Jyväskyläläisen Nooran, 30, perhe vaihtoi auton sähköpyöriin – kertoo nyt, miten paljon päätös muutti elämää ja tuo säästöä......

Jyväskyläläisen Nooran, 30, perhe vaihtoi auton sähköpyöriin – kertoo nyt, miten paljon päätös muutti elämää ja tuo säästöä......

Noora Inkeroinen, 30, ja Tommi Turunen, 38, päättivät luopua autosta viime keväänä. Lapsiperheen kaikki matkat taittuvat nyt kahdella sähköpyörällä. Paljonko säästyi rahaa?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (34)

Ituhippi

Vierailija kirjoitti:
Auton ei ole tarkoitus olla sijoitus vaan kulutustavaraa, niinkun hammasharja...
Eikä ne sähköpyörien akut mitään ekotuotteita ole

Kyllä ne todellakin on ekotuotteita autoon verrattuna. Autolla liikuttaessa mukana on aina +1000kg kuollutta turhaa painoa.

Perer 88

Melkoisen vaarallista kuljettaa kaupunki alueella pieniä lapsia pyörän kärryssä ei tarvitse kun jonkun törmätä polkupyörällä kylkeen niin pahaa jälkeä voi syntyä, puhumattakkaan auton kohtaamisessa. Auto on turvallinen ja jopa 3 tuhannen euron Toyotakin joks kuljettaa todella edullisesti perille koko perheenkin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Auton ei ole tarkoitus olla sijoitus vaan kulutustavaraa, niinkun hammasharja...
Eikä ne sähköpyörien akut mitään ekotuotteita ole

Taisi tuo tekstissä ollut maininta ollakin vähän vitsinä sanottu, että auto (todellakin) yleensä on aika huono sijoituskohde - etenkin Suomessa. Paremminkin meillä autoa voisi kauniisti sanoa erinomaiseksi rahareiäksi.

Onko autossa olevat akut, joiden elinikä 2-5 vuoteen autosta riippuen, sitten kovinkin ympäristöystävällisiä? Taitavatpa auton akut pyörän akkuihin verrattuna sisältää moninkertaisesti haitallisia kemikaaleja. Plus kaikki muut kemikaalit, joita autoista löytyy mm. ilmastointilaitteesta?

Vihreä sammakko

Vierailija kirjoitti:
Naisten logiikkaa

Möin auton 50t€
Ostin pyörän 5t€

= WinWin :D

Sähköpyörä maksaa abouth saman verran mitä tyypillinen auto jolla tämä kansa ajaa.

Mukavuuksia... Ilman sähköä oleva maksaisi varmaan hiukan vähemmän, pyörä siis. WIN!

Se on kyllä totta, mutta ne parin tonnin pyörän ja parin tonnin auton juoksevat kulut olivat täysin eri planeetoilta... auton omistaminen tuntui lähinnä siltä kuin olisi heitellyt rahaa kaivoon, ja jos ei olisi suvussa autonkorjaajia olisi pitänyt heittää vielä toiseenkin kaivoon. Polkupyöräänhän tällainen torspokin osaa tehdä vaikka mitä huoltoa eikä tarvitse kummoista tilaakaan (raahaapa auto parvekkeelle).

Maaseutu tietysti erikseen, mutta siellä autoilu sentään on oikeasti ihan kätevä tapa liikkua, kätevyyshän putoaa lujaa heti kun yhtään enempää ihmisiä. Kuten jutussa mainittiin, jo Jyväskylä on oikeasti niin iso, että ruutukaava-alueella autoilu on rasittavaa touhua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Auton ei ole tarkoitus olla sijoitus vaan kulutustavaraa, niinkun hammasharja...
Eikä ne sähköpyörien akut mitään ekotuotteita ole

Taisi tuo tekstissä ollut maininta ollakin vähän vitsinä sanottu, että auto (todellakin) yleensä on aika huono sijoituskohde - etenkin Suomessa. Paremminkin meillä autoa voisi kauniisti sanoa erinomaiseksi rahareiäksi.

Onko autossa olevat akut, joiden elinikä 2-5 vuoteen autosta riippuen, sitten kovinkin ympäristöystävällisiä? Taitavatpa auton akut pyörän akkuihin verrattuna sisältää moninkertaisesti haitallisia kemikaaleja. Plus kaikki muut kemikaalit, joita autoista löytyy mm. ilmastointilaitteesta?

Vierailija

Juuri tämä, että nykyään lyhimmätkin matkat mennään autolla. Kansanterveydellisestikin iso juttu. Tietenkin eri asia ne, jotka asuvat paikoissa joissa joukkoliikenne ei ole ratkaisu ja välimatkat pitkiä. Tämä pitää jokaisen osata ymmärtää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Auton pesu kk 100€ 😁

Jos tarkoitat kirjoitusta, niin tuo summa oli 100€ / VUOSI... Eli aika kohtuullinen mikäli ei ole omaa paikkaa ja välineitä.

Tyytyväinen autoton

Olen ollut autoton lihasvoimapyöräilijä 7 vuotta. Sitä ennen oli omia ja yhteisiä autoja, joten kokemusta on autoilun kuluistakin 20 vuotta. Perheeseeni kuuluu myös alakouluikäinen lapsi. 

Se mikä autottomuudessa ihmetyttää on muiden ihmisten suhtautuminen. Automaattisesti oletetaan, että autoton on rutiköyhä. Toiseksi minua ihmetyttää miksi autottomuus herättää niin voimakkaita tunteita. Joskus jopa katkeruutta ja vihaakin. Vakiokommentti autottomuuteni on: minä en mitenkään pärjäisi ilman autoa. Tätä seuraa lista argumentteja. Ikään kuin minulle tarvitsisi perustella auton pitämistä sen enempää kuin minun autottomuuttani. 

Minulla olisi varaa ostaa auto, mutta en halua autoa useistakin syistä. Syitä ovat autoilun kustannukset, pyöräilyn terveysvaikutukset ja pyöräilyn+julkisen liikenteen vaivattomuus. Tietysti elämäntapani myös saastuttaa vähän. 

Autottomuuden ansiosta olen voinut maksaa asuntolainani pois nopeassa aikataulussa. Asun ison kaupungin liepeillä, jossa julkinen liikenne toimii. Lisäksi teen etätyötä kotona. Nämä syyt tekevät autottomuuden helpoksi. Terveysvaikutukset ovat täysin ilmeisiä, sillä pyöräilen ympäri vuoden. Myös alakouluikäinen lapseni pyöräilee ja autottomuuteen kasvaneena ei edes osaa kaivata autoa. 

Muutaman kerran vuodessa tulee eteen tilanne, että autoa tarvitaan johonkin ihan välttämättä esim. jonkin hankinnan kuljetukseen. Tästä maksan luonnollisesti korvauksen. Lähipiiristä on löytynyt aina apua näissä tilanteissa. Auton vuokraaminen tai yhteiskäyttöautot ovat myös vaihtoehtoja. Nykytilanteessa en näe auton hankkimista tarpeellisena tai edes järkevänä. 

Vierailija

"On totta kai paljon ihmisiä, jotka eivät pärjää ilman autoa, koska työmatkat ovat pitkiä tai julkiset eivät kulje. Mutta jokainen voi miettiä, voisiko osan lyhyemmistä matkoista kävellä tai kulkea pyörällä."

Indeksisijoittaja

<a href="mailto:Kari.ruutu@saunalahti">Kari.ruutu@saunalahti</a> fi kirjoitti:
Ostin parikymmentä vuotta sitten auton vuosimallia 1964 noin 50 000 eurolla. Museovakuutus vuodessa 50 euroa. Nyt auton käypä hinta on 150 000 euroa

Ei kovin häävi sijoitus. Sijoittamalla Helsingin pörssiin olisit tienannut paremmin. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan tuotto on ollut 6,1 prosenttia. Korkoa korolle -ilmiön ansiosta sijoitus tuottaa tuossa ajassa jo mukavasti, toisin kuin museoauto tallissa.

https://www.sijoittaja.fi/124139/helsingin-porssin-20-vuoden-tuotto-ja-j...

Vierailija

Kustannukset pitäisi suhteuttaa ajokilometreihin. Fillari jolla ajetaan vuoden ympäri keskimääräisen auton ajosuoritteen verran vaatii aikalailla huolenpitoa. Pesut ja hollot todennäköisesti laiminlyödään, fillarit varastetaan ja vandalisoidaan jne. Auto kestää sen 15-18 vuotta / 250-300 tkm suhteellisen vähäisillä korjauksilla, samassa ajassa joutuu ostamaan monta sähköfillaria joiden hankintahinnassa päästään hyvin lähelle uuden perusauton hintaa ja verottomana mennään yli. Autoilu on keinotekoisesti verotuksella tehty kalliiksi kun autoilijoilta revitään rahat ties mihin muuhun kuin tiestön ylläpitoon ja henkilöautoliikenteen haittojen kompensointiin. Myös pyöräilijät aiheuttavat kustannuksia, ne pitäisi korkoinenen repiä pyöräilijöiltä. Sähköpyörille hankintavero, pakollinen liikennevakuutus ja kevyen liikenteen väylille tietullit. Varmasti CO2 ja metaanipäästötkin kasvavat fillaroidessa, vero sillekin ajokilometrien mukaan. Hienomekaanisina vempeleinä pitäisi tietysti fillarit vuosikatsastuttaa ja rekisteröidä jolloin lankeaisi rankka haittavero niille jotka eivät aikanaan palauta sähköfillariaan auktorisoituun kierrätykseen rekisteristä poiston yhteydessä. Talvirenkaat, kypärät, nniskatuki, selkäpanssari ja törmäystyynyt pakollisiksi sakon uhalla. Vaihtoehtoisesti puretaan henkilöautoilun turhat kotkotukset pois - back to basics - ja tehdään vertailut samalta viivalta. Tottakai fillarointi on nyt paljon edullisempaa kun sitä subventoidaan ja autoilulle on ylimitoitetut sanktiot.

Ei autoilu maksa itse itsään. Eläinten kuolemat, tiestön takia hirviaidat, eläinten reviirin pieneneminen, ihmisten hengitysilma, pienhiukkaset, melusaaste, hiekoitus, auraus, mikromuovi renkaista, joka valuu meriin, teille levitettävän hiekan loppuminen maailmasta ja sen siivius ja öljyvahingot, ympäristön sotku huoltoasemien maa-alueet, ilmaatonmuutos, jäätiköiden sulaminen, joka aiheuttaa lämpenemistä, joka aiheuttaa ikiroudan sulamista joka aiheuttaa metaanipäästöt ilmaan joka kiihdyttää lämpenemistä...

Ilkka

Totuus kirjoitti:
No hyi jotain tämmöstä ilmastohömpötystä ei sähköpyörät mitään ekotavaraa ole kun siihenkin menee niitä materiaaleja ja akkuun varsinkin. On se helkutti kun pitää nillittää jollain ekoteoilla. Suomi on voitavansa asian suhteen tehnyt ja se ei ole meidän ongelma palatkaa kunnon autoiluun ja pistäkää pyörät vaikka kompostiin jos ne on kerran niin elo tuotteita ;)

Kieltämättä kaukana on sähköpyörät ekoteosta ja (sähkö)pyörän elinkaari varsin lyhyt autoon verrattuna. Huomattavasti terveellisempi liikkumatapa kuitenkin ja kaupungin lähistössä varsinkin ruuhka-aikaan selkeästi nopeampikin. En aio jenkkiä hävittää, vaan satunnainen bensan poltto jatkukoon.

Vierailija

Miksi täytyy olla juuri sähköpyörät? Itse pyöräilen ympäri vuoden normaalilla kunnon pyörällä ja pääsen helpolla, kun ei tarvi huolehtia esim. akun säännöllisestä lataamisesta. Ja sitten kun akku tulee tiensä päähän, niin se maksaa jo sen verran paljon, että mieluummin kannattaa ostaa kokonaan uusi pyörä. Näen itse sähköpyörän pitämisen melko kalliina, korjaus ja huolto (+ akun uusiminen) maksavat normaalin pyörän huoltoa ja korjausta paljon enemmän. Itse en koskaan tule ostamaan sähköpyörää, jotenkin ne tuntuvat niin turhilta. Toki vastatuulessa ja ylämäessä sähköpyörä on kätevämpi, ja peräkärryn vetämisessä, mutta kyllä se onnistuu ihan normaalillakin pyörällä. Oma 7-vaihteinen pyörä maksoi n. 450€ uutena ja ollut hyvä, poljettu n. 15000 km liki 5 vuoden sisään, tuossa ajassa olisi sähköpyörän akku varmaan jo kuollut. Kunnollista sähköpyörää ei saa 450€ hintaan, ei taida saada halvintakaan. Normaali pyörä on paljon ekologisempi, kun ei ole akkua.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat