Aloita nyt ja saat vyötärönkin takaisin –12 syytä ottaa liikunta osaksi elämää

Aloita nyt ja saat vyötärönkin takaisin –12 syytä ottaa liikunta osaksi elämää

Kuva: Shutterstock

Saat liikunnasta vakiokaverin, kun alkaa tuntua, että ponnistelusi tuottaa tulosta. Mutta millainen liikunta laihduttaa, ja mitä kaikkia vaivoja sillä voi ehkäistä? Lue koko juttu

Kommentit (3)

Verensokeri ja insuliini alas

Liikunta on hyvä kunnon ja mielenterveyden kannalta mutta laihduttamiseen todella huono keino, jos samalla ei pidä huolta, että verensokeri ja veren insuliinitasot pysyvät alhaalla koko ajan. Vain silloin rasva voi vapautua rasvasoluista elimistön käyttöön. Jos insuliinitaso on koholla, niin rasva pysyy kiinni rasvasoluissa vaikka kuinka rehkisi. Jos taas jättää hiilihydraatit pois, verensokeri pysyy tasaisesti alhaalla kuten insuliinitasokin ja rasva vapautuu käyttöön. Silloin voi laihtua ihan perusaineenvaihdunnalla nälkää tuntematta ja ilman yhtään ylimääräistä rehkimistä. Painon pudotessa on sitten ilo aloittaa liikunta ja myös todeta, että energiaa riittää kuin pienessä kylässä.
Ohessa asiaa kuvaava käyrä. Kun vaaka-akselilla mennään oikealle, niin veren insuliinitaso nousee ja soluista vapautuva rasva on käytännössä nolla. Kun tullaan vasemmalle, niin se kuvaa veren insuliinitason laskua ja sitten jossain vaiheessa rasva lähtee vapautumaan elimistön käyttöön. 
 https://jim.bmj.com/content/jim/64/5/989/F1.medium.gif

Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat