Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg: ”Syö kuin lapsi, niin laihdut”

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg: ”Syö kuin lapsi, niin laihdut”

Kuuntele nälkääsi, syö mitä haluat ja nautiskele ilman tunnontuskia – tässä avaimia painonhallintaan.Lue koko juttu

Kommentit (3)

162 cm ja 70 kg

Tuo 1800 kilokalorin sääntö ei nyt vaan päde kaikkiin. Itse olen pysynyt nykyisessä painossani syömällä alle 1500 kcal päivässä. Olen ylipainoinen, vaikka olen syönyt tämän verran jo vuosikausia.

Ja ei, en napostele. Punnitsen ja kirjaan ylös kaiken yksittäisistä kinkkusiivuista lähtien. Enkä syö ylimääräistä edes jouluna. Ja kyllä, kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy, mutta lääkitys on kunnossa.

Hyvä tyyppi

Patrik Borg on näistä julkisuuden laihdutus asiantuntijoista kaikkein ammattitaitoisimman tuntuinen. Hänen jutuissaan on oikeasti järkeä olevan eikä ole kytköksiä mihinkään bodaus/fitness piireihin joissa käsite terveellisyys on ihan jotain muuta mitä terveellisellä yleensä tarkoitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

[0quote=162 cm ja 70 kg]Tuo 1800 kilokalorin sääntö ei nyt vaan päde kaikkiin. Itse olen pysynyt nykyisessä painossani syömällä alle 1500 kcal päivässä. Olen ylipainoinen, vaikka olen syönyt tämän verran jo vuosikausia.

Ja ei, en napostele. Punnitsen ja kirjaan ylös kaiken yksittäisistä kinkkusiivuista lähtien. Enkä syö ylimääräistä edes jouluna. Ja kyllä, kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy, mutta lääkitys on kunnossa.[/quote]

Mitäpä, jos syötkin liian vähän. Laihduttaminen onnistuu syömällä runsaasti ja usein. 1800 kaloria/päivä on ihan hyvä, jos kasviksia, hedelmiä ja marjoja on n. 1000g.
500g vastaavasti on vain pari tomaattia, kurkku ja omena. Se ei riitä ihmiselle, joka yrittää pudottaa painoa. Kasvisten ja hedelmien määrä pitää olla lähes 1000g päivässä, eikä se edes ole paljon.
Myös proteiinia pitää saada n. 100-150g päivässä, jos yrittää saada painoa putoamaan.
Naisilla on myös muita esteitä laihtumiselle. Hormonit, vaihdevuodet yms on ongelmallisia juttuja, mutta reilu kasvisten ja proteiinin syöminen auttaa tässäkin.
Itse pyrin 150g päivittäiseen proteiinin saantiin ja kasvikset päälle. Lihalle ja kalalle jää vain 200g päivässä. Purkillisesta tonnikalaa saa hyvän proteiinipohjan päivässä, jos ei.ole muuhun kalaan varaa.
Toisaalta aamuinen kaurapuuro, proteiinia raejuustosta ja sokeriton mustikkakeitto on hyvä alku päivälle. Leipää ei juurikaan tarvitse syödä. Sen puuttuminen ei tuota vaivaa.

Olen joutunut selkä- ja hermokipujen takia miettimään miten syön, koska liikkuminen on hankalaa, enkä pysty liikkumaan niin paljon kuin pitäisi.
Selkäleikkauksen aikoihin liikkuminen oli olematonta. Rahka-kanamuna-greippi smootheilla sain riittävästi virtaa, ja samalla painon pysymään kurissa.
Kyllä minä syön hyvää niin usein kuin huvittaa, jäätelöstä en kieltäydy.
Pitää tietää mitä syö. Usein laihtuminen kaatuu siihen, että syö liian vähän. 1500 kcal on vähän, paitsi jos siinä on puolet kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat