Monet pitävät palmuöljyä pahiksena, mutta onko ruuan mukana tulevilla pienillä määrillä mitään merkitystä? Asiantuntija vastaa

Monet pitävät palmuöljyä pahiksena, mutta onko ruuan mukana tulevilla pienillä määrillä mitään merkitystä? Asiantuntija vastaa

Teollisuus käyttää mielellään palmuöljyä elintarvikkeiden valmistuksessa. Palmuöljy sisältää kuitenkin runsaasti kovaa rasvaa ja sen viljely tuhoaa sademetsiä.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Vierailija

Haittaako se jos saa pienin määrän syöpää aiheuttavaa ainetta, vaikka useasti viikossa?

Tätä toistaen muutaman vuosikymmenen, haittaako?

Se mitä teet rutiinisti nyt vaikuttavat vuosikymmenen päästä. Ne pienetkin asiat.

E-ei kai se p-pieni määrä haittaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voisiko joku ystavallisesti nayttaa mista loytyy tutkimustietoa tyydyttyneen rasvan ja LDL-kolesterolin valisesta yhdeydesta? Vai onko tama niin paivanselva asia ettei tarvitse edes tutkia?

Vierailija

Olen vältellyt palmuöljyä jo pitkään nimenomaan sademetsien ja muutenkin epäeettisten viljelytapojen vuoksi. Rasvojen ominaisuuksille on yks ja hailee, tosin en ole mikään öljyjen suurin ystävä muutenkaan vaan käytän mieluiten ehtaa voita. Niin ja kokonaiskolesteroli oli viimeisimmässä mittauksessa 3,5 eli suomalaisittain olen ilmeisesti jonkin sortin geneettinen lottovoittaja.

Vierailija

Margariinit, levitteet ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit, levitteet ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Vierailija

Eläinrasvat eivät nosta huonoa eli LDL kolesterolia. Myöskään syöty kolesteroli nostaa hyvin vähän tai ei lainkaan huonoa eli LDL kolesterolia.

Liialliset hiilihydraatit nostavat huonoa kolesterolia. Tämä on tiedetty jo viimeiset 30 vuotta, mutta edelleen virallinen taho valehtelee tästäkin asiasta meille tavallisille kuluttajille. Myös lääkäreille opetetaan rasvaoppi, joka ei pidä paikkaansa, että luonnolliset eläinrasvat lihottavat, sairastuttavat ja tukkivan verisuonemme, joita sitten täytyy statiineilla puhdistaa.

Hiilarit -> asetyyli-koentsyymi-A -> (moni välivaihe) -> kolesteroli

Tämä kaikki löytyy kymmenistä laajoista tutkimuksista, joita kansainvälinen tiedeyhteisö on julkaissut. Rasvasodassa Suomi alkaa olemaan viimeinen vastarannan kiiski. Tyydyttyneet eli eläinrasvat eivät aiheuta sydän- ja verisuonitauteja, vaan pikemminkin ehkäisevät niitä. Tätä tukevaa aineistoa on nykyisin vähintään kirjastollinen. Suomalaiset viranomaiset vetoavat edelleen 1970-luvulta peräisin olevaan Ancel Keysin 7 maan tutkimukseen, joka on kumottu useissa yhteyksissä aikapäiviä sitten. Se on virheellinen ja valheellinen tutkimus, joka lobattiin elintarviketeollisuuden avustuksella ravintosuosituksiin USAssa ja sittemmin muissa länsimaissa. Menneet valheet on kumottava.

Vierailija

Liika hiilihydraatti on sydänterveyden kannalta haitallista ja sitä huonommaksi rasva-arvot muuttuvat.

Liika hiilihydraatti nostaa erityisesti veren triglyseridi- ja LDL-kolesterolipitoisuuksia. Lisäksi niin sanotut apolipoproteiinipitoisuudet suurenevat, mikä viittaa lisääntyneeseen sydänsairausriskiin.

Elimistö voi varastoida sokerin sisältämää ylimääräistä energiaa pitkäaikaisesti vain muuttamalla sitä rasvaksi. Tästä syystä osa maksaan kertyvästä sokerista muuttuu triglyseridiksi eli rasvaksi.

Maksa pyrkii pääsemään eroon kertyvästä rasvasta siten, että se erittää sen vereen niin sanottuna VLDL-lipoproteiinina. Se sisältää pääosin triglyseridejä mutta myös kolesterolia. VLDL puolestaan on LDL:n eli niin sanotun pahan kolesterolin esiaste, jota muodostuu, kun triglyseridit on pilkottu pois lihaskudoksessa polttoaineeksi ja rasvakudoksessa varastoitavaksi.

Lähde: sydänliitto, duodecim

Sellainen tarkennus, että maksan tuottamat triglyseridit kulkevat LDL ApoB100 -paketeissa ja suolesta lähtevät syödyt triglyseridit LDL ApoB48 -paketeissa. Kun nuo LDL ApoB100 -paketit tulevat rasvasolun luo, niin triglyseridit jäävät sinne ja tyhjät, tiiviit LDL ApoB100 -paketit palaavat maksaan ja tällä paluumatkalla pieninä ja tiiviinä ne ovat herkkiä tarttumaan verisuonten vauriokohtiin. Näitä vaurioita taas synnyttää mm. korkea verensokeri ja korkea insuliinitaso, joiden taustalla on runsaat syödyt hiilihydraatit. Tuo korkea verensokeri vielä "sokeroi" näiden LDL ApoB100 -pakettien proteiinikuoria ja maksa ei tunnista silloin niitä enää ja ne jäävät pyörimään pidemmäksi aikaa verenkiertoon ja se vain lisää tartumisriskiä. Jos vielä syö runsaasti monityydyttymättömiä siemenöljyjä, jotka ovat herkästi hapettuvia, niin sellaiset LDL partikkelit, joissa on hapettunutta rasvahappoa mukana, on yksi pahimmista riskitekijöistä valtimoiden kannalta.

Vierailija

Palmuöljyn käytöstä kannattaa luopua ihan pelkästään ympäristösyistä. Sama sille mitä ravitsemusasiantuntija sanoo. Samoin avokado esimerkiksi on ympäristölle todella haitallinen vesiahmatti kuivilla alueilla. Trendikäs tonniakalapihvi kannattaa sekin jättää kauppaan ja miettiä kotimaisia vaihtoehtoja. On meidän kaikkien vastuulla varmistaa, että ihminen ei enää enempää tuhoa luonnon monimuotoisuutta turhan vuoksi.

Vierailija

Aikamoista huijausta, kun ennen paremmista (ja paremmanmakuisista) rasvoista tehdyt tuotteet maksavat enemmän, mutta sisältävät tuota halpaa palmurasvaa!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat