Kuinka paljon vettä pitäisi juoda kesällä – ja mistä tietää, että juo liian vähän? Kiinnitä huomiota erityisesti yhteen merkkiin......

Kuinka paljon vettä pitäisi juoda kesällä – ja mistä tietää, että juo liian vähän? Kiinnitä huomiota erityisesti yhteen merkkiin......

Paras janojuoma on hanavesi. Jos se ei maistu, voi vettä maustaa ja juoda myös kaupan hiilihapollisia vesiä.

Juo vesijohtovettä tasaisesti pitkin päivää. Näin rakko ei rasitu ja elimistö saa riittävästi nestettä. – Juomapullon kantaminen on useimmiten turhaa, lääkäri sanoo. Mutta milloin viimeksi kävit pissalla?Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vanharouva

Sanaakaan ei sanota suolan saamisen tärkeydestä. Pelkkää vettä ja maitoa litrakaupalla juomalla on pian sairaalahoidossa.  

Näin käy helposti tunnollisille vanhuksille, jotka vielä uskovat painettuun sanaan.  Kivennäisvesiä tai muutama suolarae välillä on pitänyt ainakin minut (85) tolpillani helteelläkin.  Tuon vaarin kanssa on vaikeampaa. kun ei tunne janoa eikä muista juoda.

Pari lasillista kerralla kuulostaa myös oudolta.  Muistan lukeneeni jostain, että ihminen ei pysty hyödyntämään paria desilitraa enempää kerrallaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Nyt on kyllä hieman ristiriitaista tietoa artikkelissa. Ensin sanotaan että "juo vettä vasta kuntosalitreenin jälkeen" ja jälkeenpäin lukee että "liian vähäinen vedenjuonti voi aiheuttaa tajuttomuutta". Itsellä ainakin alkaa heikottamaan treenin aikana jos ei juo vettä, lisäksi vedensaanti vaikuttaa suuresti suorituskykyyn. Toivoisin, että miettisitte paremmin mitä haluatte lukijoille sanoa.

Vierailija

Huh huh! Kuinka paljon vettä on hyvä kysymys. Sehän on täysin yksilöllistä, riippuu paljolti miten rasitat tai hikoilet. Mitä tehdään potilaalle, joka henkihieverissä joutuu ensiapuun? Hänelle laitetaan kiireesti SUOLATIPPA, että säilyy hengissä. Puhistamatonta merisuolaa, se on harmaata tai muuta luonnonsuolaa aina jkv veden joukkoon kannuun tai pulloon, että saadaan keholle tärkeät kivennäis- ja hivenaineet, niitä alkuaineita on luonnon suoloissa noin 90 eri ainetta. Vaikka emme rasittaisi tai hikoiltaisi, me haihdutetaan joka vuorokausi kehon kautta noin 1 litra. Hyvä että lääkärit kieltävät tavallisen puhdistetun suolan, siinä on ainoastaan natrium ja kloridi, lisäksi siihen on lisätty jodi, joka on tosi tärkeä jokaiselle. Miksi se on lisätty tuotteeseen, minkä käyttöä kielletään ??? Myös jodia on jkv luonnon suoloissa ja sitä voi ottaa purkistakin. Lääketieteen oppikirjoissa puhutaan siitä miten tärkeää on suola-vesi suhde meidän osmoosipaineelle, sekään ei toimi ilman suolaa. Siis juokaa suolavettä, kunhan se on luonnon suolaa, se ei edes janota, niin kuin jozzosuola. Jos veden seassa on hiukan suolaa, keho pystyy hyödyntämään myös vedenkin paremmin kehon käyttöön. Useimmilla ihmisillä on labrakokeissa liian alhainen suolatasapaino. Miksi siihen ei haluta paremmin puuttua? Hellekään ei ota koville kun juo suolavettä!

Vierailija

Jos syö päivän aikana normaalisti, niin vettä pitäisi kipata jotain 5 litraa vesipöhöön sairastumiseksi eli tavallinen syöminen riittää aika pitkälle. Kahvi ja tee ovat diureetteja eli kiihdyttävät pissalla käynnin tarvetta - siksi jokaisen kahvikupillisen kanssa helleaikoina lasi tai pari vettä, jotta nesteytys pysyy normaalina. 

Viime vuonna tuli kesän loppupuolella leiriä pystytettäessä kiskottua kevyesti 4.5 litraa kivennäisvettä eikä tehnyt heikkoakaan - ei edes hikoiluttanut kun kaikki haihtui pois samoin tein (40 astetta varjossa). Muistaakseni oltiin 5-6 tuntia jatkuvassa auringonpaisteessa.

Vierailija

Itse juon kesäsin vettä tai vissyä noin 2-3 litraa päivässä, jos oikein liikun päivässä niin saattaa mennä jopa 4-5 litraa päivässä.
Joskus tehnyt sen virheen etten juo päivän aikana juuri yhtään vettä niin siinä sitten käy niin että illalla janottaa koko ajan.
Talvisin juon sen 1-2L päivässä.
Yksi ohje sääntö on se että miehet tarvitsevat keskimäänrin 1L enemmän vettä päivässä kuin naiset.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat