En syö tarpeeksi kalaa – voinko saada sen hyvät vaikutukset kalaöljykapseleista? Ravitsemusterapeutti vastaa

En syö tarpeeksi kalaa – voinko saada sen hyvät vaikutukset kalaöljykapseleista? Ravitsemusterapeutti vastaa

Kuva: Shutterstock

Kalaöljyvalmisteet eivät korvaa kalaa, eikä niitä tarvitse syödä elintärkeää omega-3:a saadakseen. Vaan mitä?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marketta2 kirjoitti:
Kasviöljyjä on hyödytöntä käyttää omega-3 lähteenä (vaikka öljyteollisuus mainostaakin öljyjensä omega-3 pitoisuuksia). Tämä johtuu siitä, että ihminen ei pysty käyttämään kasviöljyjen omega-3 rasvahappoja sellaisenaan. Ne pitää ensin muuttaa muotoon, jossa elimistömme voi käyttää niitä. Kaiken lisäksi kasviöljyissä oleva omega-3 (ALA) muuttuu aktiiviseen muotoon ihmisen maksassa erittäin huonolla hyötysuhteella. Ihminen kykenee muuttamaan ALA:sta vain 0-5% tarvittavaan muotoon (EPA, DPA ja DHA). Sen sijaan rasvaisessa kalassa olevat pitkäketjuiset omega-3 rasvahapot ovat jo valmiiksi sellaisessa muodossa, että ihminen voi ne käyttää.

On epärehellistä ja vastuutonta jättää kertomatta nämä tosiasiat. 

Suomalaisten ruokavalio sisältää liikaa Omega-6 rasvahappoja ja näinollen Omega-6 ja Omega-3 rasvahappojen suhde on n. 20:1, siis voimakkaasti tulehdusta ja sairauksia lisäävä. Optimaalinen olisi 2:1. 

http://www.ravintoterveys.net/margariinit.htm

Nyt on lähdekritiikki kohdillaan Marketalla :D! Tohtori Tolosen mainos.

Missä on tolosen mainos?

Marketta on lainannut Tohtori Tolosen tekstiä linkkaamaltaan sivustolta, joten mielestäni voidaan puhua mainostuksesta, koska Tolosella on paljon omalla nimellään "terveystuotteita" myynnissä.

Omega asiantuntija

Haluan korjata professori Schwabin antamia tietoja Omega3 rasvahaposta.
Nykyravinnossa Omega3 ja Omega6 rasvahappojen suhde on pahasti vääristynyt ja lähes järjestään ihmisillä on kehossaan ylimäärät Omega6 rasvahappoja, mikä näyttää olevan suuri sydänterveyden riskitekijä.
Lähes kaikki sydänkohtauksen saaneilla on tilanne näin, kun taas vain joka toisella sydänkohtauksen saaneilla on kolesterolitasapainossa korjaamista.
Omega3 rasvahappoja saadaan aivan liian vähän. Kasvikunnan alfalinoleenihapon varaan ei kannata jättää, koska kehomme syntetisoivat siitä tärkeitä välttämättömiä EPA ja DHA rasvoja hyvin vaihtelevia määriä ja yleensä paljon alle terveysoptimin.
Asian voi selvittää laboratorioanalyysilla, jossa Omega6 rasvahappoja saisi olla verrattuna Omega3:een enintään 3 kertaa enemmän.
Saamme alfalinoleenihappoa eniten pellavasta, pähkinöistä ja riistan lihasta. Schwabin mainitsemissa tuotteissa on moninkertaisesti liikaa Omega6:ta.
Luonnon kalassa (erik. järvien petokalat ja Itämeren kalat) on nykyisin paljon saasteita kuten raskasmetalleja ja kemikaaleja, joten aivan turvallisia ne eivät ole. Sisävesien muikku ja sisävesien villit lohikalat ehkä parhaimpina. Loistavaa Alaskan merilohta emme taida Suomesta saada. Viljelty kala on useimmiten ei-kestävästi tuotettua. Sen mukana syömme usein myös kalalääkkeitä ja antibiootteja.
Järkevät määrät sydän-, aivo- ym. terveyden ym. ylläpitämiseen on ottaa 1- 4 g puhdistettua (etyyliesteröityä) Omega3 valmistetta. Tätä tapaa tukevia tutkimuksia on pilvin pimein.
Kala on myös aivan riittämätön D-vitamiin lähde. Saamme siitä muutaman mikrogramman, kun hyvään terveyteen 100 – 200 mcg, jotta veressä olisi suositeltu 120-150 nmol/l.
Lääketeollisuus vastustaa kiivaasti Omega3:n ja D-vitamiinin ottoa lisäravinteena, koska niillä on voimakkaat terveysvaikutukset.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Omega asiantuntija

Älkää ihmiset syökö vanhoja rikottuja siemeniä mihinkään tarpeeseen, koska ne hapettuvat eli härskiintyvät nopeasti ja ovet sitten heti vahingollisia.

Liuottakaa siemenet yön yli ja murskatkaa yhdessä marjojen ja hedelmien kanssa terveelliseksi aamusmootieksi tehosekoittajassa.  

Minä laitan joukkoon vielä pakuria, vuorenkilpeä, kurkumaa, inkivääriä, gingseniä / ruusujuurta, macaa, merilevää, lucumaa, ashawangandhaa,  ja siitepölyä. 

Pari suurta lasia tätä päivässä hyvien lisäravinteiden kanssa pitää mielen, sydämen, suoliston ja hormoonielimet iloisessa tehokunnossa. 

Tällaisia tehoruokia lääkärit eivät ikinä suosittele, koska niillä loppuu potilaat eli maksavat asiakkaat.

Terba75

Ei tarvita mitään"laillistettuja ravitsemusterapeutteja" jos mielipiteet ovat tällaista kuraa 😂 . Kaikki terapeutit suosittelee vain kasvisöljyjä ynnä muita margariineja, siis halvimpia ja eniten elimistön tulehdustilaa lisääviä älyttömyyksiä. Elintarviketeollisuus taustalla
jyllää😀. Kyllä kala ja eläinrasvat ovat varmasti oleellisesti kuuluneet ihmisen ruokavalioon jo kivikaudella. Enpä usko että sielä luolissa näitä öljyjä käytettiin. Uskookohan Schwap itsekkään noihin höpöjuttuihinsa😂😂😂😁

Vieras2019

Näillä ohjeilla varmasti pysyy omega 6 arvo liian korkealla omega 3:een nähden. Taattua THL paskaa. Ja margariinit.. Millon tämä ihmisten tappaminen/sairastuttaminen loppuu??! Ei koskaan kun THL ja lääkefirmat tahkoaa tiliä ihmisen terveydellä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marketta2 kirjoitti:
Kasviöljyjä on hyödytöntä käyttää omega-3 lähteenä (vaikka öljyteollisuus mainostaakin öljyjensä omega-3 pitoisuuksia). Tämä johtuu siitä, että ihminen ei pysty käyttämään kasviöljyjen omega-3 rasvahappoja sellaisenaan. Ne pitää ensin muuttaa muotoon, jossa elimistömme voi käyttää niitä. Kaiken lisäksi kasviöljyissä oleva omega-3 (ALA) muuttuu aktiiviseen muotoon ihmisen maksassa erittäin huonolla hyötysuhteella. Ihminen kykenee muuttamaan ALA:sta vain 0-5% tarvittavaan muotoon (EPA, DPA ja DHA). Sen sijaan rasvaisessa kalassa olevat pitkäketjuiset omega-3 rasvahapot ovat jo valmiiksi sellaisessa muodossa, että ihminen voi ne käyttää.

On epärehellistä ja vastuutonta jättää kertomatta nämä tosiasiat. 

Suomalaisten ruokavalio sisältää liikaa Omega-6 rasvahappoja ja näinollen Omega-6 ja Omega-3 rasvahappojen suhde on n. 20:1, siis voimakkaasti tulehdusta ja sairauksia lisäävä. Optimaalinen olisi 2:1. 

http://www.ravintoterveys.net/margariinit.htm

Nyt on lähdekritiikki kohdillaan Marketalla :D! Tohtori Tolosen mainos.

Missä on tolosen mainos?

Marketta on lainannut Tohtori Tolosen tekstiä linkkaamaltaan sivustolta, joten mielestäni voidaan puhua mainostuksesta, koska Tolosella on paljon omalla nimellään "terveystuotteita" myynnissä.

Tekstin lainaaminen ei ole sama asia kuin mainos. Tekstissä ei mainosteta mitään tuotetta. Tosin kalan ravintoarvoja siinä on. 
Mutta itse alkuperäisessä artikkelissa Ursula mainostaa epäterveellistä rypsiöljyä. Se ei ole hyvä asia.

Wikipeadiasta voit katsoa, mitä tarkoittaa mainos.

Vierailija

Ihmisen elimistössä ei ole tarvetta kuin DHA:lle ja arakidonihappolle. Kumpaakaan ei kasvirasvoista löydy. Kananmunasta ja maksasta saa molempia, ei tarvitse kalaa välttämättä syödä. Elimistö pystyy myös itse valmistamaan hiilihydraatista meadinhappoa ja DPA, jotka korvaavat nämä rasvahapot arakidonihapon ja DHA:an. Tällöin et voi syödä omega 6 ja 3 rasvahappoja kasviöljyistä tai kalasta, sillä ne estävät tämän oman tuotannon kokonaan. On väärin väittää, että näitä rasvoja pitäisi ravinnosta saada. Omega 6 ja Omega 3 suhde on täysin merkityksetön asia terveydenkannalta, jos syöt näitä rasvoja alle 5g päivässä. Ihmisellä ei ole voitu osoittaa myöskään mitään sairauksia, jotka johtuisivat näiden rasvojen puutteesta. Lähes kaikki eläimillä tehdyt tutkimukset ovat taas selvästi näyttäneet syöpäyhteyden pehmeiden rasvojen runsaalla käytöllä. Mitään tutkimusta ihmisillä ei ole tehty jossa verisuoniterveys olisi lisääntynyt näiden rasvojen käytöllä, päinvastoin. Verisuoniplakissa esiintyy eniten härskiintynyttä pufa rasvaa, joten taitaa markkinamiehet vaan ottavan osan tutkimuksista käyttöönsä, sillä laskevathan pehmeät rasvat kolesterolia ja verensokeria. Tosin se johtuu taas siitä, että ne häiritsevät maksan kolesterolisynteesiä ja sokerin polttoa energiaksi, jolloin sokeri itsessään taas rasvoittaa maksaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat