Tästä vitamiinista suomalaisilla on eniten puutetta – vaje vaikuttaa aivojen ja hermoston toimintaan

Tästä vitamiinista suomalaisilla on eniten puutetta – vaje vaikuttaa aivojen ja hermoston toimintaan

Kun muistaa syödä säännöllisesti tummanvihreitä kasviksia, folaatista ei tule puutetta.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, A-vitamiini, B1-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa.

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Vierailija

Esim. saadakseen ravinnosta riittävästi pitkäketjuisia Omega 3 rasvahappoja (EPA ja DHA), pitäisi rasvaista kalaa syödä 4 annosta joka viikko.

D-vitamiinia saadakseen pitäisi asua päiväntasaajalla ja olla päivällä iho paljaana auringossa. Eli käytännössä ravintolisänä täytyy aivan kaikkien syödä D-vitamiinia.

Arviolta 90 prosentilla suomalaisista on kohtalainen tai vakava D-vitamiinin puutos.

Varastoraudan puutteesta kärsii yli kymmenen prosenttia naisista ja yli kolme prosenttia miehistä. Lapsista joka neljäs.

Tyypillisiä oireita ovat väsymys, aivosumu, muistihäiriöt, mielen mataluus, kilpirauhasen vajaatoiminta, suorituskyvyn heikkeneminen, rytmihäiriöt, levottomat jalat, univaikeudet ja -häiriöt, hengenahdistus, palan tunne kurkussa, vaikeus palautua urheilusuorituksen jälkeen ja painonnousu.

Folaatin puute on yleistä kaikissa ikäryhmissä.

B12-vitamiinin puutteesta kärsii joka viides 50 vuotta täyttänyt.

Noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, magnesiumia, rautaa ja seleeniä.

Jopa 35 prosentilla suomalaisista on kohtalainen tai vakava jodin puutos.

K2-vitamiini on tärkeä luustolle ja verisuoniterveydelle.

C-vitamiinin tarve on jopa 400 mg päivässä, joten sitä ei kukaan ravinnosta näin paljon saa.

Sota-ajan kakara

Saan 3 kk:n välein B12- vitamiiniannokseni neuvolassa pistoksena ''takalistoon''. Se kun ei minulla muuten imeydy. Hyvin toimii.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat