Klaus Härön uutuus Tuntematon mestari kertoo kliseisen tarinan isän ja tyttären suhteesta

”Pirjo Lonka joutuu tyytymään kliseiseen rooliin, vaikka on yksi maamme parhaista näyttelijöistä”, Me Naisten kriitikko Martta Kaukonen suree. Kuva: Cata Portin

Klaus Härön kliseisessä draamassa Tuntematon mestari tytär kärsii isänsä itsekkyydestä.Lue koko juttu

Kommentit (4)

MeNot

Eikö Martta nyt kykene muuta tässäkään hienossa ja monitasoisessa teoksessa näkemään kuin naissukupuolen syrjimistä - jos ei, niin sääli. Vikahan ei ole elokuvan eikä tekijöiden.

Kokonaisuus kunniaan

Minulla ei tulisi mieleenikään elokuviin mennessä miettiä montako naista ja miestä elokuvissa esiintyy! Menen katsomaan kokonaisuutta ja mielestäni leffa oli erinomainen. Ehkä kannattaa katsoa hieman peiliin!

Tympii.

Olen aivan samaa mieltä Martta Kaukosen kanssa. Elokuvan tapa käsitellä ihmisten välisiä suhteita on vanhentunut. Joku kommentoija kirjoitti, että "elokuvassa näyttelijän sukupuoli ei ole oleelisin asia. Kyseessä ei ole pelkästään nais- tai miesroolien määrä tai "sijainti", vaan niiden sisältö. Tulin elokuvaa katsoessa surulliseksi. Mietin, ovatko nämä yhä ne roolit, joita meidän yhteiskunnassa on tarjolla miehelle, naiselle ja perheelle. Ihmiselle. Kaunaa kannetaan, katsojalle jää hieman epäselväksi, miksi, mutta kaunaa kannetaan. Tunteista ei puhuta. Pieninkin positiivinen ele (humoristinen numeroarviointi työharjoittelusta) saa miehen puhkeamaan kyyneliin. Naisroolit ovat tuon tuosta tekemässä hölmöjä ratkaisuja (laittamassa kukkavaasia väärään paikkaan tai myymässä arvoteosta) ja sitten mies ojentaa naista. Lopussa, kuoleman takaa, mies katuu sitä, että ei ollut enempää läsnä perheensä elämässä. Myös elokuvan dialogi oli epäuskottavaa. Tässä elokuvassa vähäsanaisuus ei kantanut merkityksiä, vaan kumisi tyhjyyttä ja puhumattomuusen kipua. Huh. Suosittelen setämiehille. Tai ehkä en heillekään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat