Artikkelista: Karppaustrendi porskuttaa yhä – miksi ja kuinka pitkään?

Kommentit (11)

Vierailija

Surkeeta kyllä, kun tää "karppaus" liitetään aina pelkästään laihduttamiseen. Ollaan noudatettu vähän toista vuotta VHH-ruokavalioo vaimon kanssa, mutta motiivina ei ollut alunperinkään laihdutus, vaan omasta terveydestä huolehtiminen. Ei oltu läskejä lähtötilanteessakaan. Mitä on sittemmin tapahtunut on mm. ne, että veriarvot keikahti todella hyviks aika nopeasti, itteni kohdalla loppui verenpainelääkityksen tarve, jatkuvat fysioterapiaa vaativat selkäkivut ovat poissa, maha kestää nykyään laktoosia hienosti vaikka luulin olevani "laktoosi-intolerantikko" ja kaiken kaikkiaan meidän perheessä ei oo näin terveitä oltu kai ikinä aikaisemmin. Ei edes flunssat pääse enää iskemään. Vaimo "karppasi" myös raskauden ajan, ja poikaa kehutaan neuvolassa jatkuvasti todella hyväihoiseksi ja jostain syystä ei ole siihenkään tarttunu yhden yhtä flunssaa. Vaimon "raskauskilot" poistuivat pikavauhtia muutamassa viikossa. Huvittaa nykyisin lukea mm. siitä, miten vilja on todella oleellista suoliston toimivuuden takia. Ollaan sitten vissiin näitä "yksittäistapauksia" vaimon kanssa, mutta kummallakin toimii pakki ja suolisto täysin ongelmitta vaikkei olla viljaakaan syöty yli vuoteen.

Vierailija

Karppauksessa ei vaihdeta hiilihydraatteja proteiineihin vaan rasvaan. Sen tuntuu olevan vaikea virallisen terveellisenenäkin pidetyn ruokavalion puolustajille hyväksyä.

Valtion ravitsemusneuvpttelukunnalla ei ole käytössään näyttöä sen suositteleman ruokavalion pitkäaikaiskäytön terveellisyydestä. Mielestäni näyttö alkaa olla kiistaton sen epäterveellisyydestä. Mieti miksi suomalaiset on ennätysairaita?

Vierailija

"Rukiin terveellisyydestä on niin paljon näyttöä, että ei sen hiilihydraateissa ole mitään pahaa."

Ei varmaankaan hiilihydraateissa normaalipainoiselle, mutta proteiineissa on. Ikävä kyllä. Ruis ja muut viljat olisivat erinomaisia ravinnon lähteitä ei-ylipainoisille, mikäli ihmisen elimistö olisi evoluutionsa aikana ehtinyt adaptoitua viljojen käyttöön. Mutta kun ei ole. Lähes kaikilla on vähintään vatsaongelmia viljojen kanssa, ja ruis on yksi pahimmista. Monet ihottumat ja allergiat ovat myös peräisin viljoista. Mikään uskon asia tämä ei ole, jokainen voi itse kokeilla olla muutama viikko ilman mitään viljaa ja todeta millaisia vaikutuksia viljoilla omaan oloon on. Jos viljojen poisjätöllä muutamaksi viikoksi ei ole mitään positiivista vaikutusta omaan oloon, niin sitten voi huolettomin mielin jatkaa niiden syömistä.

Vierailija

Maaseudun tulevaisuus -lehti uutisoi 11.11., että rukiin terveysväitteet menivät nurin. Suomalaiset suurleipomot Vaasan ja Fazer lähettivät Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto Efsalle kaikkiaan 21 ehdotusta terveysväitteeksi leivälle. Ehdotuksista puoli tusinaa koski ruista. Efsa hylkäsi kaikki lähetetyt terveysväitteet yhtä lukuun ottamatta.

Ainoan hyväksytyn terveysväitteen mukaan ruislesekuitu edistää vatsan toimintaa. Hylättyjen terveysväitteiden joukossa oli mm. se, että ruisleipä vaikuttaisi edullisesti sokeriaineenvaihduntaan tai veren kolesterolitasoon. Moni Efsan hylkäämä terveysväite löytyy myös suomalaisista ravitsemussuosituksista.

Vierailija

Siis, hetkinen. Alaotsikkona on "Ei voi olla terveellistä", mutta itse tekstissä todetaan että empiirisesti VHH:lla näyttää olevan monta positiivista terveysvaikutusta, ja ainoat huolet sairauksista perustuvat näppituntumaan? Mitäh?

Vierailija

mites se tiettyjen viljojen aiheuttama "solujen tulehtuminen"?
Sokerihan on pahin, mutta kun viljat muuttuvat sokeriksi elimistössä.
Mistä saa lisää tietoa?

Vierailija

Voi hitto, että minua ärsyttää terminä tuo karppaaminen! Siis kysehän on elämäntavasta, ei mistään laihdutusmenetelmästä. Nyt me vähähiilihydraattisen ruokavalion kannattajat joudumme jatkuvasti puolustautumaan ikään kuin olisimme rikollisia. Keski-ikäisenä ihmisenä sanon, että vähähiilihydraattinen ruoka muistuttaa melkein täydellisesti sitä kotiruokaa, jota lapsena olen tottunut syömään. Silloin ruoka maistui eikä siinä ollut lisäaineita, kaikki tehtiin kotona leipää ja pullaa myöten. Ja mikä ihmeellisintä, ihmiset oli paljon hoikempia ja terveempiä kuin nyt. Mitä voimme tästä päätellä?

Itse ryhdyin käyttämään tätä ruokavaliota pari vuotta sitten, kun verensokerini oli koholla. Verenpainelääkitys minulla oli ollut jo pitkään. Terveydenhoitaja alkoi jo ensimmäisellä käynnilläni puhua diabeteslääkityksestä, kuulemma se aloitetaan mielellään mahdollisimman heti. Minä säikähdin valtavasti ja ajattelin jo silloin, etten varmasti suostu ensimmäisenä siihen. Tätä en tietenkään uskaltanut sanoa ääneen terveyskeskuksessa, jossa minulle tuputettiin kassillinen oppaita ja seurantavihkoja mukaan kotiin. Työnsin ne kaapin perälle ja aloitin hiilihydraatittoman elämän.

Kun oli kulunut pari kuukautta, oloni alkoi kohentua niin että tuntui. Olo oli kevyt, unentarve väheni ja vetämätön olo oli tipotiessään. Ihmiset kyselivät, mitä minulle on tapahtunut, kun olen nyt niin energinen ja iloisen näköinen. No, lähtihän siinä painoakin pois 15 kiloa ja joku totesi minun nuortuneen huimasti... Verensokeria en sen kummemmin hoidellut enkä edes mitannut, yritin pikemminkin unohtaa koko asian. Kun vuosi oli kulunut, mittasin ensimmäisen kerran verensokerini ja se oli täysin normaali. Iloani ei voi sanoin kuvata!

En ymmärrä mitä pahaa joku voi nähdä siinä, jos ihminen voi hyvin. Pitäisikö siis syödä sellaista ruokaa, joka tekee huonon olon ja johtaa sairauksiin? Eikö ihminen itse ole olonsa paras asiantuntija? Omalla kohdallani uskon, että jos olisin kuunnellut yleisiä terveyskäsityksiä, olisin tällä hetkellä
lääkityksellä ja voisin silti huonosti. Jo ensimmäisellä käynnillä terveydenhoitajan luona minulle tyrkytettiin leivän ja pastan syöntiä. Nyt kun olen tarkkaillut itseäni, juuri ne ovat ruokia, jotka aiheuttavat verensokerin nousua ja pahaa oloa. Ruokavaliostani en tietenkään ole sanonut lääkärissä mitään, koska siitä seuraisi mitä todennäköisemmin saarna. Tosin en siellä ole juuri joutunut käymäänkään. En ymmärrä mikä tässä elämäntavassa on se, että tätä yritetään kaikin tavoin mustamaalata. Olettaa tosin voi, että pelätään myynnin romahtavan tiettyjen elintarvikkeiden kohdalla. Pelätään myös, että ihmiset alkavat vaatia puhdasta, luonnollista ruokaa lisäaineiden ja kevyttuotteiden sijaan.

Vierailija

Karppaajatko kireää väkeä? Ei todellakaan. Itselläni on vuosi karppausta takana ja voin rehellisesti sanoa, että tunnen itseni todella tasapainoiseksi, eikä muitten lausumat hetkauta minua suuntaan eikä toiseen. Tunnen useita karppaajia ja kaikki ovat tosi mukavaa porukkaa eivätkä tuomitse muita "ei-karppaajia". On selvää että jokainen valitsee oman tiensä.

Itsekään en aloittanut karppausta laihtumismielessä koska en mitenkään ylipainoinen edes ollut. Syynä aloittamiseen olivat vuosia kestäneet mahakivut, joihin ei mitään selvyyttä koskaan saatu. Jo parin viikon karppaamisen jälkeen huomasin, että mahaa ei turvota, ei ollut ilmavaivoja ja mikä parasta suoli toimi säännöllisesti, taakse olivat jääneet viikkojen ummetukset. Veren sokeri ei heilahtele. Ei sitä aivan heti todeksi uskonut.

Edellä mainittujen muutosten lisäksi paino on pudonnut reilut kymmenen kiloa, iho kiinteytynyt ja kirkastunut. Hiukset ja kynnet ovat hyvässä kunnossa. Uni maistuu, eikä mieliala vaihtele. Tämän lisäksi olen alkanut sietämään maitotuotteita (laktoosi-intoleranssi oli todettu kokeissa vuosia aikaisemmin).
Ainoa haittapuoli on ollut se, että vaatekaappi on pitänyt pistää uusiksi kun vaatekoko on pienentynyt 3 numeroa.

Olen kiitollinen, että tulin aloittaneeksi VHH:n ja se myös jää pysyväksi ainakin minun kohdallani. Toivoisin, että VHH:n vaikutuksia ryhdyttäisiin vakavasti tutkimaan, eikä yks kantaan todettaisi, että se ei voi pitkällä aikavälillä olla terveellistä.

Vierailija

Niinpä. Tätä ollaan yritetty mekin selittää muille jo muutaman vuoden verran että se ei ole laihdutusmuoto vaan se on elämäntapa! Ja sanonpa myös sen mitä tuosta suolistosta puhutaan että paremmin on voinut ja vatsakin kun ei ole turhaa sinne mitään viljoja tukkinut. Kyllä mekin ollaan sillon tällön tummaa pastaa syöty mutta niin se vaan on että tommosesta tulee niin tönkkö olo että ei vaan pysty kuvittelemaan että sitä enää päivittäin syötäisiin. Sama pätee perunaan. Rupeaa nekku kutisemaan niin kamalasti joten jo senkin takia. Millonhan viimeksi syöty sitä?! Jouluna nyt varmaan ainakin. Ja niille mitkä ihmettelee "kurinalaista" elämää niin eipä se ole.. Vapaammat kädet ja paljon enemmän saa karpatessa.. Huvittaavaa myös se että ihmiset luulee et tää joku usi juttu. Kuten sanottu, tuttu juttu jo usean vuoden takaa. Plus hyvää alan kirjallisuuttakkin löytynyt jo pitkään ja julkaisuja / ohjeita ym. varsinkin englannin kielellä ameriikasta :)

Nainen, 52v.

Vanha artikkeli ja ketju. Aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion puolitoista viikkoa sitten luopuen samalla kahvista. Verensokerit eivät ole olleet kovin vakaita ja kahvi vaikuttaa verensokerin heilahteluihin. Vaikka menneisiin päiviin on kuulunut outoja hikoiluja ja kahtena päivänä pahaa päänsärkyä (todennäköisesti kofeiinista vieroittautumisen takia), myös pahoinvointeja ja vaikeutta syödä. En ole koskaan ollut mikään innokas lihansyöjä ja totesin, ettei sellaiseksi tarvitse tulla nytkään. Koska ketoilen nyt, rahkat ja jugurtit ovat nyt out, mutta kananmunat (esim. aamumunakas tänään: kolme luomumunaa, joista yhdestä vain valkuainen, täytteenä fetajuustoa, tomaattimurskaa ja höyrytettyä pinaattia, paistelin kookosöljyssä. Kananmunien lisäksi otan proteiineja kanasta, kalkkunasta, kalasta, tofusta. Kasvikset ovat tärkeinä mukana, kuten ovat aina olleet. Pari repsahdusta on tullut: olen syönyt muutaman lakan, vadelman ja kirsikan, eli raikasta tekee mieli. Toisaalta verensokerit ovat todennäköisesti olleet välillä erittäin alhaalla liikuntojen takia. Nukun erinomaisesti, iho on hyvä ja vatsa toimii Mikäli pömppövatsani suostuu pienenmään näillä konstein, voin harkita kaurapuuron ottamista ohjelmaan. Muuten olen kiitollinen päästyäni irti sokerikoukusta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat