Eikö paino tipu millään? Aineenvaihdunnan voi jumittaa yllättävä syyllinen ruokavaliossa – kun korjaat sudenkuopan, huomaat eron parissa päi...

Eikö paino tipu millään? Aineenvaihdunnan voi jumittaa yllättävä syyllinen ruokavaliossa – kun korjaat sudenkuopan, huomaat eron parissa päi...

Käännä katse lautaselle, kun tahdot pitää aineenvaihdunnan vilkkaana. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Kun korjaat sudenkuopan lautasella, huomaat eron jo muutamassa päivässä. Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (29)

Piilosokeritarkkailuun

Piilosokeri on syyllinen. Kaikki suklaa pois ja heti. Suklaasta jopa 55% voi olla pelkkää sokeria. Jugurtti 0% voi sisältää 14,5% sokeria. Vertailunvuoksi Cokiksessa on muistaakseni 7,4% sokeria. Eli 0% jugurtti sisältää enemmän sokeria, kuin Cokis. Kaikki diettilimpparit myös pois, sillä ihmisen kroppa ei ymmärrä makeutusaineita, vaan luulee käsittelevänsä sokeria ja ryhtyy varastoimaan energiaa. Zero limpparit lihottaa yhtälailla, kuin sokeria sisältävät. Energia vain otetaan muusta ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nuukki

Tutustuin postinjakajaan, joka polki pyörällä jakoketjunsa. Hän on tosi sutjakka ja hoikka. Hän ei harrasta muuta liikuntaa kuin tuon joitain tunteja päivässä postinjakoa. Siis, kroppa tottuu liikkeisiin vaikka toistuviinkin ja tarvitsee tietyn verran ravintokaloreita.

josu

Valitettavasti kuulostaa itsepetokselta koko teksti. "Olen kokeillut kaikkea ja mikään ei toimi!" Oletko ihan oikeasti pysynyt jossain ruokavaliossa yli 2kk? Että et ole lipsunut ollenkaan ? Suosittelisin käymään kehonkoostumus mittauksessa, jossa saisit selville kehonkoostumuksen ja "normaali" kalorikulutuksen. Siitä sitten menet vaikka sulamo.fi tai fatsecret äppi ja kirjaat kaiken mitä syöt ja koitat syödä suositusten mukaisesti kaikkea. Jos 2 kk aikana ei tapahdu muutosta, niin joko et laske suklaapatukkaa syömiseksi tai merkkaa liikuntaa taulukkoon.

Vierailija

Eihän tuo ole mahdollista, taidat huijata syömisiä ja juomisia reippaasti alakanttiin mielessäsi.

En edelleenkään ymmärrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä kirjoitti:
Lääkörien mukaan arkiliikunnasta ei ole mitään hyötyä painonhallinnassa (tai sitten mulle on osunut tosi kehnoja lääkäreitä).

Kun kävelen rappusia ja kerrostalosta toiseen noin 40 h viikossa töiden puolesta, sillä ei (kuulemma) ole mitään terveysvaikutteita. Mutta tunnin kävely viikonloppuisin olisi tehokas aineenvaihduttaja ja piristyttäjä.

Anteeksi, mitä? Viikolla en ehdi levätä tarpeeksi (kaksi osa-aikatyötä + työmatkat) ja liikun runsaasti ja yllättäen terveydelleni olisi hyväksi jättää lepo vähemmälle ja liikkua lisää.

Ei oikein aina ymmärrä näitä "viisaiden" lausuntoja. Lihashuollonkin ymmärrän, mutta mitä hittoa siinä 1 tunnissa voi tapahtua aineenvaihdunnalle mitä ei tapahdu 40 tunnissa?

Et ymmärrä? Kehosi rutinoituu yksipuoliseen liikuntaan, kuten portaiden nousuun tms. joka päivä tapahtuvaan työliikuntaan, joka toistuu samanlaisena viikosta viikkoon, vuodesta toiseen. Se vaikuttaa uran alussa, mutta muututtuaan rutiiniksi, ei enää niin paljoa. Muutoinhan esim. raksamiehet ja ahtaajat kasvaisivat ulos haalareistaan, koska työ on raskasta ja edellyttää voiman käyttöä. Useimmiten niistä haalareista pullahtaa ulos löllyvä perä ja jenkkakahvat, kun ruokailutottumukset jäävät tasolle joka tarvittiin ennen rutinoitumista. Tämä vuoksi esim. kuntosalilla tulisi vaihtaa harjoitteita muutaman kerran vuodessa, jotta kehitystä syntyy tasaisesti. Tämän vuoksi hölkkääjän pitää koko ajan pidentää lenkkiään jotta saa haluamansa endorfiini-pöllyn, jne. ja tämän vuoksi sillä työajan ulkopuolella tapahtuvalla ei-rutinoituneella liikunnalla on väliä.

Eli jos työpäiväni kuluvat kävellen näin 15 km, 6 km, 12 km, 3 km ja 15 km niin elimistöni ei kuluta siihen energiaa? Jos näiden lisäksi käyn lauantaisin tunnin lenkillä, niin tottuuhan se elimistö siihenkin lopulta ja taas pitää lisätä liikuntaa tai vähentää syömistä?

Lopultahan tuo johtaa siihen, että ihmisen pitää liikkua 24/7 ja olla syömättä, jotta energiaa kuluisi tai sitä ei tankkaisi liikaa.
Noh, tiedoksesi, en ole löytänyt sitä kalorimäärää, jolla laihtuisin. Alle 800 kalorin kun mennään, niin lopulta en jaksa enää penkistä nousta, töiden tekeminenkään ei onnistu kun ei ole energiaa. 2500-2600 kcal/vrk lihottaa noin kilon viikossa.

Lääkärin valvonnassa vedin matalaenergisen pussikuurijakson ja 6 viikossa lähti 1 vajaa kg ja hiukset. Veisi siis yli 6 vuotta minulta elää pelkillä pussiruoilla tai oikeastaan pidempäänkin, koska painon lasku hidastuisi painon vähentyessä. Mutta kuka pystyy olemaan 6-10 vuotta pelkkien pussikuurien ja vitamiinipillerien varassa ja kuinka terveellistä se olisi?

Lisäksi, en mene ketoosiin eli elimistöni ei mennyt 3 vuoden aikana rasvanpolttotilaan huolimatta siitä, että söin rasvaa ja proteiineja ja vain vähän hyviä hiilihydraatteja. Tai en syönyt ollenkaan yhtään mitään.
Rasvaton tai vähärasvainen ruokavalio, vegaaniruokavalio, hiilihydraatiton tai alle 6 vk:n pussikuuri, kaalikeitto tai sokeriton. Vatsatauti. Paasto. Kasvisruokailija. Herkkulakot. Mikään noista ei laske painoa.

Eikä sitä endorfiinipöllyä ole kertaakaan tullut minkään valtakunnan liikunnasta, joten siitä on turha hakea motivaatiota tai kiksejä.
Kuntosalilla kävisin mielelläni, mutta eivät mielellään kuumeessa olevia. Ja mie olen illat ja osan iltapäivistä kuumeessa, joten en ole tervetullut sairaana treenaamaan.
Olen sitäpaitsi myös niin väsynyt osan aikaa vuodesta, että nukahdan liki heti, kun istahdan. Masennus ei se ole vaan mut on julistettu useasti terveeksi ja kehoitettu liikkumaan, jotta jaksan töissä ja piristyn.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
hei! onko se paha jos oon 173cm pitkä ja painan 50kiloa. (tyttö)

Jos tuo on totta, niin sinulla on BMI: 16.71 ja tarkoittaa merkittävä ALIPAINOA!!!
Sinulle  normaali paino tarkoittaa 55.4 - <74.8 kg. Lannattais ruveta hankkimaan lihaa luitten päälle.

DieettiäDieettiä

Laihdutus sitä ja laihdutus tätä. Laihdutusta ja painoa tulee joka tuutista. On hienoa, kun paino on elämän keskiössä, ei väliä vaikka  muuten olisit kuinka tietämätön, huono kuntoinen tai eläisit vajaata elämää, kunhan olet laiha. Olethan laiha! Kauheen laiskoja ja huonoja ihmisiä sellaiset ei laihat. Aika kauheita, kauhistellaan vähän lisää jooko.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat