Artikkelista: Tämä on nyt kuumin trendi terveysintoilijoiden keskuudessa

Kommentit (8)

Vierailija

Olen eri mieltä tutkijan kanssa. Paras tapa on lopettaa gluteenin syönti muutamaksi viikoksi ja miettiä sen jälkeen miltä tuntuu. Testit ei voi olla hyviä jos asiaa vasta "tutkitaan kiivaasti".

Vierailija

Minulla todettu kaura-allergia jo 20v. sitten. Muutamana viimevuonna otettu keliakia kokeita, joissa tulos normaali. Viljan syönti vaan tekee oireita; turvottaa, juoksuttaa vessaan, paikkoja särkee, migreeniä, ihoa kutittaa, jne. Viime talvena kävin yksityislääkärin lähettämänä HLAKeli- kokeessa, jossa tulos positiivinen. -Eli gluteeniherkkä ja nyt olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla. Olo on hyvä, en tarvitse kipu- tai kutinalääkkeitä, ei turvota, migreenit on harvantuneet ym. ym. Mutta en saa kelan 21€ korvausta. Minusta se on väärin, tosi väärin!

Vierailija

Joo, mulla kans häritsi tämän asiantuntijan holhoava asenne. Me ollaan kaikki aikuisia ja itse vastuussa ruokavaliostamme ja terveydestämme. Tiedän, että Tri Kaukinen on alansa huippuasiantuntija, mutta ei kuitenkaan koko Suomen aikuisten holhoaja.

Minun oli pakko lopettaa gluteeni omin päin, jono tutkimuksiin oli 3 kk. Kuulin myös rouvasta, joka oli saanut 10 biopsia 20 vuoden ajalla ja vasta vasta 10. näyte oli positiivinen. Periaatteessa rouva olisi saanut glueenittoman terveyshyödyt jos olis tiennyt itse aloittaa. Päätin ottaa kertomuksesta vaarin. Kaikki oireet hävisivät gluteenittomalla. Enkä valita. Raha ei mene esimerksi pullaan, kekseihin, leipiin. Teen itse sämpyläni. Riisi ja peruna halpoja kuin mikä. En koskaan osta ns. gluteenittomia tuotteita semper-osastolta.

Ok, olen nyt väliinputoaja, mitenkähän tulevaisuudessa saataisiin gluteeni-intolerantikot saman tuen piiriin? Ehkä tuki pitäisi antaa tuottajille, niin että tattarileipä on saman hintaista? Vehnäpellot hirssipelloiksi maataloustuilla? Eri arvioiden mukaan HLA-keliakiageeniä kantaa Suomessa ainakin 20% väestöstä. Mitä jos muutkin autoimmuunisairaudet ovat yhteydessä gluteeniin? Eli isoja kysymyksiä.

Vierailija

Ei pelkästään gluteiini vaan yleensäkin viljat. Erehdyin reissussa syömään reissumiehen, ja illalla tuntui että jokin viemäriputki on rajähtämäisillään! Hirveä turvotus ja kaasu :/

Kaura käy ja vähissä määrin hapankorput mutta muuten ei leipää, mielellään ei pastaakaan ja leivonnaisia erittäin harvoin. Samaan soppaan menee myös purkat ja karkit....

Kahdella lapsella IBD,yhdellä keliakia ja sisuslääkäri totesi että minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä.

Vierailija

Itse en aina ymmärrä sitä että miksi kaikesta pitäisi saada diagnoosi, varsinkin kun ne ovat hyvin epävarmoja tuloksiltaan. Eikö voi vaan jättää esim. viljoja pois ruokavaliosta ihan omalla luvalla jos se tuo helpotuksen vaivoihin? Parempi se on hoitaa lievissä tapauksissa niin kuin syödä myrkkylääkkeitä, siis jos pelkällä ruokavaliomuutoksella voisi elää terveesti kannattaisi nähdä vaiva ja edes kokeilla. No tämä vain oma mielipiteeni. Itse en luota liikaa lääkäreihin enkä tarvitse virallisia lupia toimia oman kehoni suhteen. Jokainen toki toimii niin kuin parhaaksi näkee.

Seppo

Olen samaa mieltä, ettei lääkärin diagnoosi ole välttämätön. Lääkärit eivät edes usko asioita, vaikka asia olisi ilmeinen. Yhdellä lapsellani oli pienenä maitoallergia, eikä sitä lääkärit uskoneet, vaikka ruokakokeiluilla ihan selvä. Parikymmentä vutta sitten laktoosi-intoleranssi ei ollut vielä niin yleisesti puhuttu, joten ekaluokkalaisella sitä ei ainkaan uskottu olevan. Olihan hän ennen pystynyt maitoa juomaan. Jäi diagnosoimatta ja niin on tänä päivänäkin. Kuitenkin ihan selvä asia.

Sama meillä on ollut viljojen kanssa. Vilja-allergiatesteissä tuo gluteiiniyliherkkyys ei näy. Vaikka tiesimme, ettei viljat eivät käy, niin lääkärit eivät usko, kun ei ole keliakiaa. Nyt työterveyslääkäri teki HLA-testin. Vaikka tulos oli positiivinen, niin siitä ei kuitenkaan tehty gluteiiniyliherkkyysdiagnoosia. Että parempi kokeilla itse kuin odottaa, että lääkärit löytävät viisauden.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat