Essi, 24, ostaa nolla vaatetta vuodessa: ”Kosmetiikaksi riittää hammastahna ja kuusi muuta tuotetta”

Essi, 24, ostaa nolla vaatetta vuodessa: ”Kosmetiikaksi riittää hammastahna ja kuusi muuta tuotetta”

Ostolakon jälkeen yksikään vaate ei ole unohtunut kaappiin, Essi sanoo. – Olen oppinut kunnioittamaan omistamiani vaatteita ja huoltanut niitä paremmin. Kuvat: Essi Koski-Harja

Vuosi sitten Essi aloitti vaatteidenostolakon. Jos jotain teki mieli, hän kysyi itseltään: haluanko vai tarvitsenko? – Ei ole tarvinnut katua. Elämä selkiytyi ja asuntosäästötili kasvoi, Essi sanoo.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (30)

Darwin hoitaa loput

Ettei vaan olis fluoriton ”luonnon” hammastahna. Siinä on kiva ihmetellä miksi eläkeiässä ei enää omia hampaita ole ollenkaan.

Jonna S

Hieno juttu! Olipa kiinnostavaa lukea tästä. Itse oon samaa puhdistusta just tekemässä ja on ollu kyl vapauttavaa huomata, miten vähällä tavaralla (vaatteet, astiat, kosmetiikka ja kaiken maailman sisustuskrääsä mukaan lukien) elämä on hyvää tai parempaakin kuin ennen. Rahaa säästyy, kun uuttakaan krääsää ei tee edes mieli ostaa, ja ennen kaikkea mieli lepää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
työtä vähemmän, se on parempi!

Hyvä asia on tietysti edes hieman pohtia mitä ostaa ja sen roinanmäärän minimointi, mutta elämästä tinkiminen on omamoka kun elämä on vain kerran ja siihen oikeus.

Jos tinkimisen laittaa omistusasumiseen on kyse kuitenkin myyjän tilinteosta ei oikeasta hyväntekemisestä itselle omaisuuden lisääntymistä. Tili tehdään vain myydessä ei aiemmin. Ylläpito maksaa ja pakko tehdä!

Kun säästää itseään järjettämältä työntekomäärältä on enemmän kuin tinkii omistamiseen...

modernitasapaino, seekforit.

Darwin hoitaa loput kirjoitti:
Ettei vaan olis fluoriton ”luonnon” hammastahna. Siinä on kiva ihmetellä miksi eläkeiässä ei enää omia hampaita ole ollenkaan.

Ja eikö oölutmtn positiivista sanottavaa.
Hampaiden säilyminen suussa ei ole vain ja ainostaan fluorin ansiota. Itseasiassa ilman sitä pärjää oikein mainiosti.

Mahtava artikkeli. Kun vaan kansakuntana oppisimme jälleen muistamaan mitä on inhimillisyys ja miten ihan perusasiat merkitsevät, kuten keskustelu, silmiin katsominen, kiitos ja hymy. Jopa hellä kosketus.

Maailma meni pilalle heti teollistumisen ja kapitalismin myötä. Luulisi täällä tajuttavan eettä brändäys on suurta huijausta sisältöä elämään tuo henkinen kasvu sekä persoonan kypsyminen mutta onhan se vaativaa olla "hyväihminen"

Merkku

Jokaisen pitäisi pitää ostolakkoa. Ei nyt välttämättä vuotta mutta miettiä tarkkaan tarvitseeko oikeasti jotain. Itse aion viimeistään lomalla käydä vaatekaapit tarkasti läpi. Löytyy vaatteita joissa vielä laput kiinni. Hautautuneet kaapin perälle ja eikä edes muista niitä. Huono tapa josta yritän päästä eroon. Ei nyt ihan äärimmäisyyksiin aio mennä mutta taatusti pystyisin olemaan vuosiakin ostamatta mitään. No ehkä kenkiä, sukkia ja alusvaatteita pitäisi hankkia.

Vierailija

Darwin hoitaa loput kirjoitti:

Näyttää olevan Frantsilan "Luonnon Fluori Hammastahna" -nimistä tahnaa, joka siis nimensäkin mukaisesti sisältää kyllä fluoria. Ja vaikkei sisältäisikään, aikuinen varmasti pystyy tekemään omat päätöksensä hammastahnansa suhteen.

Sanna

Minä olen aina tullut toimeen vähällä. Vaatteita ostan, kun oikeasti tarvin uudet housut tai kengät. Meikkejä on vain ripsiväri, kulmakynä ja huulirasva ja meikkivoide. Nuoruudesta asti näin, nyt 48 v. Ystävät ja tuttavat sanovat, että olen luonnonkaunis. Luonto ja eläimet mulle tärkeitä. Asun maalla kahden hevosen, kouran ja ukon kanssa. Olen onnellinen.

Sanna

[quote=Sanna ]Minä olen aina tullut toimeen vähällä. Vaatteita ostan, kun oikeasti tarvin uudet housut tai kengät. Meikkejä on vain ripsiväri, kulmakynä ja huulirasva ja meikkivoide. Nuoruudesta asti näin, nyt 48 v. Ystävät ja tuttavat sanovat, että olen luonnonkaunis. Luonto ja eläimet mulle tärkeitä. Asun maalla kahden hevosen, koiran ja ukon kanssa. Olen onnellinen.

Vierailija

Itsekin vähentänyt viime vuosina taloudellisista ja ekologisista syistä kosmetiikan ja vaatteiden ostelua. Mieluummin laadukkaampaa ja vähemmän kuin kertakäyttömuotia paljon. Juttu kannustaa tekemään vihdoinkin kevätsiivousinventaarion kodin kaappeihin! PS. Artikkelin kirjoittajalle: Se on öljypuhdistuskakku, ei öljyNpuhdistus.

Vapaa varakas mies

Kosmetiikka ei ole minun lustallani lainkaan kun olen 1970 syntynyt mies. Sen sijaan moni muu on ollut poisto, en tarvitse enkä osta listalla vuodesta 1989. Nyt asun ihan hyvin alle 25 neliöisessä asunnossa.

Pyh

Jos on köyhä ni ei tartte paljoo ostolakkoja pidellä. On niin siistiä kun rikkaat ihmiset aina kirjottelee lehtiin kuinka he säästää monia satasia kuukaudessa vaan jättämällä jonku takeaway kahvi ostamatta ja vaihtamalla jonku ulkona syömisen eväiden tekemiseen...naurettavaa

Mimmi974

Huoleton poika on hevoseton poika. Näin sanoo sananlasku ja on oikeassa. Kaikki omistamamme aiheuttaa myös työtä itsellemme. Usein se työ liittyy suoranaisesti omistamiseen: laske vaikka kuinka paljon käytät vaikka auton pesuun, renkaiden vaihtamiseen, siivoamiseen jne. Joskus taasen joutuu käyttämään aikaa siihen, että voi pitää omaisuutensa, kun mahtuisi pienempään tilaan ilman järjettömiä vaatemääriä, turhia tavaroita ja varmuuden vuosi hankittua omaisuutta. Tuo ylhäällä mainittu 25 neliötä on todella valtava tila asumiselle, jos ei omista turhia tavaroita.
Ennen kuin joku hermostuu, niin tietenkin Suomessa pitää olla erilaista vaatetusta eri vuodenaikoja varten, lapset kasvavat ja tarvitsevat eri kokoisia vaatteita jne.
Artikkeli on hyvä, koska se pistää miettimään omaa kulutuskäyttäytymistään. Jatkuva rahapula ja siitä aiheutuva ahdistus ei olekkaan yhteiskunnan vika, vaan se on seurausta omista valinnoista. Koskaan aikaisemmin ei Suomessa ole eletty näin yleellisesti kuin juuri nyt.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat