Tiesitkö, että linkut ja lankut eivät suojaa vaaralliselta vatsarasvalta? Terveyden kannalta yksi liikuntamuoto on yli muiden

Tiesitkö, että linkut ja lankut eivät suojaa vaaralliselta vatsarasvalta? Terveyden kannalta yksi liikuntamuoto on yli muiden

Vatsaonteloon kertynyt rasva aiheuttaa useita vakavia sairauksia. Siitä eroon pääseminen vaatii ennen kaikkea sinnikkyyttä.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sanottiinhan ihan selvästi, että kävely-, pyörä- tai hiihtolenkit, säännöllinen pitkäkestoinen liikunta ruokavalion ohella vähentää vatsarasvaa. Et ilmeisesti lukenut ajatuksella loppuun asti.

Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Lääkkeitä vaan naamariin

Että vatsarasva aiheuttaa 2-tyypin diabetesta, aivoinfarktin, verenpainetta jne. Asia on päinvastoin. Vatsarasvan kertyminen on samanlainen oire, seuraus, kuin nuo muut luetellut oireet. Ja syy on aineenvaihduntasairaus, metaboliahäiriö. Sen aiheuttajana voi taas olla monta eri syytä. Usein immunologinen kuormitustila esim sopimattoman ruokavalion ja / tai sisäilma-altistuksen seurauksena.

Keho alkaa ajaa itsensä säästöliekille ja pyrkii kompensoimaan kuormitusta / altistusta säätämällä hormonitasapainoa. Kortisoli, kilpirauhashormonit, insuliini, adrenaliini, noradrenaliini, melatoniini jne, tasapaino järkkyy ja vähitellen ilmaantuu hillittömän, patologisen väsymyksen ja apatian lisäksi myös monia sairaudenoireita.

Suomessa hoidetaan = piilotetaan oireita, oikeasti syitä ei saa selvittää eikä varsinkaan hoitaa. Uskaltakoon, ken tahtoo. Luvat viedään sellaisilta "puoskareilta", vaikka potilaat olisivat kuinka tyytyväisiä.

Tämä on tosi!

Vierailija

Aina näissä jutuissa jätetään mainitsematta
ruumiinrakenne.
Lyhytselkäinen ihminen on paksu vyötäröltä, pitkäselkäinen ei.
Mulla oli paksu vyötärö jo rimppakinttu teininä. Ikävä juttu, mutta laihduttaminen tai liikunta ei vaan auta.
Tottakai lyhyt torso on paksu: sinne pitää mahtua samat sisäelimet kuin pitkään torsoon.

Vierailija

Kaikki liikunta on hyväksi, kunhan ottaa huomioon liian raskast lajit, ettei paikat hajoa, muuten taivas on vain rajana. Kunhan jotain tekee.

Vierailija

Ravinnon luonnolliset ”sokerit”:

Aivan kaikissa kasvikunnan tuotteissa on hiilihydraatteja. Myös maidossa on hiilihydraattia (maitosokeria).

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( alle 150 grammaa) ja näinollen loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Sokereissa hiilihydraattia on 100 %, viljoissa 70 %, muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15 % sekä maidossa alle 5 %. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat