Moni yrittää korjata vatsavaivoja ruokavaliota rajoittamalla – asiantuntija kertoo, mitkä asiat oikeasti pitäisi laittaa kuntoon

Moni yrittää korjata vatsavaivoja ruokavaliota rajoittamalla – asiantuntija kertoo, mitkä asiat oikeasti pitäisi laittaa kuntoon

Muun muassa ruokailujen rauhallisuus, stressi ja jopa ihmissuhteet vaikuttavat vatsaan. Kuva: Shutterstock

Ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad on työssään nähnyt vatsavaivojen katoavan pelkällä ateriarytmin korjaamisella. Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Diganoosina oli vanhastaan IBS, mutta samaan aikaan oli muita oireita, joita tutkittiin auto-immuunitautina, jota ei lääkärit ole vieläkään kyenneet diagnosoimaan. Yritin toimi kuten ravitsemusterapeutti neuvoi, mutta oireet vain pahenivat.

Sitten päädyin epätoivossani tekemään juuri päinvastoin, eli jätin kaikki yleisimmät allergeenit paitsi kalan ravinnostani. Lisäksi tarkistin FODMAPit todella tarkkaan, mukaanlukien lisäaineet ruoasta, lääkkeistä ja ravintolisistä. Pääasiassa siis söin kalaa, mereneläviä, vihanneksia ja hedelmiä sekä oliiviöljyä. Lisäksi huolehdin vitamiineista ja hivenaineista lisäämällä ruokavalioon yrttejä ja merilevää.

Muutamassa viikossa olo oli täysin erilainen ja parin kuukauden sisään yli 30 eri oiretta hävisi kokonaan tai lieveni. Tuntui suoraan sanoen aivan käsittämättömältä.

Kun rupesin testaamaan uusia aineita yksi kerrallaan, kananmuna aiheutti allergiset oireet, maitotuotteet aiheuttavat suolisto-oireita, samoin soija. Viljoja en ole uskaltanut vielä kokeilla ollenkaan. Peruna ja riisi käyvät mutta pieninä annoksina nekin. Fodmapia pitää noudattaa myös tarkasti, esim parsakaali käy mutta vain kukinnot, ei varret.

birgittaväliliha

jos näiden viisaiden ateria rytmiä noudattaa niin ainakin minä turpoan  alta aikayksikön...

Omakohtainen kokemus on se että syö vähän, niin voi hyvin.Siis siten ettei liho ja liikkuu reippaasti , ihan sama mitä liikuntaa. Jos tuntuu ettei viljat ja maitotuotteet ole hyviä niin jättää pois .Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä. Syö vaan sitä mikä tuntuu hyvältä.

Toki karkit,sipsit,limsat erityisesti kevytlimsat,pullat,viinerit,yliraskaat ruuat ja kaikenmaailman höttöhiilarit pois tai vähän. Kaikki tietää mikä on terveellistä ja mikä ei mutta se itsekuri joiltain puuttuu ja silloin nämä terveystalebanit iskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat