Hanna, 46, puolisoineen luopui veneilystä: ”Veneen omistaminen on kuin seisoisi suihkussa repimässä sadan euron seteleitä”

Hanna, 46, puolisoineen luopui veneilystä: ”Veneen omistaminen on kuin seisoisi suihkussa repimässä sadan euron seteleitä”

Veneily ei ole kaikkien juttu. Kuva: Joonas Salo / Sanoma arkisto

Huviveneily näyttää leppoisalta puuhalta, mutta omistajan vinkkelistä se saattaa olla kaikkea muuta. Nelikymppinen Hanna väsyi perheen veneilyharrastukseen neljässä vuodessa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (43)

Purjehtija384

Hyvä Hanna!
Siis että olet ymmärtänyt poistua vesiltä vinkumasta.
Meillä jo 30 v purjehdusta takana ja lapset kasvaneet veneellä veneilijöiksi ja kaikilla kaipaus saaristoon ja merelle edelleen vahvana. Tottakai veneily maksaa mutta niin kaikki muutkin harrastukset.
Onnee vaan Sinulle josssin kuivalla tukevalla maalla.

V 8

Tärkeintä veneilyssä on tiedostaa: missä haluaa veneillä, minkätyyppisellä veneellä ja minkä hintaisella veneellä! Jos edellisissä onnistuu, on veneily upeata! Kallis on harrastus joka tapauksessa. Tässäpä esimerkki kustannuksista. Aikuisten päiväkruisailua ja zillailua varten hankittu uusi Jenkkivene sisävesillä: hinta n. 110.000 €. Kaikki kulut kalenterivuoden (2018) aikana (laituripaikka, vakuutus, nostot/laskut, säilytys lämpimässä hallissa, huolto, pesu/vahaus/siivous, polttoaine) yht. noin 10.000 €. Käyttöpäiviä 23 kpl. Veneen arvo laskee kolmen ensimmäisen vuoden aikana noin 10.000 €/vuosi. Eli mikäli myy veneen kolmen vuoden jälkeen, on harrastus maksanut yhteensä n. 60.000 € eli n. 20.000 €/v! Tämän vuoksi laiturit maassamme on täynnä jo parhaat päivänsä nähneitä halpoja paatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tapani

Ehdotan, että Me Naiset seuraavaksi kirjoittaa artikkelin golfista: ”Kesä on lyhyt, useimmiten sataa, joskus jopa räntää, ja golfosakkeista on vaikea päästä eroon, jos niitä kerran erehtyy ostamaan! Golfin takia joutuu ajamaan pitkiäkin matkoja päästäkseen kentälle, välillä yöpymään kalliissa hotellissa golfreissuilla ja joskus jopa lähtemään lomalle etelään pelamaan, ja se vasta maksaakin! Siis kyllä golf on surkea laji!"

Kustannustietoinen

Mutta varmaan tiesit nuo kulut kun hommaan ryhdyit. Hyvin harva tässä maassa ostaa kaikkea palveluna. Pääosin veneilijät hoitaa ylläpidon itse. Nosto ja lasku maksaa parisataa vuodessa, talvisäilytys ulkona pressun alla pk-seudulla alle 500 €, huollot voi tehdä itse jos osaa (eikä ne ostettunakaan montaa satasta välttämättä ole), ja vakuutukset voi olla jopa alle 200 € kun ei ota täyskaskoa. Laituripaikkakin voi olla alle 500 €. Siis 2 - 3 k€ vuodessa voi riittää normiveneen ylläpitoon, jopa isommann matkaveneen. Itse maksan tällä hetkellä KAIKKI kulut huomioiden 4000 € vuodessa noin 100 k€ uudestan veneestä, ja siinä on vesillelasku, talvisäilytys, huollot, nosto, bensat, vakuutukset kaskolla ja kaikki mukana. Joskus veneestä voi myös saada enemmän myydessä kuin mitä itse maksoi: 30 vuoden veneilyurani aikana olen tässä onnistunut kaksi kertaa.

Vierailija

Jees kirjoitti:
Jutun henkilö vaikuttaa just sellaiselle omaan napaan tuijottajalle, joka on tyytyväinen juurikin silloin kun syö jäätelöä siinä penkillä. Mistään ei saa olla vaivaa tai pientäkään hankaluutta.

Jos elämässä on tarpeeksi stressiä, saattaa vapaa-ajalta toivoa lähinnä lepoa. Mitä vikaa on jäätelön syönnistä penkillä? Kukin tavallaan.

Hauskasti täällä esitetty monta asiaa, mihin en suin surminkaan vähiä rahoja tai vapaa-aikaa ylipäätään käyttäisi! En veneilyyn, en retkeilyyn, en hiihtoon, mökkiin tai puutarhaan.

Ex-veneilijä

Tuo on niin totta, myös muualla kuin pk-seudulla. Veneily kauniina kesäpäivänä on todella upea kokemus, varsinkin jos pääsee rantautumaan saariin ja ihan vain kävelemään. Ei tarvita ylisuorittamista, pieni kävely ja satunnainen onkiminen riittää.

Mutta jo kesinä 2015-2017 näkyi se todellisuus säiden kanssa. Ei sinne pieneen veneeseen ole mitenkään mukava mennä - kyllä, nimenomaan - se pilkkihaalari päällä tuulen ja satunnaisten sateiden tuivertamaksi. Aikaisinkin pitää olla liikkeellä, koska vain maalla asutaan kävelymatkan päässä veneestä. Pitää lastata auto, purkaa se, lastata vene jne. Tämä joka ikinen kerta ja sitten paluumatka takaisin.

Veneen syys- ja keväthuollot eivät ole pelkkää ajanvietettä. Jos lähdetään vesille, niin veneen on oltava merikelpoinen, piste. Tämä tietää kovaa ajanmenoa ja jos sille sisäperädieselille tarvitaan jotain, niin.. se maksaa. Purjeveneilyä ei tarvinne aloittaakaan, vain ydinvoimalan huolto on kalliimpaa.

Loppujen lopuksi, veneily on vain huviajelua veneilyväylillä. Hauskanpitoa, ajanvietettä ja muuta kivaa joka ei ainakaan paranna ekologista tilannetta. Ei huviveneilyn loppumiseen kenenkään elämä pääty. Voidaan ajatella niinkin, että jos aivan välttämättä haluaa kaikki viikonloput ja lomat viettää epämukavassa muovikopissa, niin dadaa - camping! Veneilyä kuivalla maalla.

Vanhana aloittanut

Laskin, että meillä menee tänä vuonna pakollisiin maksuihin n 2 tonnia (telakointi, nosto/lasku, venepaikka, vakuutukset) ja olemme pääkaupunkiseudulla pursiseuran paikoilla, siis sanotaanko siten kalliimpaa kuin kaupungin paikat. Vene menee veteen viikonlopun kuntoonlaiton jälkeen huhtikuun puolivälissä ja nousee puolen vuoden kuluttua - silloinkin lähinnä siksi että päivä on jo niin lyhyt. Syksyllä tehdään vahaukset ja huollot valmiiksi seuraavaa kautta varten. Ainoa mistä en pidä, on koko veneen tyhjennys ja bunkraus keväin syksyin, mutta siinäkin on se hyvä puoli, että joka kevät tulee kaikki paikat ja tarvikkeet tarkastettua.

Kaikki mahdolliset ajat ollaan luonnon helmassa - ei tarvita palvelusatamia, ruokakauppaa joskus ikävä kun miettii miten esim. puolentoista viikon reissun muonittaa, no kalaa tulee omasta takaa. 

Itse olen yrittänyt seurani naisia rohkaista ottamaan itse vastuuta sekä varsinaisesta veneilystä että sen huoltamisesta. Harrastus on monipuolinen ja kehittävä. Valitettavasti vain nämä pääkaupunkiseudun päättäjät ei asiaa oikein ymmärrä - ne haluaa rusinat pullasta - että kesällä lilluu laitureissa upeita paatteja, mutta eivät enää sitä, että tämä harrastus on suurelle osalle todellista myös talvella. Ei kaikilla ole halua eikä varaa pistää paattiaan venehotellin orsille talveksi.

kakaravaari

Tälle on termi= Matkalaukku= istuu mukana vaan ei harrasta veneilyä.

Tässä on totta sen verran ettei nykyisin pienelle perheelle ( 2+2) ole uusia

laadukkaita veneit myynnisä ?

Seilasin 5o vuotta ja nautin kaikesta mitä siihen kuului. Nyt seison rannalla.

Eneville

Itselläni purjevene. Kesäpaikka 200€ +talvisäilytys 180€+ vakuutus 150€+ yhdistyksen venemaksu ja jäsenmaksu 120€+ polttoaine 60€. =710€ ei paha, 100€/kk purjehduskauden mitalla, reilu 50€ vuosi kk tasolla. Keväällä lasku 1päivä syksyllä nosto 2 päivää. Huollot veneessä mukavaa puuhastelua ja vaihtelua arkeen. Joskus jotain tietty hajoaa mutta niin hajoaa kotonakin.
Toivoivottavasti rouva ei asu omakotitalossa, siinähän vasta onkin tekemistä ja kuluja. Jos laittaa veneen kunnolla kiinni kun poistuu niin sieltä niin ei sitä kokoaikaa pidä vahtia. Tutustu naapureihin niin armasti soitavat jos veneessä ongelmia

Elämä on

Tunteita herättävä luovutustarina. Seuraavaksi voikin sitten luopua esim. autoilusta ja auton omistamisesta, onhan moinen kaikin puolin törkeän kallista, aikaa vievää ja vaivalloista, vaarallistakin. Taikka mökkeilystä, tahi mistä tahansa inhimillisestä harrastuksesta, onhan niistä kamalasti vaivaa ja rahanmenoa.

Vierailija

Venepuolellekin työskennelleenä sydän sykkii sinne edelleen. Meressä ja horisontissa on oma viehätyksensä...mutta saksalaisia matkailuajoneuvoja edustaen uskallan rohkaista vaikka kokeilemaan matkailuauton vuokraamista - veneen kanssa samantasoinen matkis on käytössä sen 9 - 12 kk vuodessa ja paljon edullisempi. Mm. liikkuvakoti.fi -sivuilla luotettavaa tietoa matkisharrastuksen ja matkailuajoneuvojen työkäytön pariin.

Vierailija

Älykäs ihminen tajuaa, että veneen omistaminen on loputon orjatyöleiri ja rahareikä. Viisas ihminen tajuaa, että niin on, mutta se on kaikki sen arvoista.

Kaikki paitsi purjehdus on turhaa. No, ehkä laskuvarjohyppy.

Suomeen on perustettu Puuveneosuuskunta, jonka idea on tarjota helppo ja huoleton veneilymahdollisuus klassisen kauniilla päiväpurjeveneellä Helsingin edustalla kiinteällä vuosimaksulla, ilman että osuuskunnan jäsenet joutuvat osallistumaan veneen kunnossapitoon, ylläpitoon, vakuutusmaksuihin, satamavartiointiin. Osuuskunta pitää veneet kunnossa ammattilaisten avulla ja osuuskunnan jäsenet keskittyvät veneilyyn. Kannattaa tutustua.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat