”Varma tapa lihoa” – väärät käsitykset kevyestä syömisestä ovat yleisiä, sanoo asiantuntija ja kertoo isoimman virheen

”Varma tapa lihoa” – väärät käsitykset kevyestä syömisestä ovat yleisiä, sanoo asiantuntija ja kertoo isoimman virheen

Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen uskoo, että monella aikuisella on kummallinen suhde ruokaan. ”Koetaan esimerkiksi syyllisyyttä herkuttelusta.”

Ravitsemusterapeutin mukaan monella on vääristynyt suhde syömiseen. Esimerkiksi ajatellaan, että päivällä on hyvä syödä vain salaattia.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Milloinkahan saataisiin oikeasti kompetentin, tieteeseelliseen näyttöön näkemyksensä peustuvan asiantuntijan näkemyksiä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan saataisiin oikeasti kompetentin, tieteeseelliseen näyttöön näkemyksensä peustuvan asiantuntijan näkemyksiä?

Ei kukaan uskalla, koska hänet lynkataan julkisesti ja menettää lisäksi työpaikkansa.

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Thomas DeLauer

Ihminen ei ole historiansa aikana nauttinut kolmea tai neljää ateriaa päivässä kuin viimeisimpänä satana vuotena. Liiallinen syöminen aiheuttaa terveysongelmia. Luonnossa eläimetkin ovat muutaman päivän syömättä. On naurettavaa että ns. ravintoterapeutit teeskentelevät tietävänsä kaiken ravitsemuksesta kun UUSIA tutkimuksia tulee joka vuosi. Onkohan Leena Putkonen lukenut mitään uutta tutkimusta opiskeluaikojensa jälkeen.

Leena Putkonen

On. Muistutan, että jokainen aikuinen ihminen saa paastota, elää pyhällä hengellä tai pikkukivillä - se on oma asia. Näissä haastatteluissa kysytään asiantuntijanäkemyksiä, joita tulee niin tutkimuksia lukemalla, mutta erityisesti potilastyöstä. Ravitsemusterapeutilla on tiedossa satojen ellei tuhansien ihmisten syömiskäyttäytymishistoria, useimmilla ei-ammattilaisella oma ja jokusen muun näkemys ja kokemus.

Se, että ennen ei syöty jollain tavalla x, ei tarkoita, että se olisi nyt erityisen hyvä tapa. Ihmislaji elää nyt pidempään, mikä tuo mukanaan liudan sairauksia, joiden etiologiaan kuuluu ravitsemusseikat. Lisäksi tiede on tuonut mukanaan tietoa, joka ohjaa valintojamme.

Vierailija

Leena Putkonen on ajastaan jäljessä. Uusimmat tutkimukset ja tutkijat todellakin näkevät tietynlaisissa paastossa suuria hyötyjä. Jos ei uusinta tutkimusta seuraa, ei kannattaisi laukoa varmana ikivanhoja käsityksiä.

Putkoselle suosittelisin katsomaan esim. tämän lyhyen pätkän jossa Rhonda Patric haastattelee Satchin Pandaa. Ja jatkaa siitä asian tutkimista.

What time to start eating when doing time-restricted eating | Satchin Panda
https://www.youtube.com/watch?v=aAIA7M87IK4

Vierailija

Sanoisin että kestävyysurheilija tarvitsee runsaasti hiilihydraatteja. Sanonta leipä se miehen tiellä pitää edelleen paikkansa. Juoksija- lehdessä oli aikanaan selvät ohjeet juoksijalle. Ne olivat juuri samanmuotoiset ravitsemustutkija Leena Putkosen kanssa, toki juoksijalle sovellettuina. Homma on yksinkertaista.
Sairaanhoitaja Mika Koskinen.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat