Epäiletkö keliakiaa? Älä vältä viljoja turhaan – gluteeniton ravinto voi aiheuttaa ärtyvän suolen kaltaista oireilua

Epäiletkö keliakiaa? Älä vältä viljoja turhaan – gluteeniton ravinto voi aiheuttaa ärtyvän suolen kaltaista oireilua

Keliaakikon suolistolle viljan gluteeni on myrkkyä. Siksi sairaus oireilee yleensä vatsavaivoina. Silti kaikille ei niitä tule. Kaikki vatsan kipristely ei myöskään ole keliakiaa.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Repesin nauruun, kun luin tuon otsikon. Usko viljojen kaikkivoipaisuuteen on täällä Suomessa kyllä vahva.

Minulla ei ole virallisesti todettua keliakiaa, koska lopetin vuonna 2010 viljat siltä seisomalta, kun luin ulkomaisista lähteistä ja myöhemmin myös Duodecimista, että ne voivat olla yksi syy kroonisen migreenin taustalla. Ja kuinka ollakaan, kohtaukset vähenivät jo kuukaudessa niin, että 10-15 triptaanin sijaan jouduin käyttämään enää kolme ja nekin kuukautismigreenin vuoksi. Myös vatsan hurja turvotus, ripulit, oudot nivelsäryt ja kiertohuimaus (keliakian neurologisia oireita sekin migreenin ohella) loppuivat. Koska diagnoosista ei olisi minulle enää mitään hyötyä, en voisi edes kuvitella aloittavani gluteeniviljojen syömistä uudelleen.

Vatsa toimii nykyään täysin normaalisti. Ruokavalioni on pitkälti aasialaistyyppinen, eli syön paljon riisiä ja kasviksia mutta myös kalaa, riistaa ja kotipuolesta saamaani poroa. Tosin suomalaisille niin rakkaista kaurapuurosta (oma vatsani ei siedä jostain syystä kauraakaan) tai ruisleivästä en välittänyt aiemminkaan, joten en ole kokenut menettäneeni mitään olennaista. Ainoastaan täysvehnäisiä patonkeja ja pullia kaipaan silloin tällöin, mutta onneksi gluteenittomasta vehnätärkkelyksestä pystyy loihtimaan melkein samoja herkkuja kuin gluteenijauhoistakin.

Vierailija

Viljat ovat ihmiselle korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi. Suomessa keliakiaa esiintyy n. 2 %:lla väestöstä.

Elimistömme on tottunut metsästäjä-keräilijä-ruokavalioon (marjat, juuret, kasvikset, hedelmät, siemenet, pähkinät, kala, liha), johon ei vilja tai maito kuulu millään muotoa.

Lääkärit toteuttavat heille määrättyä agendaansa ja hoitosuosituksia, eivätkä halua tietää ravitsemustieteestä mitään, muutenhan he suosittelisivat viljoista luopumista.

Arvellaan, että jopa kolmasosa suomalaisista on gluteeniyliherkkiä, joka aiheuttaa ns. vuotavan suolen. Monien autoimmuunisairauksien takana on vuotava suoli. Esim. reuma, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, ihosairaudet, suolistosairaudet, astma, psyyken ongelmat ja nivelrikko ovat tällaisia. Suomalaisten lääkärien tietämys ravinnon vaikutuksesta eri sairauksiin ja niiden hoitoon ja varsinkin ennaltaehkäisyyn on erittäin heikkoa.

Itse kannattaa kokeilla onko viljattomasta ruokavaliosta apua iho-, suolisto- tai niveloireisiin. Mistään ravintoainepuutoksista tai kuidun puutteista ei kannata huolestua, jos niiden tilalla syö kasviksia ja marjoja.

Asian kieltäminen ja kiertäminen tulee vain meille veronmaksajille äärimmäisen kalliiksi ja aiheuttaa huomattavia inhimillisiä kärsimyksiä. Kaikkein herkimmät eivät siedä edes luontaisesti gluteenittomia viljoja (kaura).

http://turpaduunari.fi/sahanpurusta-ihmelaake/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos ruis ja täysjyvä olisi oikeasti niin terveellistä, kuin meille suomalaisille on uskoteltu viimeiset 40 vuotta, niin miksi sitä ei syödä terveystuotteena Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa, vaan siellä syödään pääosin valkoista vehnää?

.

" Viljat ovat tärkeä energian, hivenaineiden ja kivennäisaineiden lähde. "

.

Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40 % viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10 %. Viljan jyvällä on hieno, monikerroksinen rakenne, jossa pitkittäis- ja poikittaiskuitujen vuorotellessa niissä on hapelta ja valolta helposti pilaantuvia rasvoja ja vitaaliaineiden hävikiltä suojaava vaikutus. Kokojyvävehnäjauhon köyhtyminen alkaa jauhamishetkellä. Kun alkio, jossa E-, A-, ja B-vitamiinit, proteiinit ja rasvat ovat, rikotaan, osan niistä pilaantuminen alkaa jo tunneissa. Valkojauho tehdään arvottomaksi jo valmistumishetkellä. Rasvaa sisältävää jauhoa ei voi pilaantumatta säilyttää huoneenlämmössä, joten teollisuus poistaa rasvan ja samalla kaiken muunkin terveellisen teollisessa prosessoinnissaan.

Vierailija

Ihan täyttä soopaa. Ihminen ei tarvitse viljoja ei yhtikäs mihinkään. Mistäköhän johtuu, että keliakiaan voi sairastua millä hetkellä tahansa? No se johtuu siitä että viljat tuhoavat pikkuhiljaa ihmisen suolistoa, joillain nopeammin joillain hitaammin.

Hömppäartikkeli

Ensin otsikossa "Gluteeniton ravinto voi aiheuttaa ärtyvän suolen kaltaisia oireita"

Sitten: "Gluteeniton ruokavalio voi auttaa esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymässä."

Ja vielä lopuksi: "Gluteeniton ravinto ei ole yhtä kuitupitoista, jolloin se voi aiheuttaa ärtyvän suolen kaltaista oireilua, kuten vatsakipuja ja turvotusta."

Eli mites tämä nyt menikään ja minne ne faktat jäivät?

Vierailija

Ärtyvän suolen oireyhtymä ei ole sairaus, vaan pikemminkin toiminnallinen vaiva, jota esiintyy ainakin yhdellä kymmenestä suomalaisesta, enemmän naisilla kuin miehillä. Vaiva voi olla pitkäaikainen ja kiusallinen, mutta se on onneksi täysin vaaraton.

.

Ärtyvä suoli oireilee vatsakipuina, turvotteluna sekä erilaisina suolen toiminnan muutoksina, mutta mitään elimellistä vikaa ei esimerkiksi röntgenkuvissa tai suolen tähystyksissä löydy. Ummetusta ja ripulia esiintyy toisilla vuorotellen, joillakin pääasiallisesti jompaakumpaa. Vatsakivut voivat helpottaa ulostamisen jälkeen, ja toisaalta voi tuntua, ettei suoli täysin tyhjene ulostaessa. Oireet voivat esiintyä varsin vaihtelevasti päivästä ja viikosta toiseen.

.

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut siemenöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä siemenöljyjen karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, suolisto voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat