Jenni päätti ostaa kaikki vaatteensa käytettyinä – päätös avasi hänen silmänsä surulliselle totuudelle

Jenni päätti ostaa kaikki vaatteensa käytettyinä – päätös avasi hänen silmänsä surulliselle totuudelle

Toimittaja Jenni Kleemola yritti helpottaa päätöksellä ilmastoahdistustaan, mutta kuinkas sitten kävikään? Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (43)

Liirumlaarum

Liian pitkä teksti, ei meinannut jaksaa lukea... ja mikä nyt oli se lopputulema? Taitaa toimittaja kuitenkin ostaa jatkossa vaatteensa uutena :/

Vierailija

HUOM. Me Naiset nettilehden toimitus!
Onpa _todella_ ärsyttäviä nuo vignetit (vai mitä lie), jotka hyppäävät tekstin päälle ainakin mobiililaitteella lukiessa!
Kuten aiempi kommentoija sanpi: liian pitkä teksti. Ja siihen päälle nuo pomppivat "opetustwiitit", niin goodbye, artikkeli! En viitsi vaivautua enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Järki käteen: ei neulevaate kestä kierrätystä. Muuntyyppiset tekstiilit vaihtelevasti.

Ärsyttävä asettelukikkailu haittaa lukemista.

Tuunaajaksiko

HYvä juttu oli kierrätyksestä minun mielestäni. Heti tuli päätös, että miksi aina vaan vaatekaappini paisuu uusista vaateista? No, kun nainen nyt yksinkrtaisesti haluaa vaihtelua ja se vaihtelu PIRISTÄÄ ! Nyt kylläkin alan miettimään, että saisiko sen "kiksin" tuunaamalla vanhoja kledjujaan vaikkapa ????

Sannajuu

Perheeni on hankkinut raaka-aineet vaatteisiin luonnosta jo vuosikymmenen. Nahka hirvestä ja peurasta kenkiin ja takkeihin itse parkittu, turkikset supikoirasta ja ketusta, raakavillaa ostettu lähitilalta ja langat kehrätty itse. Järjetöntä tukea mitään muuta kuin kotimaista vaateteollisuutta. Jokainen vaatekappale joka on valmistettu suomen ulkopuolella on sama kuin kaataisi öljyä, muovia ja paskaa mereen,,, HALOO?!!

annukka89

Aika hävettävää että toimittaja lentää shoppailemaan ilmastomuutoksesta ja otsonikadosta huolimatta.
Nuo vaatteisiin käytettävät summat ovat ihan järjettömiä. Itse tulen hyvin toimeen satasella per vuosi.
Siitäkin voisi nipistää. Vaatteita ei myöskään kannata olla koko ajan pesemässä, vaan kevyt tuuletus riittää yleensä. Ehkä koneellinen tulee pestyä kuukaudessa. Jos kaikki olisivat yhtä korkealla tasolla ilmastohyvityksessä kuin minä, niin ilmastomuutos saataisiin pysähtymään vuosikymmenessä.
Valitettavasti ihmisissä on omahyväisiä vaatteiden tuijottelijoita mukana,

Vierailija

Kaikkein ekologisinta on kyseenalaistaa jokaisen ostoksen tarpeellisuutta. Kieltäydy ostamasta, jos suinkin mahdollista, käytä uudelleen, kierrätä, tuunaa vanhaa.
Maailmassa on jo kaikki mitä tarvitsemme, uutena ei tarvitse ostaa mitään.

Ytytytyt

Niinpä. Vanha sanonta pitää edelleenkin paikkansa: köyhän ei kannata ostaa halpaa. Osta laatua ja ajattomuutta, niin pidät vaatteitasi vuosikymmeniä.

Mutta muuten olen sitä mieltä ettei ihmisen toimilla ilmastonmuutokseen ole vaikutusta. Maapallon tila ei ole stabiili, ei ole koskaan ollutkaan, eikä maapallo pysy asuttavana jatkuvasti. Johtuen auringon jatkuvasta laajenemisesta ja kuumenemisesta maapallo muuttuu pikku hiljaa asumiskelvottomaksi, teki ihminen sitten mitä tahansa. Ei ihminen pysty hallitsemaan sääolosuhteita eikä ilmastonmuutosta, ihan utopistista ja naiivia ajattelua.

Vierailija

Niinpä -  olisi parempi kysyä itseltään se kysymys: "Miksi ostan?" ja myös vastata itselleen rehellisesti.

Ei väliä, ostatko marketista vai kirpparilta, jos ostat yhtä paljon ja tuotteita, jotka eivät tee hyvää maapallolle ja siellä asuville ihmisille.

Jos ostat kirpparilta tuotteen, jonka valmistukseen on aikanaan käytetty lapsityövoimaa, saastutettu ympäristöä, venytetty eri maiden lainsäädäntöä niin paljon kuin vain kehdataan, niin et ole yhtään eettisempi kuluttaja kuin se alkuperäinen vaatteen ostaja. Sinä hyödyt samoin kuin tuotteen valmistaja, jälleenmyyjä, alkuperäinen ostaja, kaikesta siitä, mitä on tapahtunut ennen tuotteen päätymistä kirpparille.

Jos haluat oikeasti olla eettinen, se käytännössä tarkoittaa täydellistä ajattelumuutosta. Käytännössä sitä, että teetät vaatteen henkilöllä, josta tiedät hänen noudattavan lakeja ja toimivan eettisesti. Teetät kankaista, jotka on tuotettu eettisesti. Ja kyllä, se maksaa. Maksaa niin paljon, ettet shoppaile aina, kun illalla on bileet tai mieli on matala. Unohdat myös kaiken statusarvon - vaatteet eivät ole sun aatteet. Brändimerkkillä ei ole merkitystä. 

Vaan eipä hätää. Se, että palaisimme jälleen teettämään vaatteemme ompelijoilla ja vaattureilla, lisäisi työtä kotimaassa. Se lisäisi myös työtä ja taloudellista toimeliaisuutta monien eri ammattien parissa, joita tarvitaan, että se vaatteesi saadaan valmiiksi. Ei ompelija itse valmista nappeja, vetoketjuja, nyörejä, nauhoja, pitsejä. Mitä yksilöllisempiä vaatteita asiakkaat haluavat, sitä erilaisempia lisähärpäkkeitä tarvitaan. Ja niiden tuottaminen halpatuontimaissa ei ole kannattava business. Siihen tarvitaan suuret volyymit ja pitkät sarjat. Sen sijaan nykytekniikka mahdollistaa pienten sarjojen valmistuksen ihan kotimaassa.

Lisäksi saisit vaatteet, jotka istuvat kuin valettu juuri sinulle. Nostaa esille juuri sinun parhaat puolesi ja peittää ne huonoimmat. Näyttää sinusta juuri sen, mitä haluat näyttää. Todennäköisyys sille, että vastaavia kelenninkejä kävelee tusinoittain vastaan, pienenee huomattavasti. Ja ei tarvitse pelätä, löydätkö ensi vuonna yhtä hyvän. Ompelijasi tekee sinulle ensi vuonna yhtä hyvän - viimeisimpien muotivirtausten mukaan muokattuna.

Vaan pelkään pahoin, että olemme aivan liian juurtuneet kiinni käsitykseen siitä, että marketvillapaita on se muodin kirkkain helmi ja brändilauseet täyttävät mielemme. 

Jos haluat oikeasti olla vastullinen, ala ensiksi ajatella toisin.

Hajuton

Suurin ongelma käytettynä ostetuissa vaatteissa on kohdallani ollut HAJU! siis pyykinpesuaineiden ja huuhteluaineiden hirvittävä haju/lemu joka ei lähde pois. Olen kokeillut kaikkea: pessyt ja pessyt, kokeillut hajunpoistajaa, liottanut etikassa ja soodassa, tuulettanut. Haju on ja pysyy....

Surullista

Liirumlaarum kirjoitti:
Liian pitkä teksti, ei meinannut jaksaa lukea... ja mikä nyt oli se lopputulema? Taitaa toimittaja kuitenkin ostaa jatkossa vaatteensa uutena :/

Eli kirjojakaan et pysty lukemaan?

Vierailija

Liirumlaarum kirjoitti:

Ja ilmastopsykoosi jatkuu.

Vierailija

Mitäpä jos toimittaja olisi heti alkuun laittanut Facebook kipparille ostoilmoituksen. Ehkä ei olisi tarvinnut etsiä neljää kuukautta löytämättä 😅

Vierailija

Pesun tarvehan riippuu monesta asiasta, itselläni on pieniä lapsia ja aika usein pienen paha mieli löytyy äidin paidan etumuksesta, ne jäljet ei lähde tuulettamalla.

Mutta kulutustottumuksia voi miettiä, aamulla vedin jalkaani 13 vuotta vanhat äitiyshousut, ihan h&m mallistoa. Hyvin ovat kestäneet ja toimineet, enää ei kannata h&m:lta ostaa, kun ovat jo ensimmäisen pesun jälkeen lumppuja. Kengät on vielä vanhemmat. Nauhat olen uusinut pari kertaa. Ostan vaatteita vain aidosti tarpeeseen.

Vierailija

Jokainen tajuaa, että tuotteiden valmistaminen kuluttaa aika luonnonvaroja ja saastuttaa, enemmän tai vähemmän. Kirpputoreissa on eroja; joiltakin kirppareilta löytyy helposti kivoja vaatteita halvalla, toisilta ei tahdo löytyä koskaan mitään. Ei kannata siis luovuttaa ja lakata etsimästä, jos ei heti tee hyviä löytöjä.

Vierailija

Minunkin vaatekaapissani on tosiaan vaatteita, joita en ole käyttänyt vuoteen: juhlaleninki (minulla on yksi ainut, käytän sitä häissä ym. eikä niitä ole ollut pariin vuoteen), vauvan ristiäismekko (sukukalleus, mutta sukuun ei ole syntynyt uutta polvea kuuteen vuoteen), paksu villapaita (varattu aivan erityisen kylmiin pakkaspäiviin, käytetty viimeksi kaksi vuotta sitten) ja parit sortsit (alkaneet kiristää, toivon vielä uudelleen mahtuvani niihin enkä siksi heitä pois).

Minun vaatekaapissani on myös vaatteita, jotka ovat edelleen käytössä, vaikka ne on ostettu jo parikymmentä vuotta sitten, osa periytynyt siskolta.

En osta uusia vaatteita tai kenkiä kuin tarpeeseen. Kun ostan, ostan uutta. Kirpparivaatetta en käytä monestakaan syystä enkä varsinkaan kirpparikenkiä.

Toisaalta tuollainen 800 euroa vaatteisiin vuodessa olisi minullekin ihan mahdollinen. Viimeksi kun jouduin uusimaan talvitakkini, se maksoi 400 euroa. Minä kun en tarkene millään ohuella tikkitakilla talvipakkasilla vaan tarvitsen oikeasti paksun, lämmittävän takin. Samoin talvikenkiin satsaan erityisesti, olivat ne sitten Kuomat tai jotkut muut. Ihmisen pitää pysyä lämpimänä.

Harrastuksiin liittyvä vaatetus on usein kallista - itse en harrasta mutta mies on varsinainen välineurheilija. Hän innostuu tämän tästä jostain uudesta lajista, ja sitten hankitaan viimeisen päälle varusteet alushousuja myöten. Miehen kunniaksi on sanottava, että kun harrastus päättyy, hän myy tarvikkeensa eikä heitä niitä menemään tai jätä kaapin nurkkaan käyttämättömäksi. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat