Opettaja Noora Patokoski on ollut jo vuoden ostolakossa: Joka kuukausi säästöön jää yli 400 euroa

Opettaja Noora Patokoski on ollut jo vuoden ostolakossa: Joka kuukausi säästöön jää yli 400 euroa

Noora Patokoski on ostolakon aikana leikannut hiuksensa itse, mutta kaikista palveluista hän ei ole tinkinyt. Esimerkiksi pilatestunnit ovat erittäin sallittuja.

Opettaja Noora Patokoski on ollut vuoden ostolakossa, jonka aikana hän on säästänyt sievoisen summan. – Se on ollut niin helppoa, että melkein nolottaa, Noora sanoo Kodin Kuvalehdelle.Lue koko juttu

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mikäs se tollasista tuloista on säästellä, kun saa käteen 1100 €, niin. Ei kannata sairastua syöpään ja joutua pysyvälle sairauseläkkeelle. Mitään tukia et saa mistään.

Vierailija

Äitini oli tuollainen, lapsena en saanut mitään, vaatteet ostettiin poliisihuutokaupasta. Vastaus kaikkeen oli aina ei, se maksaa. Lähetti minut kerran kunnan uimahalliretkelle päiväksi ilman eväitä ja rahaa.

Nyt hän 77v ja käynyt ilmi että kerännyt omista pienistä tuloistaan mittavan omaisuuden, osakehuoneistoja ja sijoitusrahastoja.

Olisin lapsena halunnut harrastaa ja  saada kesäksi oikean kokoisia kesävaatteita. Mihinkään ei rahaa koskaan ollut. En ole koskaan käynyt äitini kanssa missään kesälomamatkalla, edes Suomessa. Ulkomaille rahan kantaminen olisikin luonnollisesti ollut erittäin paheksuttava teko. Äitini merkittävin perintö  minulle on arvottomuuden tunne.

Äitini elää edelleenkin kituelämäänsä uskoen siihen että ilman säästöjään joutuu kadotukseen. En todellakaan aio olla sitä elämää hänen kanssaan jakamassa. Vanhalla iällä saadulla perinnöllä ei korvata  lapsuuden laiminlyöntejä. Itsetuntoni oli pitkään huono kunnes tajusin että se johtuu juuri siitä että minulle on lapsena osoitettu etten ole huolenpidon tai harrastusten arvoinen. Varasin juuri tyttäreni kanssa ratsastusmatkan Islantiin, äidilleni en edes kerro että olemme lähdössä. Nämä lehtien jutut kiittämättömistä lapsista joiden vanhemmat testamenttaavat rahansa muille ovat ihan huuhaata. Takana on usein jotekin vinksahtanut ja sairas, empatiakyvytön vanhempi jonka lapset suojelevat itseään ja pysyvät kaukana.

SeKo

Vähän saman suuntainen kokemus. Kunnioitan säästäväisyyttä ja sitä, että voi luoda vanhasta uutta ja kierrättää.

Olen oppinut elämään pienillä rahoilla, mutten ole tehnyt sitä lasteni kustannuksella, vaan opettanut säästäväisyyttä. Reissuihin mukaan ottaisin mielelläni useammin :)

Oma äitini alkaa olla dementiaiässä, lähimuisti pätkii, samoin miehellään, mutta vieläkään, yli 80-vuotiaana, ei pysty päästämään mistään irti. Talo ja kesämökki olleet tyhjillään jo 10 vuotta menettämässä arvoaan. Omaisuuteen ei saa kajota, eikä sitä saa vuokrata, vaikka osa siitä kuuluu jo perikunnalle. (Perintövero maksettu isän osuudesta, muttei saatu mitään. Välillä tulee sanailua jopa jonkun hyödykkeen lainaamisesta.)

Kun tarjoudumme hoitamaan hänen laskujaan, tai muuttamaan ne suoraveloitukseksi, tulee hänelle selvästikin tunne, että ei voi antaa sitä oikeutta, ettemme näe, miten paljon hänellä on rahaa. Ihan kuin menisimme käyttäämään niitä itseemme. Ja meitä sisaruksia selvästi kilpailutetaan ja kerrotaan mielellään, miten toinen on vienyt ulos syömään yms. Voisi itse joskus ottaa ja koota meidät kaikki yhteen ja ulos syömään, mutta ei, kun se maksaa.

Perikunnan osakkaillakin on jo ikää +/- 60 vuotta ja lapset aikuisia, joita olisi kiva auttaa elämässä eteenpäin, mutta eläkeläisten ja pienipalkkaisten rahoilla ainakin se on kituuttamista, ja auttaminen on pikkujuttuja. 

Äitiäkin autamme aina kun pystymme, eikä hän mielellään osta mitään vieläkään. Uuteen asuinpaikkaankin suurin osa tavaroista ja huonekaluista yms. on meidän hankkimiamme hänelle, kun hän vihjailee, mitä tarvitsisi.

Aiti itse on saanut reilun ennakkoperinnön jo alle 2-kymppisenä, muttei silti tajua sen merkitystä, eli vieraanvaraisuutta voisi olla kiva joskus toistenkin kokea. 

Saman tapaista myös puolison puolella.

Tässä syy, miksi ihmettelen kovasti, kun määrätty ikäpolvi uhoaa, ettei lapsille tarvitse jättää mitään, vaikka itse ovat saaneet helpon alun vanhempien avustuksella ja työpaikatkin helpommalla kuin nykyään.

Vierailija

SeKo kirjoitti:
Vähän saman suuntainen kokemus. Kunnioitan säästäväisyyttä ja sitä, että voi luoda vanhasta uutta ja kierrättää.

Olen oppinut elämään pienillä rahoilla, mutten ole tehnyt sitä lasteni kustannuksella, vaan opettanut säästäväisyyttä. Reissuihin mukaan ottaisin mielelläni useammin :)

Oma äitini alkaa olla dementiaiässä, lähimuisti pätkii, samoin miehellään, mutta vieläkään, yli 80-vuotiaana, ei pysty päästämään mistään irti. Talo ja kesämökki olleet tyhjillään jo 10 vuotta menettämässä arvoaan. Omaisuuteen ei saa kajota, eikä sitä saa vuokrata, vaikka osa siitä kuuluu jo perikunnalle. (Perintövero maksettu isän osuudesta, muttei saatu mitään. Välillä tulee sanailua jopa jonkun hyödykkeen lainaamisesta.)

Kun tarjoudumme hoitamaan hänen laskujaan, tai muuttamaan ne suoraveloitukseksi, tulee hänelle selvästikin tunne, että ei voi antaa sitä oikeutta, ettemme näe, miten paljon hänellä on rahaa. Ihan kuin menisimme käyttäämään niitä itseemme. Ja meitä sisaruksia selvästi kilpailutetaan ja kerrotaan mielellään, miten toinen on vienyt ulos syömään yms. Voisi itse joskus ottaa ja koota meidät kaikki yhteen ja ulos syömään, mutta ei, kun se maksaa.

Perikunnan osakkaillakin on jo ikää +/- 60 vuotta ja lapset aikuisia, joita olisi kiva auttaa elämässä eteenpäin, mutta eläkeläisten ja pienipalkkaisten rahoilla ainakin se on kituuttamista, ja auttaminen on pikkujuttuja. 

Äitiäkin autamme aina kun pystymme, eikä hän mielellään osta mitään vieläkään. Uuteen asuinpaikkaankin suurin osa tavaroista ja huonekaluista yms. on meidän hankkimiamme hänelle, kun hän vihjailee, mitä tarvitsisi.

Aiti itse on saanut reilun ennakkoperinnön jo alle 2-kymppisenä, muttei silti tajua sen merkitystä, eli vieraanvaraisuutta voisi olla kiva joskus toistenkin kokea. 

Saman tapaista myös puolison puolella.

Tässä syy, miksi ihmettelen kovasti, kun määrätty ikäpolvi uhoaa, ettei lapsille tarvitse jättää mitään, vaikka itse ovat saaneet helpon alun vanhempien avustuksella ja työpaikatkin helpommalla kuin nykyään.

Mitä enemmän ihmisellä on, sitä ahneempi hänestä usein tulee...

Nykyeläkeläiset ovat itsekästä sukupolvea, jotka eivät halua osaltaan toteuttaa sukupolvien välistä solidaarisuutta. Häpeäisivät. Moni ei edes lapsiaa tai lapsenlapsiaan auta rahallisesti tai edes olemassa arkena apuna. Tämä on hyvinvointivaltion ongelma, se tekee ihmisistä itsekkäitä. Raha laitetaan kaiken edelle. 

Vierailija

Opettajilla on ihan hyvät liksat
Jos niistä ei saa tuota 400€ kuussa säästettyä niin voi tulla tälle oikeasti pienituloisille oppiin kuinka euron saa soikeaksi!

Leski

Asialla on kaksi puolta. Voi aikuisikänsä kituuttaa ja säästää - mutta säästää mihin? Mieheni kuoli n 10 v ennen eläkeikää ja olen onnellinen, ettemme eläneet "sitku jäämme eläkkeelle"- elämää, vaan asuntolainan lyhennyksistä huolimatta matkustelimme kohtuullisesti. Elämä on elämistä varten.

Höh ja pöh

Vierailija kirjoitti:
Mikäs se tollasista tuloista on säästellä, kun saa käteen 1100 €, niin. Ei kannata sairastua syöpään ja joutua pysyvälle sairauseläkkeelle. Mitään tukia et saa mistään.

No etköhän sä yhteiskunnalta saa jo tukia, vai eikö sulle makseta sairauseläkettä?

Vierailija

Minullakaan ei ollut lapsena mitään ylimääräistä. Mutta tämä ei johtunut äitini kitsaudesta vaan yksinhuoltajan tiukasta budjetista. Sain kuitenkin harrastaa ratsastusta, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Nyt itse äitinä samassa tilanteessa toteutan tätä samaa. En tingi lapsen harrastuksesta vaikka kallis onkin ja yritän myös parhaani mukaan ostaa merkkivaatteet ym, koska sosiaalinen paine on kova. Ehdin säästää ja laittaa rahaa itseeni myöhemmin kun lapsi on aikuinen. Myöskin äitini on aikuistuttuani ollut hyvätuloinen ja nykyisin avokätisesti ostaa meille mitä tarvitaan. Kitsastelu ei ole hyve. Olen täysin edellisen kommentoijan kanssa samaa mieltä siitä, että lapsi ei tunne itseään arvostetuksi jos kaikki aina kielletään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat