Sivut

Kommentit (17)

karppaaja

Karppaus ei ole runsasproteiinista! Mä syön itse asiassa varmaan vähemmän proteiinia kuin ennen. Hiilarit korvaan rasvalla. Kuidun saan pähkinöistä ja vihanneksista. Vihanneksia syön n. puoli kiloa päivässä.

Toinen virhekäsitys karppauksesta on se että me syötäisiin ihan hirveesti punaista lihaa. Mä syön ihan saman verran lihaa kuin ennen ja syön myös paljon kalaa.

Mun suolisto voi paljon paremmin ilman viljakuitua.

Erno

Ei taida artikkelin kirjoittaa tietä mitä karppaus on?

Toiseksi "vähentää riskiä" ei ole sama kuin "korreloi pienemmän riskin kanssa". Korrelaatiosta et saa kausaalisuutta muuta kuin sanamagialla.

JukkaV

"Syötäessä paljon ravintokuitua, syntyy pakusuolessa haitallisten aineiden sijaan suoliston terveydelle edullisia aineita."
---
Niinkuin MITÄ aineita ja kuinka paljon niitä pitäisi syödä?
Yritätkö nyt sanoa, että jos ravintokuitua ei syödä, ei näitä taika-aineita paksusuolessa synny? En olisi asiasta kovinkaan huolestunut, sillä suoli on toiminut puoli vuotta selkeästi paremmin ja kivuttomammin kuin virallisella kuitu-hiilari-sokeri linjalla. Taidan siis sittenkin saada aivan riittävästi tässä hehkutettua kuitua.

"Runsas kuidun käyttö tekee hyvää suoliston terveydelle. Muistakaahan siis kaikenlaiset karppaajat pitää huolta päivän kuitusaldosta."
No tätä mantraahan tässä onkin jo hoettu, mutta yhä vaan puuttuu omasanainen peruste. Karppaajat kyllä pitävät huolen ettei kuitusaldo ylity, kiitos vaan huolenpidosta.

Liika on liikaa molempia, siitä elimistö pitää huolen. Meidän piireissä tutuksi on tullut kyllä rasvapaska, ja edellisessä elämässä runsaskuituisella sokeridieetillä tuttua oli veripaska.
Minä paskon mielummin rasvaa kuin verta, veri värjää ikävästi ja on merkki siitä ettei kaikki ole kunnossa.

TeMa

"Vähähiilarinen ruokavalio saattaa vaikuttaa ruoansulatuskanavan terveyteen ja hyvinvointiin"

Kyllä. Nimenomaan näin. Positiivisesti!
Aikana ennen karppausta kärsin jatkuvasti erilaisista vatsavaivoista ja ummetuksesta - parhaimmillaan meni 5 päivää ilman, että mitään kiinteää tuli ulos. Voinette kuvitella olotilani...
Nyt kun en syö mitään viljakuituja, vatsa toimii aina vain paremmin, itse asiassa välillä jo kaksikin krt päivässä :)

Celia

Samanlainen kokemus kuin TeMalla. :)

Itse tosiaan syön pääasiassa kasviksia, vähintään puolikiloa päivässä. Nykyisin myös 100 %:sta ruisleipää saattaa mennä päivässä pari palaa, mutta ei enempää.

Kuituja tulee virallisten suositusten mukaan, mutta viljan sijaan saan ne pääasiassa kasviksista.

Laura

Uskomatonta puppua!
Tulin lehden sivuille tilatakseni sen ensi vuodeksi. Onneksi sattui tämä artikkeli silmiini. En todellakaan tilaa lehteä, jossa kirjoitetaan näin asiattomasti! Karppauksen avulla olen päässyt eroon moninaisista suolisto-ongelmista. Eikä karpit todellakaan syö suuria proteiinimääriä, vaan PALJON RASVAA JA VIHANNEKSIA!

jotain rajaa

Varsinaista puppua.

Itselläni on viljat aiheuttaneet ja pari kymmentä vuotta ongelmia ja on epäilty vain maitoallergiaa ja laktoosi intorelanssia. Jännä juttu on se, että VHH:lla ja täysin viljattomalla ruokavaliolla en enää kärsi jatkuvasta ripuloinnista (maha löysänä, turvotuksia, väsymystä) ja ilmavaivoista ja yllätys juon maitoa muidenkin edestä. Ei ruisleipä taida ollakaan niin terveellistä kun on annettu ymmärtää. Olen satavarma, että meillä on paljon vilja-allergikkoja, jotka luulevat kärsivänsä maitoallergiasta.

Henska

Samaa mieltä kaikesta edellä sanotusta (paitsi siis siitä artikkelista...)! Itse tulin näille sivuille aikeena lopettaa Sportin tilaus, sen verran asiattomia juttuja siinä julkaistaan! Asiattomaalla tarkoitan virallisten suositusten mukaista propagandaa... Esim. toissa lehdessä ollut "kovat rasvat on pahiksia ja pehmeät rasvat hyviksiä ja hiilareita ei tarvitse pelätä vaan saa syödä!!"-juttu. Argh! Jos siinäkin jutussa olisi edes yhtä asiantuntijaa haastateltu niin ok, mutta ei... Suututtaa että asioista tietämättömille ihmisille syötetään totuutena kaikenlaista huuhaata :(

Karppaaminen

ITsellä olo tuli hyvin huonoksi karppaamisen aloittamisen jälkeen. En tiedä miten kovasti tuo suolinukkaan vaikuttaa, vatsa meni täysin sekaisin, enkä oikeen tiedä miten olisi tullut olla :D Kannattaa kyllä olla varovainen, niinkuin kaikki suuret elimistiö koskevat muutokset, myös karppauksen tulisi olla aika hidasta puuhaa, ja touttaa keho vähitellen suuriin muutoksiin.

Karppi

Vähähiilarisella reilu vuosi enkä palaa entiseen ( viralliseen) hiilarinpopsimiseen enää koskaan, Syy: painosta 12kg pois, kolestroli 5.5-4 hyvä kol ylös huono alas. Vatsan toiminta loistava ,ei enää ilmavaivoja eikä ripulia. Nautin hyvästä maukkaasta ruuasta ilman ainuttakaan kevytversiota.

Korppaus

On olemassa "vähähiilihydraattisia" ja vähähiilihydraattisia ruokavalioita. Vähähiilihydraattisesta / karppauksesta puhuttaessa ruuan sisältö olisi hyvä mainita.

"Himokarppauksella" eli syömällä ainoastaan 0 hiilihydraatin ruokia kuten kala (esim. tonnikala), kananmunat, juustot, liha ja jättämällä kaikki vihannekset/kasvikset syömättä hiilareiden takia taatusti voi vahingoittaa suolistoa, en menisi tuota kiistämään. Ja ihan esimerkkinä; ylenmääräinen 0 hiilihydraatiin juuston syöminen voi aiheuttaa erinäisiä mahavaivoja.

VHH-ruokavalio

Tää juttu on todellista puppua. Olen ollut VHH-ruokavaliolla puoli vuotta. Painoindeksi nyt 22, vatsa voi paremmin kuin koskaan, verensokeri laski normaaleihin arvoihin jne. Välillä olen kokeillun vuoksi syönyt muutaman leipäpalan niin kyllä alkaa vatsa pullottaa ja pieru raikaa.

Rautalankamalli hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta:

Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja, käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria.

Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.

Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.

Laura

On se hyvä, että jokainen suomalainen karppaaja tietää asian paremmin kuin tutkimuksen tehneet ihmiset. Ei se lehden vika ole, mikä tutkimustulos on, mutta jos ei osaa erottaa omaa mielipidettään tutkimustuloksesta, ei varmaan osaa erottaa myöskään toimittajan mielipidettä tutkimustuloksen raportoinnista. Parin vuoden karppauskokemuksella ei välttämättä vielä tiedä paljon siitä, miltä oma suolisto näyttää ja miten se reagoi vuosikymmenten aikana.

Maailma ois tosi kiva paikka, jos kaikki uutiset olisivat aina sellaisia, mikä itsestä tuntuu oikealta.

outsaskainen

Tämä on jo vanha keskastelu, mutta kommentoin. Itse olen vegaani, en karppaa. Muistan lukeneeni jostain, että syövistä nimenomaan paksusuolisyöpä on yleisempi vegaaneilla kuin muulla väestöllä. Ja tämähän puhuu sitä vastaan, että vähäinen kuitu aiheuttaisi syövän. Vegaaneillahan kuidunsaanti on yleensä runsasta.

Henkilökohtaisesti uskon, että oleellisinta on, miten ihminen itse suhtautuu ruokaan. Mikä tahansa ruokavalio on haitaksi, jos ihminen kokee syyllisyyttä syömisestä tai syömistilanne itsessään on rauhaton. Uskon, että ihminen on erittäin sopeutuva ruuan suhteen. Joku syö lähes yksinomaan lihaa ja kalaa, toinen kasviksia, yhdellä on suklaa-juustodieetti. Anoreetikkokin kestää hämmästyttävän pitkään hengissä lähes yksinomaan pyhällä hengellä. Ja Hitlerin vankileireiltä selvinneitä lähes hengiltä nälkiintyneitä juutalaisia on yhä elossa.

Luin tomaatin viljelystä, että tomaateista tulee makeampia, kun niiden hoito ei ole liian säännöllistä ja pedantin tarkkaa. Ehkä sama pätee ihmiseenkin. Välillä voi olla kunnon nälkä, välillä ravinto saa olla laadultaan huonompaa. Ja onhan tätäkin jo todisteltu ja kokeiltu. Jotkut syövät esim 17 tunnin paasto -systeemillä päivän ravinnon 7 tunnin aikana. Ja kuulemma proteiinikin imeytyy paremmin, jollei sitä puputa syödä joka hetki.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat