Pikkujouluputki päällä – tissuttelu voi vaurioittaa maksan nopeasti eikä se tunnu missään

Pikkujouluputki päällä – tissuttelu voi vaurioittaa maksan nopeasti eikä se tunnu missään

Alkoholi vaurioittaa maksaa salakavalasti ja oireita tulee vasta, kun vaurio on edennyt jo pitkälle. Silti sairastunut voi olla vasta kolmikymppinen.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Parta-Jooseppi

Eli ei kannata mennä pikkujouluihin. Turmiolan Tommi vie koko miehen.
Ja varokaahan vain kun tulee kesäloma, sitten viimeistään on menoa.

Vierailija

Suomessa 5-19-vuotiasta pojista noin 30 prosenttia ja tytöistä noin 24 prosenttia on ylipainoisia ja 6,4 prosenttia on lihavia.

Lapsen lihavuus on vanhempien vastuulla.

Neuvoloiden konsultointi perheille aivan eri tasolle erikoiskursseilla ja osallistuminen pakollista vaikka lapsilisien menettämisen uhalla.   

Koulujen ja päiväkotien ruoka terveelliseksi.

Suomessa LISÄTYN sokerin yläraja PÄIVÄSSÄ on 10 % kokonaisenergiansaannista, joka tarkoittaa käytännössä aikuisella perusruokavaliossa 50 grammaa eli 20 sokeripalaa lisättyä sokeria ihan joka päivä. Vuodessa tämä on yli 18 kiloa sokeria. Ja kun ihminen EI tarvitse lisättyä sokeria mihinkään, niin luku on todella huikea.

Todellisuudessa jokainen suomalainen on syönyt lisättyä sokeria 29,2 kg vuodessa (vuonna 2018) eli ihan joka viikko 560 grammaa, LUKE:n mukaan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan lihavuus yleistyy Suomessa.  Vuonna 2017 ylipainoisia oli lähes kolme neljäsosaa miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista. Joka viidennellä aikuisella on lihavuudesta johtuva rasvamaksa.

Elintarvikkeisiin lisättyjä sokereita ovat mm.

sokeri
glukoosi
fruktoosi
glukoosifruktoosisiirappi
glukoosisiirappi
siirappi
tärkkelys
maltodekstriini
dekstroosi

Aivan kaikissa kasvikunnan tuotteissa on hiilihydraatteja (hiilihydraatti = sokeri). Myös maidossa on hiilihydraattia (maitosokeria). Kokonaishiilihydraatin määrän ravinnosta löydät tuoteselosteesta (jos ostat ruokaa, jossa on tuoteseloste), kun katsoo hiilihydraattien määrän. Jos tuoteselostetta ei ole, niin hiilihydraattien määrän löydät finelin tietokannasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( alle 150 grammaa) ja näinollen loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Sokereissa hiilihydraattia on 100 %, viljoissa 70 %, muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15 % sekä maidossa alle 5 %. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat