Annu, 46, saa vaatteensa sileiksi itse keksimällään kikalla: ”En ole silittänyt 25 vuoteen”

Annu, 46, saa vaatteensa sileiksi itse keksimällään kikalla: ”En ole silittänyt 25 vuoteen”

"Insinööriopintojeni aikana keksin silentämisniksin, joka pelasti arkeni", Annu kertoo.

Silittäminen ei ole koskaan kuulunut Annun lempipuuhiin. Niinpä hän keksi tavan, jolla saisi vaatteensa sileiksi ilman silitysrautaa. Nyt hän kertoo niksinsä Kodin Kuvalehdelle.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (198)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mummu4+3

Toiset ei voi kierrättää muovia, jos puhdistamiseen menee pala serlaa tai litra vettä, koska epäekologista
Tää täti lutraa sitten heidänkin puolesta 😳

Vierailija

Mä en nyt ymmärrä tätä ideaa. Jotenkin tuntuu sille, että saman lopputuloksen saisi, jos jättäisi linkouksen väliin ja ripustaisi märät vaatteet suoraan hengarein. Vai oliko tässä silentämisessä joku muu taika?!? Itse en silitä, enkä silennä, mutta ravistelen ja oion vaatteet märkinä (ihan riittävä sileys). Joskus laitan ryppyisen vaatteen yöksi ulos ja aamulla on sileää.

Vierailija

Itse käytän vain tavallista sumutinpulloa jossa on ihan kraanavettä, voi olla kylmää. Laitan silitettävän vaatteen hengarille ja suihkuta kevyesti ryppyiset kohdat. Vaatteen saa päälleen hetken kuluttua ja ihan tarpeeksi sileää tulee! 👍

Vierailija

Tee enemmän, pääset vähemmallä, eiku... kirjoitti:
En saata uskoa, voiko joku olla noin uuno? Jo em. vedenhaaskauden lisäksi on tämä kaikilla tasoilla täysin järjetön "keksintö".

Aikaa menee tällä vekslaamisella enemmän kuin mitä kunnon silittämiseen. Sitä paitsi, tuo todella kuuman veden käyttö "silentämiseen", minun silitettävät vaatteet ovat melkein kaikki pesuohje 30-40° joten eihän niitä sen kuumemmalla saa kastellakaan. Eikä läpimärkiä vaatteita kannattaisi henkarissa roikottaa sillä niiden oma malli menee pilalle. Olisi mielenkiintoista nähdä, miltä mahtaa nämä "silennetyt" vaatteet näyttää. Luulenpa, että ei ole ihan niin edustuskuntoiset sittenkään. Tietysti, jos hänelle kelpaa, niin hyvä niin.

Pitäisi myös laskea mitä kuuma vesi maksaa; tulisiko sellanen höyrysilitin josta tulee kuumaa höyryä halvemmaksikin

Vierailija

Miten saisi vaatteista sileitä, jos kuivaa kaikki vaatteet kerralla taloyhtiön kuivausrummussa?
Kahvin viljely ja kahvin juominen muuten kuluttaa paljon enemmän vetta kuin vaatteiden peseminen jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu on tosi laiskan ämmän vehje.Kamottava energian haaskaaja.
. Kuluttaa vähemmän kuin yksi ylimääräinen lämmitetty neliömetri, joka kuluttaa lämmitys kautena 24/7,siinä missa kuivausrumpu vain joitakin tunteja kerrallaan. Vihreä Pekka Haavisto asuu muuten puolisoineen suuressa talossa

Vierailija

Kaikkea sitä lukee kirjoitti:
Ei tarvitse muuta kuin napakasti heilauttaa vaatteet suoraksi sen jälkeen kun pesukoneesta otettu. Meillä toimii niin puuvillavaatteissa,pellavavaatteissa, kauluspaidoissa kuin lakanapyykissäkin ja oikeastaan ihan missä vaan. Kuivata osaa vaatteista henkarilla( älä neuleita koska ne venyvät) lakanat olen laittanut ovien päälle kuivumaan kerran tai kaksi taitettuna. Kyllä narullakin kuivatan mutta suorana pysyvät kun on napakasti heilauttanut ne suoraksi ja asetellut ne narulle suoraan.Kuivausrumpua en käytä kuin harvoin. Jos mahdollista kuivata ulkona,suoristuu vaatteet. Mutta kun ollan uusavuttomia nykyään kaikessa ja sitten keksitään luontoa rasittava versio. Vain insinööri voi keksiä jotain noin hoopoa.

Napakka ravistuskin auttaa ja käsin kostean vaatteen ”muotoilu”, mutta silittämisen jäljiltä lopputulos on laadukkaampi. Riippuu vaatteen käyttöpaikasta mikä on tarkoituksenmukaista. Kotioloissa poissa vieraitten katseilta ei kait ole järkeä silitetyt vaatteet, paitsi jos itse viihtyy niissä.

Noopiainen

Odotin koko ajan juttua lukiessani, että suihkutuksella tarkoitettaisiin sumutinpullolla sumuttamista, mutta ilmeisesti ei. Ihan hoopo niksi.
Itse laitan kuivatusrumpuun 30 minuutiksi koneellisen pestyä pyykkiä ja sitten kuivumaan henkariin tai narulle pyykkitelineelle. Ns. pikkupyykin kuivatusteline nipsuineen on oiva myös T-paidoille ja colitsihousuille. Sileetä tulee ja siisti viikkaus vielä ja vaatteet on nättejä otettaessa käyttöön.
Itse olen sähköisiä vaatteita, jotka liimautuvat ihoon kiinni ikävästi, saanut laskeutuviksi siten, että olen suihkuttanut suihkupullolla laimeaa (noin 1:10) huuhteluainetta vaatteeseen kevyesti. Hetken kuivaus henkarissa ja vaate on valmis päälle.

Pinkkis

Mikä järki monimutkaisessa toiminassa? Minä oon aina laittanut vaatteet suoraan hengariin kuivumaan. Hengariin laittaessa suoristan kaikki saumat ja vedän kankaat sileäksi. Kosteana vaatteet suoristuu helpoiten ja kuivuttuaan saa suoraan nostaa kaappiin ja hengarista päälle.

Lakanat suoristuu parhaiten kun mankeloi ennen kuivumaan laittamista. Ei jää kääntyneitä saumoja  ja sileää tulee.

en silitä

Linkoan kaikki vaatteet 1400 krs, riippumatta siitä, missä lämpötilassa ne on pesty. Miksihän ne ei jää ryppyisiksi? Pesen pyyhkeitä lukuunottamatta kaikki "siliävät"-ohjelmalla, joissakin koneissa vastaava on kai tekokuidut. Tässä ohjelmassa huuhteluvesi on lämmintä, siksi vaatteet ei rypisty. Huuhtelua on vähemmän, mutta lämmin vesi huuhtelee paremmin kuin kylmä vesi, joka myös rypistää. Hitaasti kuivuvat vaatteet jäävät helposti koviksi. Monet vaatteet voi kopsautella ja venyttää ristiin nurkista, niin kosteina kuin kuivinakin. En todellakaan höyrystä kylppäriä, onneksi on ikkuna, jonka avaan niin pitkäksi aikaa, että kylppäri on kuiva. Kaikissa kylppäreissä ei ole ikkunaa, mutta kannattaa muistaa, ettei kylppärin kosteutta saa päästää muihin huoneisiin.

en silitä

Mitä tulee näihin ihan itse keksittyihin kikkoihin, niin tässä varmaan tarkoitetaan, ettei hän ollut kuullut kikkaa mistään. Samoja kikkoja keksitään ihan itse joka puolella maailmaa, ja jokainen kikka on keksijälleen ainutlaatuinen. Tässäkin yhteydessä tuo "keksiminen" on väärä ilmaus, kysehän on "hoksaamisesta".

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat