Haluatko laihtua, mutta aivosi eivät? Malttia painonpudotukseen x 6

Haluatko laihtua, mutta aivosi eivät? Malttia painonpudotukseen x 6

Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Puuroutuuko painonpudotuksesi? Syy voi olla siinä, että aivoilla ja keholla on omat, erilaiset painoihanteensa.  Kevenemisessä eivät ainakaan pikatempaukset toimi. Lue koko juttu

Kommentit (9)

Verensokeri ja insuliini

On hyvä pysähtyä katsomaan linkin takana olevaa kuvaa. Se kertoo, että elimistön rasvasoluista vapautuu rasvaa energiakäyttöön eli ihminen laihtuu vain kun veren insuliinitaso on tarpeeksi alhaalla.  Rasvan vapautuminen ja veren insuliinitaso

Tuo onnistuu parhaiten ja helpoiten pudottamalla hiilihydraatit ruoassa hyvin alas, jolloin verensokeri ei nouse normaalia korkeammalle eikä myöskään veren insuliinitaso. Silloin rasva lähtee vapautumaan ja laihtuminen tapahtuu ilman tuskaa ja äheltämistä jo ihan perusaineenvaihdunnalla.  Liikuntakin tuntuu nyt keveämmältä ja paljon mielekkäämmältä, kun energiaa riittää vaikka mihin. 

Toinen ongelma on käytetyt rasvat. Ihmisellä ei ole mitään sopeutumaa käyttää monityydyttymättömiä siemenöljyjä kuten soija-, auringonkukka-, tai maissi-, jne öljyjä runsain määrin ravintona ja esim. solujen sisäinen kylläisyysreaktio ei toimi niille eivätkä tuo samanlaista kylläisyyden oloa kuin esim. luonnolliset ravintorasvat kuten voi ja muut eläinrasvat. 

Tämän linkin takaa löytyy tähän mennessä maailmanhistorian parhaat tyypin 2 diabeteksen kliinisen tutkimuksen hoitotulokset, joiden pohjana on juuri sellainen ruokavalio, jossa verensokeri ja veren insuliinitaso pidetään mahdollisimman tasaisena. Virta Health 2 vuoden tulokset

Vierailija

Elimistö vastustaa tehokkaasti painonpudotusta. Jokainen laihdutettu kilo lisäsi ruokahalua 100 kcal edestä vuorokaudessa, yli kolme kertaa sen minkä verran aineenvaihdunta hidastui painonpudotuksen myötä ("säästöliekki") eli aineenvaihdunta hidastuu ja ruokahalu kasvaa tehden painonpudotuksen ylläpitämisestä kaksinverroin vaikeampaa.

.

Välittömästi painonpudotuksen jälkeen on vaihe jolloin elimistön normaali nälänsäätely ei anna oikeita signaaleja. Yleisesti arvellaan että jos painonhallinnassa onnistuu jonkin aikaa, elimistön "termostaatti" säätyy uudelle tasolle ja uuden painon ylläpitäminen on helpompaa.

.

Kuuriluontoinen laihduttaminen on varsin haasteellista ja usein epäonnistuu monista, mm. tästä syystä. Paremmin pitkällä aikavälillä pärjäävät ne jotka eivät niin voimakkaasti pyri laskemaan painoa keinolla millä hyvänsä vaan enemminkin opettelevat uusia pysyviä elintapamuutoksia joiden myötä paino sitten laskee.

.

Selkeät painonpudotusjaksot on syytä toteuttaa ammattilaisen ohjauksessa ja niihin on aina sisällytettävä myös suunnitelmana painonhallinnasta jakson jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Verensokeri ja insuliini

Kiitos. Hyvin kuvattu ja hyvä ottaa mukaan myös tuo lipaasi, joka vapauttaa rasvan rasvasoluista.
Eli lyhyesti:
1) Ruoassa hiilihydraatteja => verensokeri ylös => insuliinitaso ylos => lipaasi alas => rasva pysyy rasvasoluissa.
2) Hiilihydraatit alas => verensokeri alas => insuliinitaso alas => lipaasi ylös => varastoitunut rasva vapautuu elimistön käyttöön.

Liikunta on hyvä kunnon ja mielenterveyden kannalta mutta yksin tosi huono laihdutuskeino, jos ei samalla laske ruoan hiilihydraattimäärää alas. Muuten sitä vain kuluttaa maksan ja lihasten glykogeenivarastot, väsähtää ja syö ne sitten taas takaisin ilman, että rasvoille tapahtui mitään.  Jos sen sijaan ennen liikuntaa ja sen jälkeen jättää kokonaan hiilihydraatit syömättä, niin tapahtuu tuo ketju 2) ja myös lihaksista kulutetut glykogeenit korvautuvatkin omista rasvaoista eikä syödystä ruoasta ja silloin liikunta aidosti laihduttaa.

Esidiabetes

Ei ainakaan insuliiniresistenssi henkilö laihdu jos syö 3-4 tunnin välein, ainakaan jos jokainen ruoka nostaa insuliinia :D mutta saapahan Mehiläinen ainakin myytyä lihavuusleikkauksia näillä ohjeilla.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat