Tuliko huono tukka? Kampaaja kertoo, miten asiakkaan ei kannata ilmaista pettymystään – ”Mielestäni epäreilua...”

Tuliko huono tukka? Kampaaja kertoo, miten asiakkaan ei kannata ilmaista pettymystään – ”Mielestäni epäreilua...”

Pettymyksestä kannattaa kertoa heti. Kuva: Shutterstock

Kampaajakäynnin lopputulos voi joskus olla pettymys. Kuka siitä on vastuussa?Lue koko juttu

Kommentit (14)

Darjaduulikki

Kyllä mulla on käyny semmonen kampaajamoka, ettei se kuunnellu ja sit kun sanoin että tää on ihan liian lyhyt. Ni totes vaan että se tukka oli niin huonokuntonen. No sitäpä en enää tapaa.

Sinihiuksinen omavärjääjä

Darjaduulikki kirjoitti:
Kyllä mulla on käyny semmonen kampaajamoka, ettei se kuunnellu ja sit kun sanoin että tää on ihan liian lyhyt. Ni totes vaan että se tukka oli niin huonokuntonen. No sitäpä en enää tapaa.

Samaistun. Tän takii leikkaan hiukset ite erittäin kerroksittain ja vaikka siel olis niit kakshaarasia, ni ei oo ainakaan kuivat joka rapistais vielä enemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onhan näitä pettymyksiä vuosien varrella sattunut ja siitä huolimatta, että on tarkkaan selostanut miten haluaa leikattavan tai värjättävän. Jos kampaajan näkemyksen kanssa ei synkkaa, niin pitää vain etsiä joku toinen kampaaja. Pienellä paikkakunnalla se voi tosin olla haastavaa jos tarjonta on vähäistä.

Itseäni eniten ärsyttää jos kampaaja tai kampaajat yhdessä suureen ääneen päivittelevät esim. asiakkaan hiusten kuntoa kaikkien kuullen. Tämä on tietysti huonoa käytöstä, mutta näin on sattunut muutaman kerran. Kerran tosissaan harmitti erään toisen asiakkaan puolesta, kun jouduin tuollaista kuulemaan. Myös liiallinen yksityisasioiden utelu on harmittavaa.
Sopivaisuuden rajat olisi ymmärrettävä.

Laurelei

Kyllä mun mielestä kampaajan täytyy kuunnella asiakasta ja tämän toiveita ja myös toteuttaa ne. Tottakai kampaaja on ammattilainen ja tietää mitä tekee (ainakin suurinosa), voi mielestäni kysyä ja ehdottaa jotain asiakkaalle ennen hiusten leikkausta tai värjäystä.
Esim. Hiustenleikkauksessa kampaaja voi mainita kuivista latvoista mut ei voi ominpäin leikkaa kaikkia pois jos asiakas ei niin halua.
Itse kampaajana pyrin antamaan hyvää asiakaspalvelua, että asiakas olisi tyytyväinen ja haluaa tulla uudestaan.

Hope

Viimeisimpien vuosien kokemuksiani ovat, että vaikka keskustelen aluksi pitkään ja hartaasti omista toiveistani ja halustani hiusteni suhteen, niin lopputulos on aina oleva kampaajan subjektiivinen näkemys tai vaikkapa kampaajan päällikön käskytyksen tulos .
Vuosi sitten haluamattani hiusten juuret värjättiin mustiksi ( oli iso järkytys ja pettymys), asian oli kampaaja kuiskuttelemalla ottanut määräyksekseen esimieheltään!
Toisaalla hiuksistani leikattiin hyvin vaitonaisesti ja touhukkaasti ns. kristallikallon mallin mukainen, kun se oli kampaajalla in juttu - ja oli minulle kylläkin ei toivotti ja inhotusasia.
Samoin eräs kampaaja leikkasi omien hiustensa mallin mukaisen toispuolisen leikkauksen minulle vaikkei niin todellakaan oltu sovittu. Oletus oli kai että häneltä halutaan sitä aina, vaikka muusta me puhuimme minun tapauksessani.
Olen saanut myös lampaankiharat - kun piti tulla luonnolliset.
Liian tumman värin saan aina aivan liian helposti, jostain kumman syystä.
Sain kerran myös lähes kihartumattoman kiharankin - kunnollinen kiinnitysaineen levitys ja vaikutusauka taisi kampaajalta unohtua. Tämän kyllä korjautin, ja se tehtiin sitren todella piiitkin hampain ja vikaa minusta etsien.
En enää luota kampaajiin.
En sano enää ikinä kampaajalle mitä EN halua, koska sehän sieltä yleensä sitten lopputulokseksi tulee.
Enkä ikinä mene kampaajalle väsyneenä, kampaajalla pitää koko ajan vahtia mitä kampaaja tekee, jos herpaannut hiuksesi voivat olla aivan jotain muuta mitä sovittiin.
Olen kyllä vaihtanut kampaajaa, ja yhä etsin
omaani. Taas minulla on yksi ehdokas johon toivotonta toivoani yritän seuraavaksi asetella ja rakennella...hohhoijaa...

Vierailija

Asiakkaitten täytyy myös ymmärtää, että kaikkien hiusmallien toteutus ei onnistu kenelle vaan. Siihen vaikuttaa moni asia, esim. hiusrajan korkeus niskassa ja otsalla, pyörteet, hiusten kasvusuunnat, hiusten laatu, pään muoto ym. Kampaaja joutuu ottamaan näitä asioita huomioon ja soveltaa mallia jokaiselle erikseen. Kaikille ei välttämättä saa aivan sellaista mallia jonka haluaisi. Mutta toki asiasta pitää asiakkaan kanssa yhdessä neuvotella ja esittää vaihtoehtoja, jotka kävisi juuri hänelle. Se on ikävää, jos kampaaja kysymättä tekee aivan muuta mitä on sovittu.

Vierailija

Sellainen tunne tullut, että kampaajat eivät aivan vähällä myönnä tekemiänsä mokia. Kuuntelevat kyllä asiakkaan valituksen, mutta mitään korvauksia tms  on turha odottaa. Toisaalta senkin ymmärtää: kun yhdelle valittajalle antaa jonkin korvauksen, ovella voi olla 5 muuta korvauksen vaatijaa.

Pettynyt

Olen yrittänyt kasvattaa hiuksiini hieman pituutta. Kävin uudella kampaajalla ja kerroin hänelle että toivoisin värin olevan lähellä omaa väriä ja että hiuksia leikataan vain sen verran kuin on pakko.
Kampaaja vastasi että hiukset ovat erittäin hyväkuntoiset ja pidetään peruspituus ennallaan.
No mikä on lopputulos?
Juurikasvu on todella näkyvä ja hiukset lyhenivät 5 senttiä veitsellä leikaten.
Kolme asiaa joita en toivonut. Että siitä voi jokainen päätellä saako kyseinen kampaaja tätä asiakasta enää hänen penkkiinsä istumaan...

Vierailija

Vuosien varrella olen minä ja moni muukin huomannut, että valitettavan usein ensimmäiset pari kertaa kampaaja leikkaa hyvin hiukset, mutta sitten työote jotenkin herpaantuu ja lopputulos on sitä mitä on. Olemme ystävieni kanssa pohtineet, mistä tämä johtuu ja miettineet, onko kyse siitä, että kun uudesta asiakkaasta näyttää tulevan vakiasiakas, niin työn tulokseen ei enää panosteta.

Menetetty asiakas

Uskon, että ilkeät kampaaja-naiset leikkaavat tahallaan rumat hiukset ja lyhentävät liikaa toisilta naisilta. Tekevät tahallaan ohjeiden vastaisesti ja nauttivat pilatessaan toisten ulkonän ja kampauksen.

Ihan tietoista toimintaa ja systemaattista! Tällaisia kiusantekijöitä ja pahansuopaisia ihmisiä on maailma pullollaan.

Itselläkin  kerran sanoin, että "latvasta saa pätkäistä max. 5cm", niin leikkasi 25cm! Selitti että "kun oli huonokuntoinen ja kuivaa."  Eiköhän johtunut ihan kusipäisyydestä ja kateudesta. Vanha ämmä ei tykännyt, kun kauniilla nuorella naisella on upeat, pitkät hiukset.

Toinen lihava sika teki lampaankiharaisen säkkäräpermanentin, kun piti tehdä isoja kiharoita isoilla rullilla. Helvetti näitä idiootteja ja kusipäitä!

Leikkaan ja värjään  nykyään itse hiukseni. Turha on kusipäille vittuilusta ja ilkeilystä maksaa. Tehkää muutkin samoin!

Kitik

Valitettavasti itselläni ei ole aikuisiällä kuin yksi hyvä kampaamokokemus ja sekin ulkomailla (Aasiassa pesivät, suoristivat ja leikkasivat max puolisenttiä ja niskahieronta kuului päälle). Suosin pitkää tukkaa eikä mallikaan ole mikään erikoinen. Silti olen lähtenyt kampaajalta kerran täysin odottamattoman otsatukan kanssa, voimakkaan kerrostuksen kanssa kun oltiin sovittu "kevyttä pyöristystä latvaan" ja pienen latvojen trimmauksen sijaan katosi ainakin  15 cm, mikä oli todella ikävää kun tiedossa oli juhlat, johon oli jo suunniteltu kampaus (kerroin tästä myös kampaajalle!). Päädyin hankkimaan kunnon terävät sakset, joilla varovasti hoidan latvoja itse tai kaveri trimmaa silloin tällöin vähän latvoja. Hiukset ovat hyvässä vahvassa kunnossa ihan kotikonstein eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi kampauksesta, jota ei halua. Lyhyttä mallia en leikkaisi itse, mutta silloin täytyisi ehdottomasti olla luottokampaaja. Kuinkakohan paljon asiakaspalvelua ja kuuntelutaitoja mahdetaan opettaa kampaajaopiskelijoille?

Vierailija

Mulla pesupaikalla kuultu: kyllä se kuivattuna vaalenee ja kuivauksen jälkeen: kyllä se muutamassa pesussa vaalenee. Ei mennyt värien sekoitus putkeen. En mennyt toiste.
Enkä sillekkään joka kollegansa kanssa päivitteli edellisen asiakkaan hiuslaadusta ja toiveista mun kuullen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vuosien varrella olen minä ja moni muukin huomannut, että valitettavan usein ensimmäiset pari kertaa kampaaja leikkaa hyvin hiukset, mutta sitten työote jotenkin herpaantuu ja lopputulos on sitä mitä on. Olemme ystävieni kanssa pohtineet, mistä tämä johtuu ja miettineet, onko kyse siitä, että kun uudesta asiakkaasta näyttää tulevan vakiasiakas, niin työn tulokseen ei enää panosteta.

Ihan sama juttu mulla. Ekoja kertoja paneudutaan asiakkaan toiveisiin ja kuunnellaan. Mutta sitten kun asiakkaasta on tullut vakkari, ei asiakas olekaan enää niin tärkeä  !!

Vierailija

Minusta kampaaja on asiakaspalvelija ja hänen pitäis kuunnella asiakasta. Itse selitän turhankin selkeästi ja näytän kuvaa, millaiseksi hiukseni haluan. Mutta ne on niitä suuria kampaamoja missä se yleensä onnistuu. Pienissä kampaamoissa esim. vaalennus, väri ja permis aineet on saattaneet olla kauan kaapissa käyttämättä. Eikä ainakaan mun kampaajani innostunut ajatuksesta kokeilla jotain muuta vaihteeksi. Suurissa kampaamoissa ei vastaavaa ongelmaa ole ikinä ollut. Myös kampaajan oman yksityiselämän kiireet eivät sovi tekosyyksi hosua - jokaiselle asiakkalle se käynti on piristysruiske ja ainutkertainen (en käy turhan usein, ettei kampaaja ala olettaa minun olevan vakiasiakas, ja itsestäänselvyys) Mitä suuremmassa kampaamossa käy, sitä vaihtuvampaa (ja suurempaa valikoimaa esim. muotiväreissä on) Eikä satu mokiakaan ollenkaan. Myös kampaaja on asiakaspalvelija, joka ei saa tuoda henkilökontaisia ongelmiaan työpaikalle. Jos on liian kiire, ei pidä ahmia liikaa asiakkaita, jollei heitä ehdi hoitamaan kunnolla.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat