Kasvissyöjä, muista tärkeät vitamiinit – liian tiukka ruokavalio kostautuu

Kasvissyöjä, muista tärkeät vitamiinit – liian tiukka ruokavalio kostautuu

Kuva: Shutterstock

Vastuullinen kuluttaja suosii kasviksia. Vielä parempi syy sanoa kyllä kasviksille on täysin itsekäs: halu olla terveempi. Kasvissyöjän on kuitenkin muistettava nämä: rauta, proteiinit, B12, kalsium ja D-vitamiini. Saathan ravintoaineita tarpeeksi?Lue koko juttu

Kommentit (4)

Tapani Tatti

Artikkelissa varoitellaan ruokavalion yksipuolistumisesta ja siihen vedoten kehotetaan muistamaan hurja määrä erilaisia ruoka-aineita: "Samalla pitää varoa ruokavalion yksipuolistumista, joten muista kaikki juurekset, kasvikset, hedelmät ja marjat". Itselleni kasvissyöjänä erityisesti tämä on tuottanut hankaluuksia kun pitäisi muistaa KAIKKI juurekset, kasvikset, hedelmät ja marjat. Niitähän täytyy olla yhteensä varmasti tuhansia erilaisia?! Paljon helpommalla taitaisi päästä kun suostuisin syömään makkaraa. Ei sekasyöjiltä tuollaista muistamista edellytetä. Makkara on ilmeisesti itsessään niin monipuolista ravintoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
PakkoLiha

"Eläinperäistä on hänen mukaansa hyvä syödä silloin tällöin."

Miksi ihmeessä kasvissyöjän pitäisi syödä silloin tällöin eläinkunnan tuotteita? Edellytetäänkö kasvissyöjiltä 100% kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saantia kun sekasyöjiltä sitä ei edellytetä? sanotaan vaan että yritä syödä vähemmän suolaa ja sokeria sekä tyydyttynyttä rasvaa. Ymmärrän toki että vegaanin on hyvä huolehtia B12 vitamiinista. D-vitamiinia suurimman osan suomalaisista olisi hyvä nauttia purkista talviaikaan. Ihan vaan kun aurinko ei juuri paistele iholle talvella.

IhanOikeasti

Kuinka muka kasvissyöjät ja vegaanit ovat kaikkien silmätikkuna. Kyllähän se ns. sekasyöjän ruokavalio yleensä on se yksipuolisin.
Ja sitten on tuo kun väitetään että eläinperäisiä tuotteita pitäisi syödä. Maitoakin melkein käsketään juoda että luut vahvistuisi, vaikka maidossa on kalsiumia, kuitenkin maitotuotteet aiheuttavat osteoporoosia.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat