Sivut

Kommentit (183)

Kassaneiti

Ja yksi asia joka asiakkaan olisi ystävällistä tehdä. Jos maksat käteisellä ja annat rahan kassaneidille siinä hänen kohdallaan niin älä mene kahden metrin päähän kassasta ottamaan vaihtorahaa takaisin. Kun kassa joutuu kurkottelemaan antaessaan vaihtorahaa niin hartiat ovat koetuksella ja illalla tosi jumissa.

Vierailija

”Selvitä muutkin pakolliset asiat ennen kassalle tulemista. Jono kasvaa, ja muiden asiakkaiden ilmeet kiristyvät nopeasti, jos yksi asiakas alkaa kysellä kassalla puuttuneista tuotteista tai vaikkapa tuotteiden alkuperistä.”

Mukavahan tuollaiset ennen kassalle tuloa olisi selvittää. Valitettavasti monessa etenkin pienemmässä kaupassa kassa on ainoa paikka, josta löytää jonkun jolta kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hox

Miksi pitää olla niin järkky kiire, saada asiakas pakkaamaan&maksamaan ym.
Asiakkaat ovat tuotteiden maksajat ja kaupan elinvoimaisena, eikö me voida sanella tahtia?
Usa:ssa on hihnojen päässä pakkaajat.
Kyllä kaupassa pitää olla kiva asioida ja vaihtaa sanasen.

Kaupanduunari

On siellä kaupassa kuule muitakin työntekijöitä kuin ne"pelkät"kassat. On myymäläpäällikköä,osasonvastaavaa,varavastaavaa heidän 3vastaavansa ja näillä kaikilla omat tiiminsä joihin kuuluu hitokseen ihmisiä tilaamaan,purkamaan,hyllyttämään,siistimään,hinnoittelemaan,avustamaan asiakkaita jne..jostain syystä kaltaisesi ihmiset kuvittelevat että kassa on se ainoa ihminen kaupassa. Jo keskisuuressa kaupassa henkilökuntaa n.80-100hlö niin näistä kassahenkilökunta kattaa ehkä 15-20hlö ja se on se,mitä noin ajattelevat eivät tajua. Voin kertoa että KUKAAN kaupan-alan työntekijä ei tule joutumaan kortistoon/leipäjonoon,ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ihan sama,automaattikassoilla tai ilman.

Vierailija

Ohjeet ovat enimmäkseen tarpeellisia ja hyviä. Pientä päällekkäisyyttä ehkä syntyy siitä, että maksukortti on esillä ja samalla alkaa pakata tavaroita laukkuun. Itse vähän kömpelönä saatan siinä hötäkässä tiputtaa kortin, ja sen etsiminen voi viedä tuplasti aikaa. 😊

Joopa joo

Vierailija kirjoitti:
Hei kassahenkilö. Olen nyt peruskoulun jälkeen opiskellut 10,5 vuotta. Teen raskasta ihmisläheistä työtä. Kun tulen kauppaasi, olen väsynyt. Haluan vain ostaa ruokaa itselleni ja perheelleni. En tule kauppaan kassahenkilön vuoksi. Pyrin käyttäytymään asiallisesti ja kohteliaasti. En tule sinne kuitenkaan miellyttääkseni sinua, tuletko sinä kassahenkilö vastaanotolle miellytääksesi minua? Et. Näiden avaumisien vuoksi suosin jo nyt vaateostoissani nettikauppoja, jatkossa mahdollisimman paljon elintarvikeostoissani.

Jos olet noin väsynyt niin kannattaisko sitten vaihtaa työpaikkaa. Tässäkin asiassa on ihan vaan kyse toisen ihmisen kunnioittamisesta. Mistä sulla, näköjään hoitoalanhenkilönä, pitäis kyllä olla ihan se maalaisjärkenä päässäs. Ja ei, en tule sinun vastaanotollesi vittuilemaan ja haukkumaan vaan kertomaan mikä minua vaivaa koska itse olet siihen alaan itsesi lukenut. Kassahenkilö ei ole itseään terapeutiksi tai muuksikaan hoitohenkilöksi lukenut. Silti saa kestää työssään kaiken näköistä. Kun kyseessä pitäisi olla vaan kahden ihmisen välinen tapahtuma kaupassa.

Voi herranjumala...

On se kumma kun 2020 luvulla vieläkin on arka aihe kaupassa käynti. Nämä asiat on tuotu julki sen takia että ne helpottaisi kassahenkilön arkea, joka joutuu työssää tekemään samaa toistoa tuhansia kertoja päivässä. Kassahenkilöillä esiintyy todella paljon nivel ongelmia, jännetulehduksia, kulumia, työnsä takia. Ja joo joku sanoo taas että itseppähän olet alalle hakeutunut. Joo, mutta uskokaa tai älkää niin jotkut ihan nauttivat työstään. Mutta juurikin jotkut näistä asioista kun toistaa päivästä toiseen ja kuulee asioita päivästä ja vuodesta toiseen niin kyllä se rasittaa. Kuka tahansa voi tulla itse kokeilemaan viskoo jogurttipurkkeja sivuun tuhansia päivässä kun asiakkaat tunkee ne ensimmäisenä linjalle. Ja ei, se ei kuuluisi työhömme lajitella teidän ostoksia. Vaan työhömme kuuluu rahastaa ne. Juuri tämä tuotteiden viskominen eri puolille rasittaa kroppaa TODELLA paljon. Joten KYLLÄ nämä ohjeet on hyvä ottaa tosissaan. Ja ennen kaikkea ne nopeuttavat kassatyöskentelyä mikä tuntuu olevan nyky päivän normi että kassalta pitäis päästä 5 sekunnissa ulos.

Vierailija vaan

Ihan asiallisia pointteja. Kassalle voisi taas vinkata, että esim hedelmiä, salaattiruukkuja ja muita helposti vaurioituvia tuotteita ei paiskota siihen pakkauspään liukuhihnattomaan osaan. Ja oluttölkkejä ei kannata nostaa pystyyn kun ne useimmiten kaatuvat hihnan päässä enkä halua olutsuihkua tölkkiä avatessani.

Kassamyyjä

Kaupan työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Kaupan ala on matalapalkka-ala ja henkilökunnalla on epämukavat työvuorot. Henkilökuntaa on liian vähän. Ruuhka-aikoina kaupassa työskennellään jatkuvassa kiireessä ja paineessa. Kaupan työ on urakkatyötä huonolla tuntipalkalla. Moni kaupan työntekijä elääkin Suomessa köyhyysrajan alapuolella.

Ikävintä kaupan työssä ovat aggressiiviset, epäystävälliset ja ilkeät asiakkaat. Monessa ammatissa epäasiallisesta puheesta saisi kunnianloukkaussyytteen oikeudessa. Asiattomuuksista, haukkumisesta, huutamisesta, huorittelusta, homottelusta ja uhkailusta räpsähtäisi myös tuntuvat sakot. En minäkään mene äitinä lastemme kouluille haukkumaan ja uhkailemaan opettajia, koulunkäynninohjaajia, siivoojia, keittäjiä tai rehtoreita!

Miksi jotkut asiakkaat puhuvat kaupan henkilökunnalle epäasiallisesti ja töykeästi? Miksi meille kassamyyjille valitetaan, huudetaan ja kiroillaan? Miksi meitä huoritellaan ja homotellaan sekä uhkaillaan? Valtaosa näistä ilkeistä asiakkaista on iäkkäitä naisia ja miehiä! Mikähän näitä epäkohteliaita ja itsekkäitä vanhuksia oikein vaivaa? He katsovat oikeudekseen arvostella ja haukkua kaikkea. He puuttuvat jopa henkilökohtaisuuksiin kuten kaupan henkilökunnan ulkonäköön.

Suuressa kaupassa on kymmeniä tuhansia tuotteita. Kassamyyjä ei voi mitenkään tietää yksittäisen tuotteen hintaa ja sijaintipaikkoja isossa tavaratalossa. Meillä ei ole kristallipalloa, josta näkisimme kaiken. Kun asioit kassalla, niin anna edellisen asiakkaan asioida rauhassa. Varaa etukortit ja maksukortit valmiiksi. Kun asioit itsepalvelukassalla, niin noudata ohjeita. Odota vuoroasi. Älä tunge itsepalvelukassalle, kun edellinen asiakas on asioimassa. Älä seiso ja odota, että itsepalvelukassan valvoja tulisi skannaamaan tuotteesi puolestasi. Itsepalvelukassalla ei voi maksaa käteisellä rahalla.

Ilkeät ja epäkohteliaat asiakkaat saisivat itse tulla kauppaan töihin! Parhaita päiviä ovat juhannuksen aatonaatto, viikko ennen joulua ja päivät ennen kirkollisia juhlapyhiä. Olisi ihan oikein, että nämä ilkeilijät saisivat itse kuulla kaikki ne solvaukset, joita he latelevat kaupan henkilökunnalle!!!

Vierailija

Eläkeläinen kirjoitti:
Kyllä olen ihmeissäni nyt näistä pykälistä mitä kaupanalalta annetaa asiakkaille. Kyllä se tiedetään että on ruoka/kahvitauot tietenkin ne pitää käyttää mutta mitä tämä koskee asiakkaaseen, kaupantyöntekiän itse pitää huolehtia omista etuuksistaan. Asiakkaat on kuulkaa tärkeät kaupoille ne tuovat työtä kassoille ja muille myyjille ei pidä alkaa ohjastamaa asiakkaita muuten asiakkaat katsovat sellaisen kaupan missä arvostetaan eikä ohjata kuin "pientä lasta". Itselleni on käynyt vähänaikaa sitten kaupassa jossa olin vakio asiakas niin ohjaistettiin niin että jos ei ehdi pakata ostamiaan tavaroita kassiin niin laittaa ostoskärryyn ja kun on ostot maksanut niin menee ulos kulkuneuvon luo ja pakkaa siellä ostot. En ole moista ennen kuullut siirryin heti toisen kaupan asiakkaaksi, näin ei ihmisiä kohdella kun käy ostoksilla. Olisiko kaupalta liikaa vaadittu ottaisi vaikka joitain työttömiä kassalle pakkaamaan ostokset asiakkaan kasseihin, se olisi vain hyvää palvelua olisi joustavaa kassoilla. Järjestelykysymys !

Työttömiä pakkaamaan ostoksia. Nojoo...mutta kuinka moni on sitten valmis maksamaan ostoksistaan enemmän tämän takia? Kun niille pakkaajille pitää myös maksaa palkkaa ja kun ei se kauppakaan hyväntekeväisyydellä pyöri, niin jostain ne kasvaneet palkkakulutkin on otettava takaisin.

hunsvotti

No mehän ostajat emme osaa mitään jos meitä ei valisteta koko aikaa. Tästä syystä tilaan kaiken mahdollisen netistä ja suoraan kotiini, ostan röökini "tukusta" samoin viinani. Veikkaukseni pelaan netissä ja lääkäriä tai apteekkia en käytä tai edes tarvitse. Sille kassahenkilölle joka haluaa ensin hinnoitteluun ne painavat voisin sanoa, että muuttakaa siellä kaupassanne sitä keräyslinjastoa niin, että ne kaljapaketit ovat siellä etumaisena ja ne jukurtit ja salaatit siellä viimeisinä. Kertokaa jo kuulutuksin jos jokin tuote on valitettavasti tilapäisesti loppunut ettei tarvitse koko omaa kauppalistaansa uudelleen alkaa siinä kassalla kirjoittamaan. 

Entinen kassa

Maksa ensin lue vasta kotonasi se hiton lehti!Älä jumita jonoa lukeaksesi lehteä telineellä!Asiakas ei aina ole oikeassa,joten anna
arvoa myös kassalle!

Vierailija

Itse jonkin verran aikaa kassalla viettäneenä komppaan kyllä melkeen jokaista pointtia. Isossa kaupassa kuten prismassa tai sittarissa nyt harvemmin siltä kassalta lähdetään muuta kuin viemään koreja, ja sekin vain jos on hiljaista. Kahvitauoille tulee useasti kahvittaja ruuhka-aikoina, ettei se kassa jää tyhjäksi.
Se että viereisessä loorassa oli viivakoodilla varustettuja kaaleja, ei tarkoita että sinun irtokaalisi menee samaan syssyyn. Jos tuotteen nimikkeessä lukee vaakanumero, punnitse se. Jos tulet 10-13 tai 15-17 välisenä aikana kauppaan, ehkä vältä sen pelkän jäätelöpurkin ostamista. Tai jos näin meinaat tehdä, älä valita kassalle kun jäätelösi sulaa pitkien jonojen takia :)
Ja tosiaan niistä ikärajoista, monella kassalla on valvontakamera. Ne henkkarit nyt vain täytyy kysyä myös siltä kaverilta.
Isossa kaupassa kassalla on kiireistä. Ja siinä vaiheessa kun olet 7h istunut samassa paikassa, rupeaa menemään kaikki sekaisin. Täytyy osata tupakkamerkkien lyhenteet nuorison kanssa, ja samalla myös niitten vanhusten käsitykset merkkien nimistä. Samalla kun näitä hoitaa, ja vaikka kuinka olisi ruuhkaista, pitäisi samalla valvoa pelikoneita, ja jos siellä näkyy nuorta porukkaa, niiltäkin kysytään henkkarit.
Kauppa on monen nuoren ensityö, olkaa kärsivällisiä jos menette nuoren kassalle.

Iloinen kassaneiti

Kahvi- ja ruokatauot EIVÄT OLE lakisääteisiä. Laissa ei puhuta mitään tauoista, ne tulee työehtosopimuksesta.
Eli PAM on ne kaiken muun hyvän lisäksi sinne neuvotellut.

Asiakaspalvelija

Nyt on unohtunut mitä asiakaspalvelu tarkoittaa. Tietenkään epäasiallisuuksia ei tule kenenkään joutua sietämään, mutta asiakkaat eivät ole kaupassa töissä ja he asioivat siellä itseään varten, eivät kaupan työntekijöitä varten.
Meidän kaupassa työskentelevien työtä on palvella asiakkaita, myydä tuotteita ja ylläpitää myymälää. Mielestäni on myös järkevää pyrkiä palvelemaan asiakkaat ystävällisesti ja yksilöllisesti huomioiden, eikä tällä "rahat tiskiin ja ulos" -tyyliin. Kenenkään ei kuuluisi joutua ottamaan paineita kaupassa käynnistä ja miettiä oliko vitsini huono tai olinko myyjän mielestä "aasiakas" jostain muusta syystä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat