Moni yrittää korjata vatsavaivoja ruokavaliota rajoittamalla – asiantuntija kertoo, mitkä asiat oikeasti pitäisi laittaa kuntoon

Moni yrittää korjata vatsavaivoja ruokavaliota rajoittamalla – asiantuntija kertoo, mitkä asiat oikeasti pitäisi laittaa kuntoon

Muun muassa ruokailujen rauhallisuus, stressi ja jopa ihmissuhteet vaikuttavat vatsaan. Kuva: Shutterstock

Ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad on työssään nähnyt vatsavaivojen katoavan pelkällä ateriarytmin korjaamisella. Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Diganoosina oli vanhastaan IBS, mutta samaan aikaan oli muita oireita, joita tutkittiin auto-immuunitautina, jota ei lääkärit ole vieläkään kyenneet diagnosoimaan. Yritin toimi kuten ravitsemusterapeutti neuvoi, mutta oireet vain pahenivat.

Sitten päädyin epätoivossani tekemään juuri päinvastoin, eli jätin kaikki yleisimmät allergeenit paitsi kalan ravinnostani. Lisäksi tarkistin FODMAPit todella tarkkaan, mukaanlukien lisäaineet ruoasta, lääkkeistä ja ravintolisistä. Pääasiassa siis söin kalaa, mereneläviä, vihanneksia ja hedelmiä sekä oliiviöljyä. Lisäksi huolehdin vitamiineista ja hivenaineista lisäämällä ruokavalioon yrttejä ja merilevää.

Muutamassa viikossa olo oli täysin erilainen ja parin kuukauden sisään yli 30 eri oiretta hävisi kokonaan tai lieveni. Tuntui suoraan sanoen aivan käsittämättömältä.

Kun rupesin testaamaan uusia aineita yksi kerrallaan, kananmuna aiheutti allergiset oireet, maitotuotteet aiheuttavat suolisto-oireita, samoin soija. Viljoja en ole uskaltanut vielä kokeilla ollenkaan. Peruna ja riisi käyvät mutta pieninä annoksina nekin. Fodmapia pitää noudattaa myös tarkasti, esim parsakaali käy mutta vain kukinnot, ei varret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat