Annu, 46, saa vaatteensa sileiksi itse keksimällään kikalla: ”En ole silittänyt 25 vuoteen”

Annu, 46, saa vaatteensa sileiksi itse keksimällään kikalla: ”En ole silittänyt 25 vuoteen”

"Insinööriopintojeni aikana keksin silentämisniksin, joka pelasti arkeni", Annu kertoo.

Silittäminen ei ole koskaan kuulunut Annun lempipuuhiin. Niinpä hän keksi tavan, jolla saisi vaatteensa sileiksi ilman silitysrautaa. Nyt hän kertoo niksinsä Kodin Kuvalehdelle.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (198)

Vierailija

Voihan sitä vettä tuhlata noinkin. Ehkä mielummin kannattais mennä ja ostaa itselleen höyrysilitin jolla homma hoituu yhtä nopeasti ja huomattavasti pienemmällä vesimäärällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei tarvitse silittää. Eikä suihkuttaa!
Valitsen linkouksen materiaalin mukaan. Jotkut vaatteet kestävät kevyen linkouksen rypistymättä. Jotkut vaatteet laitan kuivumaan linkoamatta.
Melkein kaikki vaatteet kuivaan hengareissa. Niissä myös säilytys.
Kätevää.
Ei ole tarvinnut silittää 50 vuoteen.

Nimimerkki (ei pakollinen)

Yhtä ylpeä "keksinnöstään" kuin se nainen, joka kertoi käyttävänsä talouspaperia jokajumalan tahran ja pölyn pyyhkimiseen kodissaan. Hänestä oli haastattelu Me Naisissa muutama kuukausi sitten.
Jotkut asiat kannattaisi jättää ihan suosiolla omiksi pikku salaisuuksiksi sen sijaan, että kailottaa niistä innokkaasti koko kansalle. Mistä noita haastateltavia oikein tupsahtelee teille sinne toimitukseen?

Vierailija

Toivoin koko artikkelin ajan lukevani, että hän pitää silennettävien vaatteiden alla valtavaa saavia puhtaan veden säästämiseksi, ja käyttää sen hyödyksi myöhemmin peseytymiseen, kukkien kastamiseen, siivoamiseen... mutta ei.

Anteeksi 1-vuotias lapseni, ehdit elämäsi aikana nähdä varmasti vesisotia ja ilmastosotia, emmekä me vanhemmat kyenneet estämään sitä. Sen sijaan me elimme näin ja kirjoitimme siitä riemuiten naistenlehdissä.

Näin helepommalla

Miksi tehdä noin monimutkaisesti. Valitsee pesukoneesta linkouksen pinemmälle tai ei linkoa ollenkaan. Sitten vaan hengarille kuivumaan. Näin minä teen vaikka en ole insinööri, olen kylläkin insinöörin tytär. 😊

Tee enemmän, pääset vähemmallä...

En saata uskoa, voiko joku olla noin uuno? Jo em. vedenhaaskauden lisäksi on tämä kaikilla tasoilla täysin järjetön "keksintö".

Aikaa menee tällä vekslaamisella enemmän kuin mitä kunnon silittämiseen. Sitä paitsi, tuo todella kuuman veden käyttö "silentämiseen", minun silitettävät vaatteet ovat melkein kaikki pesuohje 30-40° joten eihän niitä sen kuumemmalla saa kastellakaan. Eikä läpimärkiä vaatteita kannattaisi henkarissa roikottaa sillä niiden oma malli menee pilalle. Olisi mielenkiintoista nähdä, miltä mahtaa nämä "silennetyt" vaatteet näyttää. Luulenpa, että ei ole ihan niin edustuskuntoiset sittenkään. Tietysti, jos hänelle kelpaa, niin hyvä niin.

Insinöörinplanttu

Kovasti pitää silitystä vihata, kun noin suuren vaivan viitsii nähdä. Tuossa ajassa jo silittäisi vaatteensa moneen kertaan, ennenkuin läträä suihkussa kuuman veden kanssa kumisaappaissa ja kuivattelee päiväkausia litimärkiä vaatteita.
No, kukin tyylillään.

Kaikkea sitä lukee

Ei tarvitse muuta kuin napakasti heilauttaa vaatteet suoraksi sen jälkeen kun pesukoneesta otettu. Meillä toimii niin puuvillavaatteissa,pellavavaatteissa, kauluspaidoissa kuin lakanapyykissäkin ja oikeastaan ihan missä vaan. Kuivata osaa vaatteista henkarilla( älä neuleita koska ne venyvät) lakanat olen laittanut ovien päälle kuivumaan kerran tai kaksi taitettuna. Kyllä narullakin kuivatan mutta suorana pysyvät kun on napakasti heilauttanut ne suoraksi ja asetellut ne narulle suoraan.Kuivausrumpua en käytä kuin harvoin. Jos mahdollista kuivata ulkona,suoristuu vaatteet. Mutta kun ollan uusavuttomia nykyään kaikessa ja sitten keksitään luontoa rasittava versio. Vain insinööri voi keksiä jotain noin hoopoa.

Vierailija

Silittäminen on paljon nopeampi tapa saada vaatteet kuntoon. Aikamoista veivaamista tuo suihkuttaminen pesun jälkeen, ei mielestäni järkevää vaikka onkin insinöörin keksintö. Mutta jokainen tehköön vaikka kuinka monimutkaisesti, itse jatkan vaatteiden silitystä.

vieras7654

mahtaa vaatteet haista aika tunkkaiselle jos ne litimärkinä roikkuvat kosteassa kuivumassa. Ilmanko  nykyisin ihmisten vaatteet haisevat, olkoonkin vaikka kuinka hyvin pukeutuneita, se ällöttävä lemahdus  karkoittaa kauemmas hyvin äkkiä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat