Kärsitkö levottomista jaloista? Lääkäri kertoo, mitä vaivalle voi tehdä kotikonstein

Kärsitkö levottomista jaloista? Lääkäri kertoo, mitä vaivalle voi tehdä kotikonstein

Saatat tuntea itsesi hölmöksi, kun yrität selittää kaverillesi pakonomaista tarvetta alkaa liikutella jalkojasi kesken telkkariohjelman katsomisen. Levottomissa jaloissa on kuitenkin kyse juuri siitä. Videolla lääkäri kertoo, miten niitä voi hoitaa. Lue koko juttu

Kommentit (2)

Vierailija

D-VITAMIININ PUUTE:

Tarve on 50-100 µg päivässä.

MAGNESIUM:

Magnesiumin puute väestössä on yleistä. 

SUOLA:

Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä vähintään 5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja. 

Kuuntele tämä ohjelma (kesto 20 min):
24.05.15
Osa 1/1 (28:08)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Vierailija

LIIKU:
Ihan tavallinen arkiliikunta riittää

VENYTTELE

RAUDAN PUUTE? 

Kannattaa mittauttaa ferritiini eli varastorauta.

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus ja imetys (lisää raudan tarvetta), tee, kahvi, kofeiini, imeytymishäiriöt, hoitamaton keliakia, suolistosairaudet, erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset (mm. B12, folaatti, C-vitamiini) ja runsaat kuukautiset.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö sekä viljojen fytaatit, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoa pärjää. Toki laadukkaat juustot, voi, kerma ja hapatetut maitotuotteet ovat terveysruokaa. 

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista elimistön käyttöön. 

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista. 

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta. Kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy huonosti.

Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa. 

Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta EI SAA KÄYTTÄÄ varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista. Eli varmista verikokeella, että sinulla on varastoraudan puute, ennen rautavalmisteen käyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat