Monen vatsavaivan taustalla voi olla suoliston köyhtynyt mikrobisto – sitä voi elvyttää yllättävällä konstilla

Monen vatsavaivan taustalla voi olla suoliston köyhtynyt mikrobisto – sitä voi elvyttää yllättävällä konstilla

Kuva: Shutterstock

Suoliston bakteeriston köyhtymisellä arvellaan olevan merkitystä muun muassa ärtyneen suolen oireyhtymässä, IBS:ssä. Runsas kuitujen syönti rikastaa bakteeristoa, mutta toinen hyvä konsti suoliston elvyttämiseen saattaa löytyä metsästä.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Vatsavaivat ovat lisääntyneet kun käsittelemättömien kokojyvätuotteiden ja siemenöljyjen käyttö on lisääntynyt. Kokojyvissä on lektiiniä ym. antiravinteita  jolla kasvi puolustaa siementään tauteja ja hyönteisiä vastaan. Ennenvanhaan täysjyvät imellytettiin, fermentoitiin tai muuten käsiteltiin. Crohnin taudissa ei useinkaan enää siedä juurikaan kuituja, varsinkaan liukenemattomia, joten voi pohtia onko näissä myös syypää sen syntymiseen.

Tosiasiakuitenkin  on, että mitään pätevää satunnaistettua syy-seuraus näyttöä kuitujen uskotuista mahtavista hyödyistä ei oikeasti ole olemassa. Spekuloida tosin voi, mutta näitä on ei pidä sekoittaa tieteeseen.

Lisäksi on hyvä muistaa, että useissa tutkimuksissa ja tuoreessakin satunnaistetussa, omega-6 eli kasvisöljyt osoittivat vähentävän hyödylllistä suoliston bakteeristoa.

Tutkija

Olet täysin oikeassa. Uusimmissa tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa kasviperäisten ja mikrobi lisien hyötyjä.

N6 luokan omegat sen sijaan vahvistetaan lukuisissa tutkimuksissa voimakkaasti myös astmaan, astman oireiden pahenemiseen, juurikin chronin tautiin ja valtimo kovettumaan näin muutaman mainitakseni. Ja näitä solutason tutkimuksia löytyy jo paljon. Kasvisten etuja ajavat tutkimukset ovat aina massaotanta tutkimuksia = liikaa muuttujia, ei todellista faktaa.

Kasviksista saatava n6 on voimakkaasti matala asteista tulehdusta aiheuttava. Kasvisbuumi on viimeisen 30v trendi ja se näkyy jo tilastoissa.

N3 omega on tulehdustilaa laskeva, mutta ihmiset saavat suhteessa 1:200, kun pitäisi 1:1. N3 saa mm kalasta, mutta se tuhoutuu paistettaessa. Ennen ihmiset söivät paljon ilmakuivattua kalaa, marjoja ja lihaa ja nykyisenkaltaisia kasvisten aiheuttamia ongelmia ei ollut.

Kasvisbuumi on kuin litteän maan ylistys, muuta sanovat lynkattiin inkvisition edessä. On vaikea saada totuus pinnalle kun toisin on väitetty vuosikymmeniä.

Punaisen lihan haitat perustuvat myös virheelle. Rasvaton paistiliha on mitä terveellisintä ja välttämätöntä. Vain lihasta saa sydämmelle välttämätöntä kreatiinia ja hivenaineita jotka säätelevät painonhallintaa. Prosessoitu- ja rasvaiset osat ovat vältettävien listalla. Sydänliittokin luokittelee paistilihan A luokkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

"salaattia ja vihanneksia ei aina tarvitsisi hangata ihan puhtaiksi."

No jos tiedät tarkalleen mikä lintu on salatin päälle tehnyt ja mikä ei, niin mikä ettei. Muuten on aika vaarallinen ohje.

Muutenkin tuntuu kirjoittajalla olevan probiootit ja prebiootit sekaisin ja hakusessa.

Metsämullan hengittely on myös lottoa, suomalaisten suosikkipeliä.

Pääasia että kirjoitellaan, viis sisällön oikeellisuudesta?

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

Eli lyhyesti:

Juo vettä, ei maitoa.

Vaihda sokerijogurtti maustamattomaan ja mausta se itse sekä syö kypsytettyjä juustoja.

Käytä voita ja oliiviöljyä, EI siemenöljyjä.

Jos kaura sopii, niin syö sitä, mutta monille ei sovi mikään vilja.

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmänmaitoa, eivät käytä koskaan epäterveellisiä siemenöljyjä ja syövät viljojen tilalla kasviksia. 

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat