Magnesium ei todennäköisesti auta suonenvetoihin, vaikka niin usein väitetään

Magnesium ei todennäköisesti auta suonenvetoihin, vaikka niin usein väitetään

Lihaskramppi tarkoittaa lihasryhmän äkillistä supistumista. Monet kokevat saavansa magnesiumista apua kramppeihin.

Suomalaiset saavat lähes kolmasosan magnesiumistaan täysjyväviljasta. Hyviä lähteitä ovat myös pähkinät ja nokkonen.Lue koko juttu

Kommentit (3)

erkki150

Ei todellakaan auta paras konsti on syödä banaania jokapäivä pari kappaletta se auttaa, ei ole ollut suonenvetoja senjälkeen kun aloitin.

Vierailija

riittävä suola (merisuola)

riittävä vesi

riittävä D-vitamiini, joka on 50-100 µg päivässä

magnesium 200-400 mg päivässä

Magnesiumin puute on yleinen väestössä – saatko sitä tarpeeksi?

Magnesium on yksi tärkeimmistä mineraaleista ihmisen aineenvaihdunnalle ja hermostolle. Se on tärkeää myös luuston terveydelle, verenpaineelle, rauhalliselle unelle, lihaksistolle ja sitä tarvitaan D-vitamiinin imeytymiseen, painon pudotuksen tueksi ja raskauden aikana.

Magnesiumin puute on erittäin yleinen ongelma, johon olisi syytä kiinnittää yleisellä tasolla nykyistä enemmän huomiota. Asiantuntijat ovat arvioineet, että länsimaissa aikuiset saavat päivittäin vain 60-80% tarvitsemastaan magnesiumista. Tilanne on siis erittäin huolestuttava.

Magnesium on yksi keskeisimmistä kivennäisaineista sekä kehon rakenteen että toimintojen kannalta. Se on mukana sadoissa kehon toiminnoissa. Suurin osa kehon magnesiumvarastoista on sitoutuneena luustoon ja soluihin, vain pieni osa siitä on veressä.

Magnesiumia poistuu elimistöstä hikoilun ja virtsan mukana. Lähes kaikki ihmiset kärsivät jonkinasteisesta magnesiumin puutoksesta, josta kertovia oireita voivat tyypillisesti olla esimerkiksi lihaskrampit, väsymys ja krooniset kivut.

Luuston hyvinvoinnin kannalta magnesium on kalsiumin ohella tärkeimpiä kivennäisaineita. Ilman magnesiumin riittävää saantia kalsium kerääntyy plakiksi verisuoniin eikä imeydy oikealla tavalla. Tästä seuraa sydän- ja verisuonitautien ja jopa sydänkohtauksen kohonnut riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yksi tärkeimmistä aineista painonhallinnassa on magnesium, jota tarvitaan yli 300 kehon reaktiossa, kuten aineenvaihdunta, entsyymit, energiantuotanto ja tukirangan kasvu. Magnesiumin puutos on syynä moniin nykypäivän sairauksiin ja vaivoihin.

.

Magnesium on ihmiskehossa osallisena lukuisissa biokemiallisissa reaktioissa vaikuttaen mm. lihaksiin, verenpaineeseen (magnesiumilla on merkittävä vaikutus sen hillitessä verisuoniston sileälihasten liiallista supistumistaipumusta, joka muutoin pyrkii nostamaan verenpainetta virtausvastustusta lisäämällä), sokeriaineenvaihduntaan ja verisuonten toimintaan. Hiljattain hollantilaistutkimus osoitti, että liian vähän ravinnostaan magnesiumia saavat voivat altistua sydänsairauksille muita herkemmin. 

.

Magnesiumia kannattaa ottaa lisänä, jos sen saanti jää vähäisen kasvisten, siementen ja pähkinöiden käytön takia alle vähintään suositellun: miehillä 350 ja naisilla 280 mg/vrk.

.

Mahdollinen ylimääräinen magnesium menee virtsaan. Magnesium on täten turvallinen ravintolisä.

Ruotsalaistutkimus osoittaa, että 300 mg magnesiumia päivässä ehkäisee raskauden aikaista diastolisen verenpaineen ("alapaineen") nousua. Magnesiumlisää annettiin naisille 25.-37. raskausviikkojen välisenä aikana. Tutkimus julkaistiin tieteellisessä Archives of Gynecology and Obstetrics -lehdessä.

.

Riski sairastua tai menehtyä iskeemisiin sydänsairauksiin seuraavan kymmenen vuoden aikana oli suurin osallistujilla, joiden virtsan magnesiumpitoisuus oli alhainen eli alle 2,9 mmol/vrk tai alle 2,5 mmol/vrk. He sairastuivat noin 60 prosenttia todennäköisemmin kuin osallistujat, joiden virtsanäytteet viittasivat runsaampaan magnesiumin saantiin.

.

Hiljattain on julkaistu noin 15 vuotta kestänyt japanilaistutkimus, johon osallistui lähes 60 000 ihmistä. Se osoitti, että riittävä magnesiumin saanti vähensi sydänkuolemia peräti 50 %. 

.

Suurempi magnesiumin saanti liittyy merkittävässä määrin korkeampaan luun mineraalitiheyteen (BMD) miehillä ja naisilla. Kehon BMD kohoaa noin kaksi prosenttia jokaista päivässä lisättyä 100 milligrammaa magnesiumia kohti.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat