Onko kananmuna kolesterolipommi vai terveellinen herkku? Asiantuntija vastaa uskomuksiin

Onko kananmuna kolesterolipommi vai terveellinen herkku? Asiantuntija vastaa uskomuksiin

Kuinka monta kananmunaa syöt viikossa? Kuva: Shutterstock

Onko kananmuna kolesterolipommi, jota kannattaa vältellä? Vai voiko niitä ahmia huoletta, etenkin jos ne ovat omega 3 -munia?Lue koko juttu

Kommentit (3)

Vierailija

LDL sinänsä ei ole haitallista. Se on elintärkeää, ilman sitä eläin, myös ihminen kuolee. Tutkimusten kokonaisuus huomiioonottaen matala kolesterolipitoisuus lisää kokonaiskuolleisuutta. Tämä on kiistämätön tosiasia, jonka kolesteroliuskovaiset ja statiinibisneksen kannattajat tahtovat haudata. Hapettunut tai sokeroitunut LDL sensijaan voi olla haitalllista (insuliiniresitanssi aiheuttama).

Toisaalta ruokavaliolla tai muulla lääkkeellä kuin statiinilla alennettu kolesteroli ei vähennä sydäntautikuolleisuutta hyvin kontrolloitujen tutkimusten mukaan. Tämä nyt vain on tutkimusfaktaa, josta voi päätellä, että statiinienkaan marginaalinen teho ei perustu kolesterolin laksuun vaan todennäköisesti veren hyytymistä ehkäisevän vaikutukseen.

Joten kananmunia voi ja kannattaa syödä huoletta, se on sentään kolmen ravinnerikkaimman ruoka-aineksen joukossa tällä planeetalla.

Vierailija

Moni kuolee äkillisesti sydänkohtaukseen, vaikka verisuonet ovat täysin auki. Sydänkuolema sinänsä on edelleen suuri arvoitus. Lääketeolllisuus on vääristänyt käsitystämme koko aiheesta. Tällä hetkellä 75% sairaalaan tuoduilla sydänkohtauspotilailla on normaali tai normaalia alempi kolesterolitaso. Tästä ei haluta puhua, ettei lääkekauppa häiriinny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Väite 6:

Omega 3 rasvahappojen lyhyt oppimäärä:

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. ALA:a saa (pähkinät, siemenet ja manteli).

DHA (Dokosaheksaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

EPA (Eikosapentaeenihappo), on pitkäketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön. EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

Vain 0-9 % alfalinoleenihaposta muuntuu EPA:ksi, DHA:ksi vielä vähemmän. Kasviöljyjen runsas linolihapon (LA) saanti vähentää alfalinoleenihapon muuttumista EPA:ksi ja DHA:ksi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat