Emännän kyhmy uhkaa, jos vietät päivät ruudun ääressä – näin pääset patista eroon

Emännän kyhmy uhkaa, jos vietät päivät ruudun ääressä – näin pääset patista eroon

Pienellä liikkeellä lisäät liikkuvuutta niskan alueella.

Emännän kyhmy eli rasvapatti niskassa on varma merkki siitä, että elämää on tullut vietettyä liikaa etukumarassa. Pieni liike on tehokas ennalta ehkäisijä.Lue koko juttu

Kommentit (5)

Ennaltaehkäisevän terveyden as...

En ole nähnyt tai kuullutkaan kenenkään ehkäisevän tai parantavan niskakyhmyä jumppaamalla. Syy on selvä.

Huonoryhtinen istuminen, jossa rintojen, pään, käsivarsien ja olkapäiden paino vetää hartioita alaspäin monta tuntia päivässä on paljon voimakkaampi altistaja kuin muutaman minuutin jumppa pystyy korjaamaan.

Ainut kunnon keino on MUUTTAA ISTUMARYHTI HYVÄKSI.

Siihen taas ylivoimaisesti toimivin keino on istua keinuvalla, keskiraollisella laadukkaalla satulatuolilla oikeinsäädetyn työpöydän ja monitorien ääressä. Myös sohvaistumisesta pitää luopua (voi olla kylkiasennossa tai istua/maata matolla) ja julkisissa liikennevälineissä pitää laittaa alaselän taakse lisätukea, että hartiat ja niska suoristuvat.

Ravintolassa ym. auttava keino tilapäisessä istumisessa hyvän ryhdin saamiseen on istua aivan tuolin reunalla, reidet levällään, mikä mahdollistaa lantion kallistamista eteen, mikä taas parantaa paljon selän ryhtiä. 

Työtuolissa keskiraolla on tärkeä tehtävä vapauttaa lantion pohja ja genitaalialue istumapaineesta, jolloin nestevirtailut näissä tärkeissä kudoksissa säilyvät hyvänä ja lantion voi mukavasti ja terveellisesti kääntää eteenpäin.

Keskiraollisessa keinuvassa satulatuolissa istuen koko rangan ryhti on kuin seistessä, selkälihakset vahvistuvat, suolisto ja rangan kudokset saavat tärkeää liikettä, hengitys on syvempää ja suuret virtaukset aivoihin sujuvat rentoutuneiden kaulalihasten välisissä suonissa.

Ryhdikäs

Minullakin on emännänkyhmy, vaikken ole koneilla istunutkaan. Veikkaan että se on tullut paljosta lukemisesta ja whkäpä huonista istuma-asennosta lapsena. Ja tuo jumppa ei sitä poista. Sori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kahta en vaihda ja toinen on t...

Varovaista venyttelyä vaikka verkon tai terkkarin ohjeilla päivittäin kuukauden ajan. Nimittäin, tässä toimii se täsmällinen joka päivä tapahtuva harjoitus, sinnikkyys, pienet huomaamattomat liikkeet, huomaamattahan se vaiva on tullutkin.

Jos liikkeen vie vahingossa äärimmilleen pitää joskus auttaa kädellä pään nostamisessa jos tuntuu pahalta. Kaikki pitää tehdä tunnustellen ja erityisen varovaisesti.

Sitä ei usko todeksi, mutta olkapäiden ja olkavarsien ja yläselän voima ja notkeus palautuu vain venyttelemällä. Itselläni on ollut kauhean kivulias jumi ja pysyvä kipu toisessa olkapäässä, käsi ei enää kunnolla kohonnut, kun kannoin aina laukkua samalla puolella. Siirryin reppuun joka heti helpotti, oikaisi ryhtiä. Lääkärin kehotuksesta hain jumppaohjeet hoitajalta terveyskeskuksesta, käytiin niitä liikkeitä ensin yhdessä läpi, mutta jatkoin niitä harjoituksia ihan tietokoneella tai kotona telkun ääressä istuessa joka päivä. Suurimmaksi osaksi tein liikkeitä istualtaan tai paikoillani seisten, ei vaikeaa.

Lopulta se kivun helpottaessa meni siihen että tein vain muutamaa liiketttä ja voin sanoa en olisi ikinä uskonut että se kipu yleensä edes poistuu enää, ainakaan noin pehmeillä keinoin. Ja nyt voin kertoa samalla kun nestekierto normalisoituu ja paikat pehmenevät, lihakset venyvät ja vetreytyvät, myös se yläselän könttä alkaa hävitä. Helpottaa oloa, vaikka alussa kaikki lihakset panivat hanttiin ja naurettavan pieni liike oli tukala ja hengästytti ja harmitti ja tuntui turhauttavalta. Missään nimessä väkisin ei saa pinnistää ääriasentoihin, se on tärkeää.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat