Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä

Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä

Viime vuosina oliiviöljyn terveellisyyttä on ylistetty paljon – eikä aivan syyttä. Kuva: Shutterstock

Terveyden kannalta oliiviöljyn merkittävin ominaisuus on, että se koostuu enimmäkseen pehmeästä rasvasta.Lue koko juttu

Kommentit (2)

faktojatiskiin

Jutussa 'ohimennen' mainittua rypsiöljyä TERVEELLISEMPI vaihtoehto on pellavansiemenöljy, siinä on paljon enemmän äärimmäisen terveellisiä Omega-3 rasvahappoja kuin rypsiöljyssä. Lisäksi rypsiöljy soveltuu kuumentamiseen/paistamiseen paljon huonommin kuin oliiviöljy.

Omega 3 rasvahappojen lyhyt oppimäärä:

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. ALA:a saa  (pähkinät, siemenet ja manteli).

DHA (Dokosaheksaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

EPA (Eikosapentaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

Vain 0-9 % alfalinoleenihaposta muuntuu EPA:ksi, DHA:ksi vielä vähemmän. Kasviöljyjen runsas linolihapon (LA) saanti vähentää alfalinoleenihapon muuttumista EPA:ksi ja DHA:ksi. 

http://www.ravintoterveys.net/margariinit.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat