Kesäloman tilinpäätös paljasti nolon totuuden – olen ihan toisenlainen rahankäyttäjä kuin olen aina luullut

Kesäloman tilinpäätös paljasti nolon totuuden – olen ihan toisenlainen rahankäyttäjä kuin olen aina luullut

Vaikka itsenäisyys on minulle muuten tärkeä arvo, olen ulkoistanut osan raha-asioistani, kirjoittaa Kaisa Viljanen kolumnissaan.Lue koko juttu

Kommentit (2)

Vierailija

"Olen silti pitkään pitänyt itseäni valheellisesti järkevänä kuluttajana. "

Älä huoli, niinhän kaikki kuvittelevat tekevänsä järkeviä ostopäätöksiä ja kuluttavansa järkevästi. Ei vika ole siinä, että ihminen olisi holtiton, vaan yksinkertaisesti tämän yhteiskunnan lapsi tässä ajassa.

Kuka tahansa haluaa kuluttaa vain tarpeeseen, harkitusti. Mutta ihminen on järkeä ja tunnetta käyttävä olento. Markkinointiviestintä ujuttaa järkevyyden ajatuksen myös houkutuksiin, joissa ei ole mitään järkeä. Miksi ostaa kolme kahden hinnalla, jos et oikeastaan tarvitse yhtäkään. Miksi hankkia luottokortti, jos järkesi sanoo, ettet halua ostaa velaksi. Mutta kun .... niinpä, tunne sanoo toista. Ja siinä taasen tasapainoillaan järjen ja tunteen kanssa.

Paras talousneuvo on, että tunnusta, ettet ole vain järkevä ihminen. Olet myös tunteva ihminen, joka haluaa mielihaluja ja hetken nautintoja. Vaan niiden kanssa käy kuten annostellessa liikaa pesuainetta. Tietyn rajan jälkeen se alkaakin menettää tehoaan.

Siispä järkevän kuluttamisen ohjenuoraksi, älä ole tunteittesi orja. Älä myöskään järjen kahleissa. Se kahvihetki ystävän kanssa on arvokkaampi kuin kymppi säästötilillä. Rahan pitää myös kiertää tai se menettää merkityksensä.

Vaan ennen kaikkea, älä valehtele itsellesi. Jos kulutat järjettömästi, niin myönnä se itsellesi ja muuta toimintatapojasi. Kukkarosi ja luonto kiittävät.

Rahalla ei voi onnea.oastaa, eikä rahaa haalimalla onnea saada. Vaan mielenrauhaa saat, kun tulot ja menot ovat tasapainossa.

Kyllästynyt

Minua välillä korpeaa tämä jatkuvan säästämisen ihannointi. Juu, meidän tuleekin laittaa rahaa talteen ja sijoittaminenkin on järkevää. Mutta on täysin luvallista ja oikein nauttia kesälomalla leivos ja kupponen kuumaa kahvilassa. Minua ottaa päähän kaverit, jotka säästävät jopa ystävyyden kustannuksella. Ei huolta, en minäkään matkusta enää ystäviä tapaamaan, koska säästän ja sijoitan. Onhan se hirveää tuhlata 100e ystävän vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat