Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä

Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä

Viime vuosina oliiviöljyn terveellisyyttä on ylistetty paljon – eikä aivan syyttä. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Terveyden kannalta oliiviöljyn merkittävin ominaisuus on, että se koostuu enimmäkseen pehmeästä rasvasta.Lue koko juttu

Kommentit (3)

faktojatiskiin

Jutussa 'ohimennen' mainittua rypsiöljyä TERVEELLISEMPI vaihtoehto on pellavansiemenöljy, siinä on paljon enemmän äärimmäisen terveellisiä Omega-3 rasvahappoja kuin rypsiöljyssä. Lisäksi rypsiöljy soveltuu kuumentamiseen/paistamiseen paljon huonommin kuin oliiviöljy.

Omega 3 rasvahappojen lyhyt oppimäärä:

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. ALA:a saa  (pähkinät, siemenet ja manteli).

DHA (Dokosaheksaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

EPA (Eikosapentaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

Vain 0-9 % alfalinoleenihaposta muuntuu EPA:ksi, DHA:ksi vielä vähemmän. Kasviöljyjen runsas linolihapon (LA) saanti vähentää alfalinoleenihapon muuttumista EPA:ksi ja DHA:ksi. 

http://www.ravintoterveys.net/margariinit.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Annapatalappu

Pellavaöljyn käyttösuositukset on rajattu hyvin alhaisiksi johtuen sen taipumuksesta varastoida siemeniinsä radioaktiivista kadmiumia, sekä siitä että se sisältää korkeita pitoisuuksia syaanivetyä. 

YLE: "Pellavarouheen ja siemenien on todettu sisältävän myös korkeita pitoisuuksia syaanivetyä.

Elintarvikeviraston tutkimusten mukaan Suomessa kadmiumin pitoisuudet pellavassa nousevat lähelle yhtä milligrammaa kilossa, kun esimerkiksi Saksassa suurin sallittu enimmäispitoisuus on vain 0,3 milligrammaa kilossa.

Kadmium heikentää munuaisten toimintaa

Kadmium on ongelma jo pieninäkin pitoisuuksina, sillä se kertyy munuaisiin heikentäen niiden toimintaa.

Syaanivedyn käyttäytymisestä ruuanvalmistuksessa ja elimistössä ei toistaiseksi tiedetä kovinkaan paljon. Todennäköisesti osa siitä haihtuu ennen elimistöön kulkeutumista ja vähenee mahdollisesti myös elimistössä.

Tiedetään kuitenkin, että aikuiselle yksittäisessä tapauksessa 50 milligramman kertaannos syaanivetyä voi aiheuttaa myrkytyksen. Tutkimuksissa pellavan siemenet ja rouhe sisälsivät syaanivetyä aina 300 milligrammaan asti.

Pitkäaikaisessa altistuksessa syaanivety on myös keskushermostomyrkky.

Elintarvikevirasto suosittelee että aikuiset söisivät pellavansiemeniä korkeintaan 2 - 4 ruokalusikallista päivässä.

Lapset ovat yleensä herkempiä myrkkyjen vaikutuksille kuin aikuiset ja heidän olisikin syytä välttää runsasta pellavansiementen syömistä." https://yle.fi/uutiset/3-5104791

"Pellava kerää maaperästä kadmiumia, ja jotta kadmiumin määrä pysyisi rajallisena, on ajateltu, että pari ruokalusikallista on sopiva määrä. Siitä määrästä saa jo päivän tarpeeseen huomattavan määrän rasvahappoja ja antioksidantteja." http://vintti.yle.fi/yle.fi/akuutti/arkisto2005/080305_c.htm

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat