Ärtynyt ja alakuloinen olo? Se on kaamosväsymys – tutkija kertoo neljä keinoa, joilla selätät sen

Ärtynyt ja alakuloinen olo? Se on kaamosväsymys – tutkija kertoo neljä keinoa, joilla selätät sen

Jatkuva pimeys saa elimistön vuorokausirytmiä säätelevän sisäisen kellon jätättämään.

Kyllä on pimeää! Asiantuntija antaa parhaat vinkit kaamosoireiden torjumiseen ja paljastaa oman tapansa.Lue koko juttu

Kommentit (1)

Liiku ulkona päivällä. Ja syö sitä D-vitamiinia. Arviolta 90 prosentilla suomalaisista on kohtalainen tai vakava D-vitamiinin puutos.

Syöthän D-vitamiinia?

Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50 µg ja yli 10-vuotiaalle 100 µg.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10 µg päivässä) D-vitamiinin saantisuositukset riittävät keskosvauvoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat