Syö monipuolisesti eli miten? Hyvä muistisääntö kasvisten kohdalla on liikennevalot

Syö monipuolisesti eli miten? Hyvä muistisääntö kasvisten kohdalla on liikennevalot

Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Kaupasta tarttuu matkaan aina samat vihannekset ja hedelmät, leivät ja leikkeleet.  Mitä monipuoliseen ruokavalioon oikeasti kuuluu, riittääkö hyväksi koettu perussetti vai pitäisikö sitä säätää?Lue koko juttu

Kommentit (2)

Vierailija

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska jatkuva liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. 

Pikaruoka, roskaruoka (ml makeiset ja muut sokeriset), einesruoka kun jättää haitallisina (haitta-aineet) pois, niin paljon onkin jo kunnossa.

Marjat ja siemenet ovat todellista superruokaa, joista voi tehdä herkillista smoothieta (siemenet, miel shia ja pellava liotettuna), joka on varsinainen suoliston ja terveyden buustaaja.

Itse lisään smoothieen vielä ashawagnaa, kurkumaa, inkivääriä, macaa, lucumaa, sumaa, avokadoa, oliiviöljyä, kookosrasvaa, granattiomenan siemeniä ( kuluttavat hampaita paljaaltaan), pakuriteetä ja vuorenkilpiuutetta. 2 smoothieta päivässä muodostavat näin ravitsemuksen perustan.

1-2 palaa leipäpalaani ovat luomu - jälkiuuniruispaloja jotka vielä paahdan GI:n pienentämiseksi ja herkullisuuden lisäämiseksi. Syön palat paksun voikerroksen ja punaemmentalin kanssa. Kyytipojaksi parasta on täysmaito (siis suorraan tilalta ilman haitallisia pästörointeja ja homogenointeja) jonka lämmitän vain 50 asteiseksi ja lisään hieman raaka-kaakaojauhoa ilman sokeria.
Munakas on terveydelle loistuoruoka, jonka voi tehdä lukuisilla eri tavoilla ja niin että erilaisia sipuleita on 2-3 x enemmän kuin munaa ja 8 erilaista maustetta ml tärkeimpänä kurkuma ja inkivääri.
Bulgarian tai kreikkalainen 10 % jogurtti on hyvä "kastike", johon voi sekoittaa kerman lisäksi monenlaisia pähkinöitä, siemeniä, raakasuklaata jne. mutta ei marjoja, koska marjat ja valkuainen yhdessä sotkevat ruuansulatusta, sillä niitä sulattavat entsyymit reagoivat haitallisesti keskenään vatsassa.
voidakseen syödä herkullisesti ja oikeasti hyvin ilman ylipainon varaa, pitää oikeasti tietää aika paljon ruuasta ja ravitsemuksesta, koska virallinen ohjaus on kovin heikkolaatuista ja osaksi myös virheellistä.

Veli-Jussi Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat