Artikkelista: Stressi kuriin mindfulness-harjoituksilla

Kommentit (4)

Vierailija

MBSR
Mindfulness-menetelmä tietoiseen läsnäoloon

Tässä on avainsat rauhoittuneen sisäisen olon löytämiseen.

Miksi vasta nyt? Opettelen itse tällä memetelmällä tietoiseen nykyhetkeen palaamista.

Ajatus harhailee ja filmi juoksee koko ajan vierellä, niin että nykyhetki jää kokonaan kokematta tietoisesti.

Syön tietoisesti vasta nyt. Se on vaikeaa, mutta onnistuu kun pureskelen ruokia, jotka "narskuvat suussa". Lihan syöminen on työläämpää, sillä syödessä minun on ajateltava lihan alkuperää - ei missään minessä tunnetasolla. Helpompaa on prkkanaa pureskellessa seurata porkkanan prosessia siemenestä suuhun.

Minun tarkoitukseni on pudottaa painoa tietoisella syömisellä.

Minun tarkoitukseni on oppia tietoisella keskittymisellä tähän hetkeen. Siis ilman tunnepanosta!

Vierailija

Voisitko artikkelin kirjoittaja selventää helpolla suomen kielellä mitä tämä tämä Mindfullness pitää yksinkertaisesti sisällään.

Ehdotin tätä tekniikkaa tuolla palstalla, mutta säikähtivät ihan kunnnolla.

Asiassa on toki kyse opettelemisesta, mutta ole hyvä ja selvitä asia niin, että siitä selviää miten nykyisyydessä eläminen on aivan ihana asia. Nyt ja juuri eläminen ja ajatteleminen.
Minulle tämä juttu alkoi tulla ymmärrettävään tilaan kun aloin syömään "tietoisesti".

Minusta kaikenlaisen menneisyyden pohtimen ja jonkin asian mutkikkuus ja vatvominen oli pääasiana elämässäni, mutta tietoisuuden ja tämän hetken tavoittelu on minulla nyt päämääränä ja haluan saavuttaa tämän hetken tietoisuuden kokonaisvaltaisesti.

Vierailija

""Kun ihminen kehittää läsnäolon kykyään, hän alkaa oivaltaa, että ajatukset ovat vain ajatuksia. Ne eivät lakkaa tulemasta, mutta menettävät voimansa eivätkä tempaa enää mukaan.""

Tämän olet hienosti tulkinnut.

Mutta onko ""läsnäolonkykyyn"" jokin synonyymi, joka paremmin kattaisi yhdellä sanalla asiaa ja vielä suomen kielellä?

Minun pitää oppia pitämään erillään tietoisesti tekemisen (syömisen) ja tekemisen vaikutusten (syömisen vaikutuksen) erilaisuus. Eli se mitä juuri tapahtuu minun pitää tiedostaa itselleni, mutta ei tarttuen tunnetasoon. Hupsista, siellä olen ollut vatvomassa alusta loppuun ja lopusta alkuun asioita, jolloin tietoisuus tästä ja nyt ei ole saanut ollenkaan tilaa - vuosikymmeniin, vaikka niin, että mitähän toiset minusta ajattelevat.

Minun pitää olla menemättä tunnetasolle vaikka olisin vihainen tai masentunut, haluan tarkastella tilannetta asialliselta pohjalta ja rauhallisesti. Sitten asia menettää merkittävyyttään ja voin olla rauhallisella mielellä.

Pelastettu

Uskon Jeesukseen Kristukseen. Joskus ennen uskoa harrastin meditointia. Kokemukseni mukaan meditaatiossa olin kuin jonkunlaisessa kuolleessa tilassa. Ei mitään new age hömppää enää eikä tarotkorttien nosteluita. Vain Jeesus voi pelastaa ja antaa rauhan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat