Karoliina Pentikäisen kolumni: Luulitko, ettei uskovainen voi kiroilla? Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse olla Jeesuksia

Karoliina Pentikäisen kolumni: Luulitko, ettei uskovainen voi kiroilla? Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse olla Jeesuksia

Karoliina Pentikäinen jätti lapsena pyhäkoulun kesken, koska ”siellä puhuttiin vain siitä yhdestä miehestä”.

”Paine oikeanlaiseen tapaan uskoa tulee meistä itsestämme, mutta myös ulkopuolelta”, pohtii Karoliina Pentikäinen kolumnissaan. Lue koko juttu

Kommentit (18)

Vierailija

En luullut, koska tiedän että noita pyhiä tekstejä voi käyttää ihan kirjaimellisesti minkä tahansa asian hyväksyntään tai kieltämiseen. Sieltä van valikoi omaan agendaansa sopivat kohdat niin hyvä tulee.

NestoriN

Kun miettii koko elämäni aikana tapaamiani ihmisiä, niin kaikkein ahdasmielisimmät, toisia tuomitsivat ja toisten elämiin puuttuvat ihmiset ovat löytyneet uskovaisista. Siinä ihmettelee, että eikö teidän Jeesuksenne suurin opetus ollutkaan rakastaa toisianne? Hämmentävää, miten kaksinaismoralismi oikein kukkii, mitä uskovaisempi ihminen on. En kuulu kirkkoon ja kehoittaisin jokaista teistä lukemaan sen uuden testamentin ja tsekkaamaan sen Jeesuksen tavan toimia, ennen kuin alatte tuomitsemaan muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

[quote=Vierailija]En luullut, koska tiedän että noita pyhiä tekstejä voi käyttää ihan kirjaimellisesti minkä tahansa asian hyväksyntään tai kieltämiseen. Sieltä van valikoi omaan agendaansa sopivat kohdat niin hyvä tulee.[/quote

Kyllä uuden testamentin opit ovat niitä oppeja joita Jeesus opetti ja kehotti seuraamaan.

On hyvä olla tietoinen siitä, että kulttuurimme on lähtöisin juuri noista opeista.

Olet ilmeisesti tavannut vääriä ihmisiä, tapauskovainen ihminen ei ole sen parempi tai huonompi kuin kuka muu tahansa. Jos ihminen on syvästi uskossa Kolmiyhteiseen Jumalaan ja uskoo Pyhään Henkeen siinä missä Jeesukseen Jumalan poikana, rakastaa suvaitsevasti lähimmäistään, on auttavainen ja rakastaa ja kunnioittaa elämää ja ihmistä Jumalan luomana yksilönä.

Vierailija

Karoliina, sanot uskovasi Jumalaan, mutta mitä se tarkoittaa? Jos oikeasti uskot häneen, silloin otat hänen Sanansa, Raamatun täydestä todesta. Uskova, joka on saanut armosta kokea uudestisyntymisen, ymmärtää ettei kiroileminen ole sopivaa hänelle. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Uskovakin voi heikkona erehtyä sanomaan korostaman, mutta hän katuu sitä heti. Se taas joka kiroilee jatkuvasti, osoittaa ettei Jumalan Henki asu hänessä. Kun minä tulin nuorena miehenä uskoon, kirosanat hävisivät kuin ihmeen kautta heti. Tämä saattaa tuntua ahdasmieliseltä sellaisen mielestä, jonka sisin ei ole uudestisyntynyt. Kaikkea hyvää kuitenkin toivottaen.

Vierailija

Kiitos kolumnistasi! Kuvaamasi kaltainen usko/suhtautuminen uskoon/uskontoihin/uskonnottomuuteen lienee melko yleistä, vaikka nykyaikana äänekkäimmin esillä joskus tuntuukin olevan uskovien ja ei-uskovien ääripäisimmät edustajat. Valtaosa elämäni aikana tapaamistani ihmisistä ovat olleet erilaisia; uskonnosta tai uskosta tai mistään muustakaan riippumatta. Hyvä- tai huonokäytöksisiä, toisia huomioivia tai ei, tuomitsevia taikka ei. Suurin osa ihmisistä lienee kuitenkin ihan tavallisia, toivoakseni muihin suvaitsevasti suhtautuvia.

Jumalassa turva

Aivan, ei uskova voi paholaista kutsua. Itselläni säröilee sydän ja yritän tilanteesta pois. Joskus jos sattumoisin kiroilen, mutta se on tosi harvassa, kadun ja pyydän anteeksi. Sillä olemme ainoastaan ja vain Jumalan palvelyksessa, emme saatanan.

Vierailija

Karoliina sanoi uskovansa jumalaan, mutta ei erikseen kertonut että uskonsa nojaisi fundamentaalisti ev lut kirkon tiukimpiin oppeihin. Jumala määrittyy jokaiselle omalla tavalla.

Vierailija

Kolumnisi oli mielenkiintoinen. Olen itsekin kristitty, joten luen kiinnostuneena toisten kristittyjen ajatuksia. Jätetään kuitenkin Päivi Räsänen rauhaan. Ei hänkään tietääkseni ole kirjoittanut karoliinapentikäisistä leimaavaan sävyyn, joten älä sinäkään kirjoita Räsäsestä.

EiFundamentalismille

Ei kai fundamentalismi ole (ainoa) oikea tapa uskoa?!? Harva nielee Raamatun sellaisenaan. Onhan se ihmisten kirjoittama ja syntyaikansa sävyttämä.

Uskon

Ei tarvi kuin katsella vaikka hedelmiä, ihania värejä, ihania tuoksuja, ihania makuja, miten ihmeessä joku alkuräjähdys voisi saada niitä aikaan. Entä vuodenajat, luonnon kiertokulku, taivaankappaleet, vauvan kehittyminen äidin kohdussa, se mieletön ihme, joka jokainen meistä on... Kaikki pienintä yksityiskohtaa myöten täydellistä... Se kaikki huutaa, että on Jumala!!! Ja Jumala isolla J:llä!!! Hän On, iankaikkinen, ihmeellinen, yli kaikkien!
Olen super onnellinen, että tunnet Hänet!
Lisääntyköön Hänen tuntemisensa ja siunaus ja kaikki hyvä elämässäsi ja koko perheesi elämässä!

Pastori

Kiitos tästä! Hittoako se kenellekään kuuluu miten minä kiroilen. Ja uudestisyntyminen ei tarkoita tekopyhyyttä, jotain suurenmoista uskon elämän uutta pintaan pulpahtamista tai suuria elämänmuutoksia.

Olen omasta mielestäni hyvin kulttuurikristitty, sekä samalla luterilaisen kirkon pappi. Sateenkaaripappi, kiroileva ihminen, uskon Jumalaan ja Jeesukseen mutta istun myös terassilla, ajan ylinopeutta ja ulospäin ei näy mikä olen ihmisiäni.

Ed. kommentit vahvistavat käsitystä mitä kirjoitat: joko uskovaisia pidetään suvaitsemattomina ja tyhminä (eli suurinta osaa maailman ihmisistä) tai sitten syyllistetään ettet usko oikein.

No, mielestäni uskot juuri oikein vaikka mielipiteelläni ei ole mitään väliä koska asia on sinun ja Jumalan välinen :)

Vierailija

Vapaus olla tekemättä, sitä mikä orjuuttaa ihmistä, on ymmärretty väärin ettei voi tehdä, vaikka on vapaa tekemästä. Se miten mieltää voi näkyä asenteissa muita kohtaan. Rakkaus on kaiken kattavaa mutta ei keholta tekemään haitallisia asioita etenkään itseään kohtaan.

Rakastamme lapsiamme, mutta heidän elämässä voi olla asioita, joita emme hyväksy tai suosittele heille.

Usko ja uskonnollisuus sekoitetaan maassamme edelleen. Uskonnollinen ihminen tuo esille kuorta, mutta uskon ydin puuttuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Karoliina, sanot uskovasi Jumalaan, mutta mitä se tarkoittaa? Jos oikeasti uskot häneen, silloin otat hänen Sanansa, Raamatun täydestä todesta. Uskova, joka on saanut armosta kokea uudestisyntymisen, ymmärtää ettei kiroileminen ole sopivaa hänelle. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Uskovakin voi heikkona erehtyä sanomaan korostaman, mutta hän katuu sitä heti. Se taas joka kiroilee jatkuvasti, osoittaa ettei Jumalan Henki asu hänessä. Kun minä tulin nuorena miehenä uskoon, kirosanat hävisivät kuin ihmeen kautta heti. Tämä saattaa tuntua ahdasmieliseltä sellaisen mielestä, jonka sisin ei ole uudestisyntynyt. Kaikkea hyvää kuitenkin toivottaen.

Tällä kommentillasi vaikutat määrittelevän muille, miten heidän tulisi uskoa. Juuri tämän ongelmallisuutta kolumni mielestäni käsitteli.

Meistä on moneksi, uskomisen tapoja ja ilmenemismuotoja on useita, mutta niin julkisessa keskustelussa kuin muiden ihmisten toimesta yleensäkin ”uskovan” kuva on epärealistisen ja epämukavan kapea.

Kapea kuva ei nähdäkseni ole myöskään kristillinen. Jumala määrittää ja mittaa uskon, ei toinen ihminen. Ja Jumala voi jokaisen kohdata myös eri tavalla. Onnittelut löytämästäsi uskosta, ole siunattu sen kanssa, mutta sama siunaus voi toteutua eri tavoilla eri kohtaloissa.

Vierailija

Frihet att inte göra, det som förslavar en person, missförstås att man inte kan göra, även om man är fri från att göra. Hur sinnet kan manifestera sig i attityder mot andra. (https://spelandefakta.jouwweb.nl/ ) Kärlek är allomfattande, men inte från kroppen att göra skadliga saker, särskilt mot sig själv.

Olet tainnut keksiä itsellesi ihan oman jumalan, kenellä ei ole mitään tekemistä raamatun Jumalan kanssa. Vajotessasi pöydän alle kuullessasi viittauksenkin korinttolaiskirjeisiin, osoitat tämän yhdellä tavalla. Näkyvät uskishommatkin suorastaan inhottavat sinua. Kysyt onko sinun pakko valita. Tähän ainoa vastaus valitettavasti on, että kyllä. Et voi koskaan tulla Helsinkiin jos olet hypännyt pohjoiseen päin menevään junaan. Luulen, että jonain päivänä tajuat tämän. Kirjoittaessasi näin kriittisesti, suorastaan provosoivasti, osoitat asian kiinnostavan sinua ja siksi sinulla on vielä toivoa

Vierailija

Kolumnista tuli mieleeni termi kevytuskovaisuus. Se on vähän niinkuin että sanoisi olevansa kulinaristi, ja kuitenkin tyytyisi lämmittelemään valmisruokia mikrossa. Kristittyinä me saamme omistaa itsellemme kaiken sen runsauden mitä Raamattu meille lupaa. Ja kiellot ja kehotukset mitä siellä on, eivät ole tarkoitettu sitomaan ja kahlehtimaan meitä, vaan vapauttamaan meidät siitä mitä emme tarvitse. Oikeassahan se Paavali oli kun totesi kirjeessään Galatalaisille, että "vapauteen Kristus meidät vapautti." Ollaan siitä, iloisia eikä häpeissämme .

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat