Saatat syödä tietämättäsi aivan liian pienen aamiaisen – ”Se kostautuu”, sanoo ravitsemusasiantuntija ja neuvoo oikeaoppisen aamupalan......

Saatat syödä tietämättäsi aivan liian pienen aamiaisen – ”Se kostautuu”, sanoo ravitsemusasiantuntija ja neuvoo oikeaoppisen aamupalan......

Mahdollisuudet hyvään päivään kasvavat rutkasti tämän aamiaisen syömisen jälkeen. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Puuroa ja mustikoita tai kahvia ja voileipä – ihan hyvä alku, mutta ei ollenkaan riittävä aamiainen. – Moni ei tiedä, että oma aamiainen on aamusta toiseen liian pieni, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoo ja kertoo, miten aamulla pitäisi syödä ja miksi.Lue koko juttu

Kommentit (2)

Borgin ohjeet ovat osin potaskaa.

Kun aamulla ei ole nälkä, ei pidä myöskään syödä. Puhdasta vettä kannatta kuitenkin juoda sen kun maistuu, ja sillä vaan liikkeelle. Kehoa pitää uskoa.

Kun nälkä sitten parin - kolmen tunnin jälkeen tulee, sitten vaan kunnon brunssi, mutta ei montaa sorttia, jotta vatsa ei joudu rasittavasti kymmenottelijaksi. Marjat ja hedelmät ensin, hiilarit sitten ja rasva ja valkuainen viimeiseksi, koska ne viipyvät vatsassa kauiten.

Sitten lounas 3-4 tunnin kulutta brinssista, kun on kunnolla nälkä.
Hyvässä aamiaisessa on myös reilusti luonnollisia hyviä rasvoja (ei muunnettuja rasvoja eikä siemenöljyjä, joissa suolitulehdusta aiheuttavaa O6 linolihappoa. 

Aamiaiseen ei kannata ladata paljon viljahiilareita, jotka nostavat veren sokerin liian korkealle ja niiden laskiessa tulee taas kova "nälkä", vaikka verensokeritaso ei olisikaan vielä matala.

Osta verensokerimittari (ei ole kallis) muutaman viikon tehokäyttöön, niin opit siitä miten erilaiset ateriat nostavat veren sokeria.  Näin ei tarvitse arvailla. Moni hankkii itselleen tietämättömyyttään itselleen ylipainoa sekä sokeriherkkyyden ja rasvoittaa maksansa, koska ei tiedä miten ravinto imeytyy. 

Syö lisäravinteet pääasiassa aamiaisen ja lounaan keskellä ja jätä päivällisen yhteyteen vain sellaiset, jotka eivät piristä. 

Jos haluat laihtua, kokeile 5+2 ohjelmaa, niin sillä karistat kiloja helposti, mutta muuta sitten myös ruokatapojasi, että kilot myös pysyvät poissa. Iltasyöminen on haitallisinta. 

Veli-Jussi Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat