Eerika, 44, työskenteli päivät pankissa ja yöt baarissa – kertoo nyt, miksei 2100 €/kk riittänyt arjen pyöritykseen

Eerika, 44, työskenteli päivät pankissa ja yöt baarissa – kertoo nyt, miksei 2100 €/kk riittänyt arjen pyöritykseen

”Koitapa Maija saada hommat tehtyä, aamuvuoro alkaa kohta!” Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Aivan kunnollinen kokopäivätyökään ei aina takaa, että rahat riittäisivät elämiseen.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (33)

mies

..ja taas saa rivien välistä lukea, että äiti on baarissa aamuyöhön ja lapset yksin kotona. Onneksi ovat nukkumassa - tai niin äiti ainakin sanoo..

NN

2100 euroa "vaativasta" pankkineuvojan työstä pääkaupunkiseudulla? Ei kuulosta ihan uskottavalta.
Onko isä häipynyt kokonaan lasten elämästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Maksaja2019

Joka päivä hän tuhlasi monta tuntia laiskotteluun. Suomen sosiaaliturva on liian antelias eikä kannusta työntekoon.  Tämäkin henkilö sai asumistukea.

Jellokissa

NN katsoppa finanssialan TES. Ei siellä ne palkat kovinkaan kummoiset olet, kun puhutaan tavallisista pankeista. Sijoitusalan yritykset esim. Alexandriassa palkat lienevät sitten niitä, jotka nostavat keskiarvoa, mutta tavallisen pankin työntekijän palkka on melkoisen surkea suhteessa stressiin ja työmäärään, mitä pitää yrittää tehdä, kun koko ajan henkilökuntaan vähennetään (+ se paska, mitä saa niskaan em. syystä)

skönde

Itsekkin tein useamman vuoden vkolopputöitä baarissa kun palkka ei elektroniikka-alalla riittänyt. Käteen jäi n 1300e/kk ja baarista 200-300e/kk . Pe ja la illat harvoin vain jompikumpi ilta. 2000 luvun alkupuolella. Asumistukea ei saanut koska okt, 800 meni lainoihin. Muut kulut päälle. Sitte vaihdoin kokonaan hommia, sain 2 viikossa saman kuin aiemmin.

justaman

Tää on täysin arkipäivää pääkaupunkiseudulla. Itse olen tehnyt vuodesta 2015 lähtien kahta työtä ja opiskellut samalla ja välissä tein jopa kolmea työtä yhtä aikaa. Silloin en opiskellut. Nyt taas kaksi työtä ja koulut päälle. Pitkiä viikkoja ja vain vähän vapaata. Olen mies, voin hyvin, joten se ei ylitä mediakynnystä.

pettynnnny

Toisin kuin otsikko lupasi, ei Eerika kertonut miksei tämä summa riittänyt elämiseen. Kertoi vain miten kovasti teki töitä joka suuntaan. 

Vierailija

No kyllä nyt noilla tuloilla pitäisi riittää elämiseen, ellei kovin ostele ja mällää... Itse olen sairaanhoitajana päivätyössä ja käteen tulee 1850e/kk, lisäksi lapsilisät, elatusmaksut ja vähän asumistukea. Riittää, mutta ei tuolla mällätä. Elän melko kurinalaisesti, mutta auto on pakollinen paha täällä maaseudulla ja asumiseen uppoaa 750e kuussa+vesi ja sähkö (joka on törkyhintaista). Tuossa artikkelissa ei ole mainittu lapsilisiä ja elareita, jotka kuitenkin kahden lapsen yh:llakin on minimissään n. 620e.

totuus

Esimerkki: Pk-seudulla yksin asuva 2100e kuussa tienaava ja käteen jää 1540e.. Siitä vähennetään kuukaudessa polttoainekulut n.300e + 550e laina + hoitovastike n. 240e.. Ja auton tarvitsen töihin kulkemiseen.

Tähän lisäksi kaikki muut laskut, vakuutukset ja ruoka, ei rahaa ole penniäkään ostaa edes vaatteita, persaukisena päivästä toiseen..

Vierailija

totuus kirjoitti:
Esimerkki: Pk-seudulla yksin asuva 2100e kuussa tienaava ja käteen jää 1540e.. Siitä vähennetään kuukaudessa polttoainekulut n.300e + 550e laina + hoitovastike n. 240e.. Ja auton tarvitsen töihin kulkemiseen.

Tähän lisäksi kaikki muut laskut, vakuutukset ja ruoka, ei rahaa ole penniäkään ostaa edes vaatteita, persaukisena päivästä toiseen..

Lainasumma on sopimuskysymys. Mikset ole sopinut esim. 300 e/kk?

Miksi Eerikan mies ei osallistu lastensa elatukseen? Kai Eerika sentään lapsilisiä saa parisataa kuussa? Jos tiukka paikka on, sitten muutetaan pienempään ja halvempaan. Kyllä tuo porukka kaksiossakin elelee.

Näin se menee

Mul sama juttu päivät rakenuksilla maalarina ja yöt ryyppäsin baarissa.rahat jo loppu viikon jälkeen ja sit piti ottaa kottia.tosin niitä kohtalo tovereita riitti

Vierailija

No ei kyllä tuo palkka ole realismia yleisesti pankkialalla. Alkupalkat on toki pienet, mutta kyllä ne siitä nousee, kun työvuodet karttuu. Itse työskentelen myös pankissa ja palkka on nettona tuo 2100, bruttona noin 3000. Toki työvuosia lähes 7, mutta jos Eerika olisi jatkanut töitä pankissa, olisi hän varmasti myöhemmin saanut paremman palkan. Pankissa on myös todella hyvät työsuhde-edut, mitä en usko että ravintola-alalla on. Hyvät tulospalkkaukset ym. Toki työ on stressaavaa, mutta niin on nykyään alalla kuin alalla.

Tuosta jutusta kuitenkin puuttuu jotakin todella oleellista, kyllähän hän saa palkan päälle asumislisää ja elareita. Mihin se raha oikein häviää vai onko vanhoja lainoja, vai eleleekö muuten vain yli varojensa. Monelle 1600 euron nettopalkka on ihan normaalia eikä siltikään tarvitse tehdä montaa työtä.

Vierailija

totuus kirjoitti:

Mikset etsi töitä lähempää, noi polttoainekulut on ihan järjettömät. Oma työmatkani on 20 km suuntaansa ja polttoainekulut noin 60 e kk. Ei tartte pelkkää puuroa syödä vaikkei iso palkka olekaan.

Vierailija

Miten pankissa voi olla noin huono palkka? Minäkin olen pankissa ja paljon parempi on minun palkka. Kyllä kaikilla on ainakin 3000 euroa

Vierailija

Artikkelissa sanottiin että palkka pankissa nousi "vain viisitoista euroa 3 vuoden aikana". Siis mitä? 15€/h on 2400€/kk ja jos aloituspalkka oli ees vitosen niin lopputulos 3200€/kk.

Vierailija

Ei tuo nainen valehtele. Koko juttu on ihan täysin keksitty. Aina kun puhutaan työttömien tuista, lasketaan mukaan elarit yms. mutta kun puhutaan työssäkäyvien liian pienestä palkasta, ne unohdetaan täysin. 

En ole työtön, enkä ole koskaan saanut muuta tukea kuin työttömyyskorvausta ollessani työtön, en aina sitäkään vanhojen lakien ja puolison tulojen vuoksi, mutta tätä  vääristelyä olen aina jaksanut ihmetellä. Nykyään minulla jää palkasta käteen 2000 euroa ja siitä jää säästöön paljon. Eläisin helposti tuolla summalla. Lainasummia voi neuvotella, niistä valittaminen on typerää. 

Vierailija

Eerika kertoo että sai asumistukea. Eikö hän yksinhuoltajana hakenut muita hänelle kuuluvia tukia? Outoa. Kai vanhemmuus on tärkeää ja muutamia tukia kannattaa hakea ja viettää aikaa enemmän lasten kanssa kuin olla koko ajan väsyneenä ja stressaantuneena töissä?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat