Yksi ruokavalio rauhoittaa vatsan ja tekee hyvää jokaiselle – katso, mitä ruokia kannattaa välttää ja mitä suosia

Yksi ruokavalio rauhoittaa vatsan ja tekee hyvää jokaiselle – katso, mitä ruokia kannattaa välttää ja mitä suosia

Marjat, kasvikset, pähkinät ja rasvainen kala rauhoittavat suolistoa.

Ruokarajoitukset helpottavat monia vatsavaivoja, erityisesti ärtyvän suolen oireyhtymää. Tulehdusta hillitsevät ruoat tekevät hyvää ihan jokaiselle.Lue koko juttu

Kommentit (20)

Vierailija

Fodmap-ruokavalio ei ole todellakaan noin simppeli! Ruoka-aineen Fodmap- pitoisuuteen vaikuttaa mitä osaa kasviksesta syödään ja/tai miten se on valmistettu.

Esim. säilöttyissä punajuurissa ja linsseissä on vain vähän Fodmapeja kun syö vain sallitun määrän. Parsakaalia voi syödä sopivan määrän, kunhan vain syö kukkia eikä varsia, jne.. Sokeriherneissä on paljon polyoleja, mutta ilmeisesti pieniä määriä vihreitä herneitä voi syödä.

Toisaalta vaikka kauraa voi syödä, mutta siinäkin on tietyt rajat, eli alle 52 grammaa kaurahiutaleita.

Vierailija

Huonosti ohutsuolessa imeytyvät hiilihydraattiyhdisteet ovat pitemmällä paksusuolessa elävien hyvien suolistobakteerien ruokaa. Hyvät suolistobakteerit eivät suinkaan aiheuta tulehdusta, vaan vähentävät sitä. Jos niiltä viedään ruoka, niin ne kuolevat pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ananasakäämä

FODMAP-ruokavalio ei tosiaan ole ruokavalio, jonka mukaan kannattaa jokaisen syödä! FODMAP-hiilihydraatit ovat tärkeitä suoliston bakteereille, eikä niitä pidä turhaan vältellä.

Tämä koko jutun tynkä on aivan onneton, puhutaan FODMAPista ja samaan aikaan käsketään lisätä valkosipulin syöntiä. Suosittelen toimittajaa tutustumaan aiheeseen (ja luotettavasta lähteestä, kuten Leena Putkosen tai Reijo Laatikaisen kirjoihin tai Monash Universityn FODMAP-tutkimuksiin) ennen kuin tällaista julkaistaan.

Vierailija

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut siemenöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä siemenöljyjen karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, suolisto voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

Vierailija

Eli lyhyesti:

Juo vettä, ei maitoa.

Maitotuotteista maustamaton jogurtti ja kypsytetyt juustot yleensä sopivat ja ovat terveellisiä myös suolistolle.

Käytä voita ja oliiviöljyä, EI siemenöljyjä.

Joillekkin sopii puhdas kaura, mutta suurimmalle osalle ei sovi mikään vilja jatkuvasti käytettynä.

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmänmaitoa, eivät syö, eivätkä ole koskaan syöneet epäterveellisiä siemenöljyjä sekä syövät viljojen tilalla kasviksia.

Nyt keto toimii

Ei rauhoittunut ärtynyt suoleni, vaikka yritin syödä tuon mallin mukaan pitkän aikaa. Kun jätin viljat pois, niin rauhoittui.

Vierailija

Fodmap-ruokavaliota kannattaa noudattaa, jos ko aineet aiheuttavat vatsaoireita. Oireiden aiheuttaja aineet vaihtelevat ihmisestä riippuen sekä stressistä elämäntilanteesta.
Itsellä kaura on valitettavasti yhtä paha kuin vehnä. Ja makeutusaineet vielä pahemmat. Onneksi on laktoositabletteja sekä palkokasvien pilkkoutumista auttamaan Nogosin! Niin ei kaikkea hyvää tarvii jättää väliin..

Kantapään kautta oppinut

Siis FODMAP-ruokavalio ei todellakaan ole mikään terveysdieetti eikä sitä pidä semmoisena mainostaa. Ruokavalion kehittänyt Monashin yliopisto neuvoo noudattamaan tiukkaa eliminaatiodieettiä 2-6 viikkoa jos on todettu ärtyä suoli, ja sen jälkeen on tarkoitus palauttaa niin paljon ruokia takaisin ruokavalioon kuin suinkin mahdollista. FODMAP:ien välttely "varmuuden vuoksi" EI ole terveellistä, päinvastoin hyvin monet FODMAP-pitoiset ruoka-aineet ovat tärkeitä terveelle ja monipuoliselle suoliston bakteerikannalle.

Vierailija

Eli lyhyesti:

Juo vettä, ei maitoa.

Maitotuotteista maustamaton jogurtti ja kypsytetyt juustot yleensä sopivat ja ovat terveellisiä myös suolistolle.

Käytä voita ja oliiviöljyä, EI siemenöljyjä.

Joillekkin sopii puhdas kaura, mutta suurimmalle osalle ei sovi mikään vilja jatkuvasti käytettynä.

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmänmaitoa, eivät syö, eivätkä ole koskaan syöneet epäterveellisiä siemenöljyjä sekä syövät viljojen tilalla kasviksia.

Vierailija

Nyt keto toimii kirjoitti:
Ei rauhoittunut ärtynyt suoleni, vaikka yritin syödä tuon mallin mukaan pitkän aikaa. Kun jätin viljat pois, niin rauhoittui.

Viljat ovat haitallisia. Kyllä sen jo kaikki tietää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
olisko köyhille terveellinen ruokavalio kans.

Terveellinen syöminen kallistako?

Ruoka ei ole koskaan suomen historiassa ollut yhtä halpaa kuin nyt, eikä ruokaan ole koskaan mennyt pienempää osaa talouden tuloista.

Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei rahaton voi ostaa. Esim. sipsipussin, keksipaketin, karkkipussin, pullapitkon, limsapullon tai jäätelöpaketin hinnalla saa esim. 1-2 kiloa juureksia ja kaalia, kilon omenoita jne…

Juuresten, kasvisten, vihannesten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on 1-2 euroa. Osta broileri marinoimattomana (noin neljä viidesosaa kaikesta Suomessa myydystä broilerista myydään marinoituna), jolloin et joudu maksamaan epäterveellisestä marinadista lihan hintaa. Silakka, pakastesei, muikku, sisäelimet, lohi, broileri tai jauheliha (tarjouksessa) on edullista. Maustamaton jogurtti on parempi valinta kuin verensokeria kohottava sokerijogurtti. Laadukkaita kylmäpuristettuja öljyjä saa edullisesti. Kananmunat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa.

Koosta päivittäinen ruokavaliosi sesongin parhaista raaka-aineista, väririkkaasti ja monipuolisesti.

Keitot, laatikot, sosekeitot, pataruuat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Eli älä osta kalliita kasvihuoneissa kasvaneita mauttomia raakoja tomaatteja talvella. Kurkku ja jäävuorisalaatti on aina kallista 99% vettä. Pakastevihanneksia (jos tuoretta kauden kasvista ei ole saatavilla), saa parilla eurolla. Makua saa esim. tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla, pippurilla, merisuolalla, juustolla jne. Marjat, sienet, villivihannekset sekä omenat saa ilmaiseksi, kun vaan hakee (kysy kimppakyytiä). Puutarhamarjojakin saa halvalla, kun menee itse ne poimimaan. Kalaa saa edullisesti, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä löytää ohjetta perkaamiseen. Pähkinät ja siemenet isoissa pusseissa ovat edullisia.

Syö villivihanneksia kesällä ja kasvata parvekkeella esim. lehtikaalia.

Myös Facebookin lahjoitusryhmissä voit kysyä ilmaisia marjoja ja omenoita.

Juo vettä hanasta. Se on terveellisin juoma ihmiselle, eikä maksa juuri mitään.

500 gramman voipaketin hinta on tarjouksessa n. 2 euroa ja paketti kestää kauan. Ja aina on joku juusto tarjouksessa jopa vitosen kilo.

Sijoita muutamaan kodinkoneeseen, kuten blenderiin ja sauvasekoittimeen, jolla saat vaihtelua ruokiin ja nopeaa sekä terveellistä helpolla.

Vierailija

Nyt keto toimii kirjoitti:
Ei rauhoittunut ärtynyt suoleni, vaikka yritin syödä tuon mallin mukaan pitkän aikaa. Kun jätin viljat pois, niin rauhoittui.

Tota noin, jos olet yrittänyt syödä FODMAP-ruokavalion mukaan, niin siinähän nimenomaan joudutaan jättämään vehnä, ohra, ruis ja vähentämään kauraakin.

Eli jos et jättänyt viljoja pois, niin et todellakaan noudattanut mitään ärtyneen suolen ruokavaliota vaan jotain omasta päästäsi keksimääsi.

Vierailija kirjoitti:
Nyt keto toimii kirjoitti:
Ei rauhoittunut ärtynyt suoleni, vaikka yritin syödä tuon mallin mukaan pitkän aikaa. Kun jätin viljat pois, niin rauhoittui.

Tota noin, jos olet yrittänyt syödä FODMAP-ruokavalion mukaan, niin siinähän nimenomaan joudutaan jättämään vehnä, ohra, ruis ja vähentämään kauraakin.

Eli jos et jättänyt viljoja pois, niin et todellakaan noudattanut mitään ärtyneen suolen ruokavaliota vaan jotain omasta päästäsi keksimääsi.

Viljat sopii harvalle. Niiden haitoista on paljon tutkimusta.

Viljoissa on mm.

homeita

homeenestoaineita

glyfosaattia

keinotekoisia lannoitteita

jne...

Eli tämän päivän leipä, hiutaleet ja viljat ovat jotain ihan muuta kuin esim. 100 vuotta sitten.

Myös niiden prosessointi tuhoaa rasvoja ja ravinteita.

Viljat ovat pelkkää halpaa laitosruokaa, jota ei kenenkään pidä syödä, jos haluaa olla terve.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat