Vastaus

annepa

Mulla menee välilllä kuivan lihan puolelle, mutta pääsääntöisesti saan tarpeksi nestettä. THL:n mukaan aikuinen tarvii 2-3l nestettä, josta puolet pitäisi tulla ruuasta ja loput juomista (https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/kesaterveys/muista-vedenjuonti...). Tietysti jos hikoilee paljon, niin silloin nestettä tarvii enemmän. 

Mulle tuo n. 1,5 l nestettä juotuna ei ole paha rasti. Aamulla juon kahvia maidolla ja vähän vettä. Siitä tulee jotain 3 dl nestettä. Töissä juon saman setin. Lounaalla juon 0,5l-0,75l (tuoppi tai juomapulloni tilavuus) vettä. Iltapäivällä vielä kahvit. Päivällisellä 0,3dl vettä, illalla vielä mehua, vettä, teetä tms. Tästä tulee helposti se n. 1.5l. Viikonloppuisin ja vapaapäivinä tämä systeemi rikkoutuu ja juon vähän vähemmän, mutta en ilmeisesti kuitenkaan liian vähän. Liikkuessa ja helteellä juon enemmän.

Ihmettelen, että ettekö te juomisongelmaiset (haha, niinpä niin) juo esimerkiksi aterioilla mitään? Entä pidättekö kahvitaukoja? Minusta helppo tapa lisätä vedenjuontia on ottaa aterioille 1 lasillinen vettä jo olemassa olevan annoksen lisäksi. Jos siis nykyään juo lounaalla vaikka maitoa 2dl, niin ottaa sen lisäksi vielä toisen lasillisen vettä. Se on jo 4dl ja se on päivän tarpeesta jo yli neljännes (jos päivän tarve on 1,5l).