Melkein jokainen uskoo syövänsä vähemmän kuin oikeasti syö – aloita ruokapäiväkirjasta ja painonhallinta alkaa onnistua

Melkein jokainen uskoo syövänsä vähemmän kuin oikeasti syö – aloita ruokapäiväkirjasta ja painonhallinta alkaa onnistua

Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Tätä laihduttaja ei haluaisi kuulla: kalorit ja niiden kulutus ratkaisevat! Miten kaloreiden kanssa sitten pitäisi toimia, että painonpudotus onnistuu? Lue koko juttu

Kommentit (3)

Vierailija

En usko syöväni vähemmän, en edes ajattele että kuinkakohan paljon enemmän tai vähemmän oikeasti syön kuin kuvittelen syöväni, vaan kyllä sen peili kertoo että kaloreita menee suusta alas varmasti tarpeeksi :D Ruokapäiväkirjaa olisi silti kiva pitää, mutta koska syön itsetehtyä ruokaa, niin ei ole aavistustakaan mitä kaloreita siinä on, eikä myöskään ole käytössä mukana kuljetettavaa vaakaa jolla voisi punnita sen mitä suuhunsa laittaa.

Vinkkejä tähän ?

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Enintään 1500 kcal päivässä. Näin sain painon putoamaan 85 kilosta 60-65 kiloon, joka on minulle normaalipaino (olen 162-senttinen). Lihoin ihan tavallista kotiruokaa syömällä, sillä en ole koskaan ollut perso makealle.

Valitettavasti normaalipainon ylläpitokin vaatii minulta jatkuvaa ruokien punnitsemista ja kalorien laskemista. Jos kalorit lipsahtavat pitemmäksi aikaa yli 1500:n, kiloja tulee vääjäämättä lisää. Siksi häilyn koko ajan edestakaisin tuon maagisen viiden kilon sisällä. Alle 60 kilon en ole vielä päässyt kertaakaan, enkä varsinaisesti haluakaan. En harrasta erikseen liikuntaa, sillä kävelen töissä mielestäni ihan riittämiin, ja toisaalta en iltaisin jaksaisikaan.

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (autoimmuunityreoidiitti), mutta lääkityksen pitäisi olla arvojen perusteella tasapainossa. Minulla on myös keliakia. Otan säännöllisesti etenkin B- ja C-vitamiinilisää, sillä koen, etten näillä kaloreilla saa riittävästi vitamiineja ja hivenaineita, sillä en ole mikään suuri salaattien tai hedelmien ystävä.

Helppoa se ei ole, mutta näillä korteilla mennään luultavasti elämän loppuun saakka.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat