Asiantuntija varoittaa vitamiini- ja antioksidanttilisien haitoista – seurauksena voi olla jopa yllättävä vaikutus lihaksissa

Asiantuntija varoittaa vitamiini- ja antioksidanttilisien haitoista – seurauksena voi olla jopa yllättävä vaikutus lihaksissa

Kuva: Shutterstock

Ei niin hyvää ettei huonoakin. Terveellisinä pidetyt ravintolisät voivat olla tarpeellisia, harmittomia tai jopa haitallisia.Lue koko juttu

Kommentit (4)

A-vitamiini:

A-vitamiinin myrkytyksiä on raportoitu. Mutta siitä on tosiaan yli 100 vuotta, kun Roald Amundsenin naparetkikunnan jäsenillä tätä ilmeni, koska he söivät jääkarhun maksaa päivittäin. Sen jälkeen A-vitamiinimyrkytyksiä ei olekaan näkynyt. Ne ovat harvinaisempia kuin hammasharjan nieleminen hampaita harjattaessa.
 
Joten A-vitamiinilla itsensä myrkyttäminen on sangen hankalaa. 

Luonnollista A-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Ja luonnollista A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia, saa kasvikunnan tuotteista kuten kasviksista ja marjoista. Kun syö kasvikunnan antimia missä on A-vitamiinin esiastetta niin saa samalla koko karotenoidikompleksin, ei ainoastaan beetakaroteenia, joka on tunnetuin karotenoidi. Karotenoidit eivät ole A-vitamiinia vaan sen esiastetta, josta keho syntetisoi retinolia (A-vitamiini) noin kolmen prosentin muunnossuhteella. Joillakin ihmisillä tämä muunnossuhde on isompi, joillain pienempi ja mikäli se on pienempi voi A-vitamiinin puutosta esiintyä.

Suomalaisten A- ja D -vitamiinin saanti on riittämätön.

A-vitamiini on merkityksellinen vastustuskyvyn, näön, sukupuoli- ja stressihormonien muodostumisen ja elinvoimaisuuden kannalta. Margariinit heikentävät rasvaliukoisten vitamiinien, kuten A- D- ja E -vitamiinin imeytymistä. Beetakaroteeni on A -vitamiinin esiaste eli ns. pro-vitamiini, jonka teho on n. 6 kertaa A-vitamiinia heikompi.  Parhaita ja turvallisimpia A-vitamiinin lähteitä ovat rasvainen kala ja voi, sekä kalanmaksaöljy, jossa A-vitamiini on luonnollisessa muodossa.

A-vitamiinin niukka saanti voi aiheuttaa hampaan kovakudoksen, kiilteen tai luun muodostumisen häiriöitä, altistumista ientulehduksille sekä limakalvojen ja sylkirauhasten kehityshäiriöitä. A-vitamiinin puutos on kuitenkin harvinaista sekasyöjillä.

Jatkuvat suuret A-vitamiinin annokset voivat ylittää maksan varastointi- ja hajotuskyvyn ja aiheuttaa myrkytyksen. 

A-vitamiinin vähimmäistarve miehillä on 900 µg/vrk ja naisilla 700 µg/vrk. 

Tarve kasvaa raskauden ja imetyksen aikana. Saantisuositus raskaana oleville on 800 µg/vrk ja imettäville 1100 µg/vrk.

Suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuiselle on 3000 µg/vrk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Suomessa äidinmaidon korvikkeissa ja lasten eineksissä käytetään ravintolisiä. Tässä esimerkissä äidinmaidonkorvikkeen tuotesisältö:

Hera (tuore maito), vesi, maito, laktoosi (maito), rypsiöljy, auringonkukkaöljy, Mortierella alpina -öljy, kalaöljy, emulgointiaine (auringonkukkalesitiini), vitamiinit (A, D3, E, K, tiamiini, riboflaviini, niasiini, pantoteenihappo, B6, biotiini, foolihappo, C), kivennäisaineet (kalsium, kalium, natrium, rauta, sinkki, kupari, jodi, seleeni, mangaani), tauriini, inositoli, nukleotidit.

Näistä ravintolisiä (ihan samoja on monivitamiinissa tai erillissä valmisteissa esim. B-vitamiinivalmisteissa ja Omega-3 valmisteissa) ovat:

Kalaöljy, A, D3, E, K, tiamiini, riboflaviini, niasiini, pantoteenihappo, B6, biotiini, foolihappo, C, kalsium, kalium, natrium, rauta, sinkki, kupari, jodi, seleeni, mangaani.

Eli jos ravintolisät ovat haitallisia, niin meillä ei olisi yhtään elävää alle 1 vuotiasta vauvaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat