Yritän olla ajattelematta liikaa sitä, että on uuden vuoden ensimmäinen päivä. Ajattelen, että uuden kevyemmän elämän aloituspäiväksi nyt vain muodostui tämä päivä. Uusi vuosi ja uusi alku. Niin monta kertaa olen aloittanut ja jossain kohtaa lopettanut sen miettimisen, mitä suuhuni laitan ja miten otan urheilun ja liikunnan takaisin elämääni. En ole luovuttaja joten pidän toivoa yllä. Ilman toivoa en olisi tässä kirjoittamassa ajatuksiani, koska toivoani on kyllä koeteltu rankimman mukaan. Aloitin toissapäivänä  valmistelut pesemällä jääkaapin ja poistamalla sieltä kaiken turhan. Jotenkin aina sinne kertyy kaikenlaista  ylimääräistä. Teet jonkun ruoan, johon tarvitaan jokin aines ja loppu jää sitten jääkaapin tai muun kaapin perukoille. Salaatinkastikkeita, nahistuneita vihanneksia, juustokannikoita, vanhentuneita mausteita,  jauhopussin pohjia ja sen sellaista. Heittelin roskiin kaiken, mitä en usko tarvitsevani tai  mikä ei ollut enää syömäkelpoista. Roskiin lähti myös pari melko täyttä pulloa salaatinkastikkeita. Eihän salaattiin tarvita noita kastikkeita, ripaus öljyä ja esim. balsamicoa riittää. Joskus voi sekoitaa oman vinegretin, jos on tarpeen. Yksi salaatinkastike tosin on perheeni mieleen, Hesburgerin valmis kastike, paprika-curry. Teen usein mökillä kana-pastasalaatin, johon tulee täysjyvä capelli pastaa tai pientä simpukkapastaa, tricolor taitaa olla nimi, hunajamaustettua broileria, tomaattia, kurkkua, avokadoa, basilikaa ja ananasta tai persikkaa ja joskus myös sipulia uusien sipulien aikaan. Kastikkeen sekoitan kermaviilistä, johon lisään  ehkä puolen desin verran tuota kyseistä salaatinkastiketta, pippuria, hiukan sinappia, ketsuppia, suolaa, mustapippuria ja vähän myös juoksevaa hunajaa. Kastike sekoitetaan valmiiksi salaattiin, jolloin se imeytyy hyvin pastaan ja muihin aineksiin. Nopeaa ja hyvää. Tähän perheen toivesalaattiin, hankin ehkä siis edelleen pullon Hesen kastiketta, kun sen aika tulee. Muuten en myöskään  enää osta valmiiksi marinoitua kanaa, mutta tähän salaattiin se on must juttu.

Sitten kaapin täydennykseen. Kävimme yhdessä  mieheni kanssa kaupassa ja ostimme kaikenlaista terveellistä ja raikasta uuden elämän aloitukseen sopivaa ruokaa. Puolisollani ei ole paino-ongelmia, mutta hän on luvannut keventää kanssani minun ruokailuiden mukaisesti, kun syömme kotona. Kun mietin, mitä yleensä syön, niin ruokavalioni on kyllä tähänkin asti koostunut aikalailla samoista aineksista. Ehkä annoskokoa pitää pienentää, kermakastikkeet pois ja se leipä, se on nyt jätettävä vähemmälle. Helposti otan leipää ruoan korvikkeeksi tai jopa ruoan lisäksi. Rakastan erityisesti ruisleipää ja salaatin kylkeen on ihana saada jokin vaalea rapeakuorinen leipä. No, nyt sen syöminen vähenee, en luovu leivästä kuitenkaan kokonaan. Täysin hiilarittomalle ruokavaliolle en pysty siirtymään. Se ei vaan ole minulle sopiva juttu. Keto dieetillä saattaisi kilot karista nopeastikin, mutta koska tiedän, etten pysty sellaista ruokavaliota noudattamaan loppu elämääni, en siihen ryhdy nytkään. Opettelen siis uusia ruokailutottumuksia, en ole laihdutuskuurilla. Opettelen syömään siten, että voin noudattaa tätä myös painonpudotuksen jälkeen. Pitää varmasti kiertää jatkossa Lidl kaukaa, koska sen leipäpisteen tuoksu huutaa nimeäni, kun kävelen ohitse. Tosin 100% ihana sydämenmuotoinen kaurapala saa kuulua jatkossakin ruokalistalleni sopivassa määrin.

Kokemuksesta tiedän, että jotta voisin onnistua tässä, on minun suunniteltava syömisiäni etukäteen. Kun olen  aikaisemmin pudottanut painoa ja onnistunut siinä edes jollain tasolla, olen tehnyt valmiiksi ruoka-annoksia itselleni. Se on edellytys sille, etten nälkäisenä kotiin tultuani tartu siihen leipäpussiin ja vedä ensi nälkään paria kolmea voileipää kaikkine päällysteineen. Arkiruokailu saa olla hyvin yksinkertaista. Paistan kanaa sekä maustettua jauhelihaa valmiiksi jääkaappiin. Teen ehkä itse jauhelihasta lihapullia tms. Kalaa en vielä ostanut, se pitää hankkia aina tuoreena. Yritän lisätä kalan syöntiä, se unohtuu helposti. Jos sitä yrittäisi syödä pari kertaa viikossa. Toinen kerroista voisi olla viikonloppuna, jolloin on enemmän aikaa valmistella ruokaa. Laihduttajaa auttaa proteiini,  joka taltuttaa hyvin nälkää.Tonnikalakin voi olla yksi viikolla syötävä raaka-aine. Tonnikalasalaatti, missä on riisiä ja keitetty kanamuna lisukkeena on ruokaisa vaihtoehto. Tonnikalasalaattiin sopii mielestäni hyvin omena ja sipulia pitää olla myös. Tonnikalasalaatin kastikkeen sekoittaa nopeasti kermaviilistä. Sitäkin saa 6% rasvapitoisuudella ja pari ruokalusikallista kastiketta on riittävästi. Ei siitä kovin paljon mielestäni tule lisäkaloreita. Sitruunalla terästetty vinegretti sopii myös hyvin. Jos tietysti söisi tonnikalaa öljyssä, se ei ehkä tarvitsisi kastiketta lainkaan. Tosin kaloriero voi olla liian huomattava vedessä säilöttyyn verrattuna, pitää tutkia asiaa.

Ruokavaliossani on joka aterialla proteiinia, vähän hiilareita, rasva-annos, kasviksia/vihanneksia, marjoja tai hedelmä. Juomana raikas vesi tai kivennäisvesi. Sitruunalla maustettu olisi mieluisin, mutta se ei kyllä ole pidemmän päälle hyväksi hammaskiilteelle, joten pääasiassa aion juoda ihan tavallista vettä suoraan hanasta. Olen hankkinut kolme puolen litran vesipulloa, jotka pidän aina täytettynä jääkaapissa. En pidä lämpimästä vedestä, mutta kylmä on tosi hyvää. Tällöin minulla on aina kylmää vettä saatavilla. Hanasta ei välttämättä tule riittävän kylmää ja jäiden kanssa pelailu tuntuu liian hankalasta, pitäisi hankkia jääpalakoneellinen jääkaappi:).  Syön päivän aikana viisi ateriaa. Aamupalan, joka arkisin on puuroa ja ehkä keitetty muna. Munasta tulee proteiini ja rasva-annos, en aio poistaa keltuaista, tuntuu hifistelyltä. Lisäksi voi syödä munan valkuaisia, tai vähärasvaista leikkelettä, minun mieleen on Wurstin sinappikalkkuna, missä lihapitoisuus on yli 90%. Rasva-annos voisi olla myös voisilmä puurossa, kourallinen pähkinöitä tai hiukan avokadoa. Puuroon marjoja sekä pieni loraus vähäkalorista mehukeittoa, jos tarpeen, marjat riittänevät kyllä hyvin. Viikonloppuna vaihdan puuron kahteen palaan 100% ruis- tai kauraleipää, jätän leivän päältä juuston pois, rasva-annos tulee voista tai benecolista ja kalkkunaa saa lapata päälle ihan paksun nipun ja lisäksi teetä, esim. skyr tai rahka (hyvä proteiiniinlähde)+marjoja.  Smootienkin voisi näistä hurauttaa.

Seuraava ruoka on lounas ja sitä varten tarvitsen töihin eväät. Työpaikan ruokalassa tulee syötyä liikaa ja siellä usein proteiini liha/kala on sekoitettu johonkin kastikkeeseen, tarjolla on tuoretta leipää, jonka tuoksua on vaikea vastustaa, siispä eväät.

Kana/vähärasvainen naudanliha/kala, 50gr riisiä tai täysjyväpastaa, 200gr perunaa tai bataattia, Iso annos salaattia tai kasviksia kylkeen ja reilusti vettä. Salaattiin voi kastikkeeksi lurauttaa hiukan oliiiviöljyä, jos se on tarpeen. Salaatin kosteuttaa myös hyvin jokin hedelmä, ananas, mandariini esim. Sitä voi hiukan laittaa salaatin joukkoon. Myös raejuusto on hyvä lisuke salaattiin, mutta siitä toki tulee lisää proteiinia, eli ei koko purkkia.

Välipalan syön töissä ennen kotiin lähtöä noin kahden-kolmen välillä. Välipala voisi olla esim. rahka ja siihen marjoja. Skyr rahkasta pidän enemmän. Skyr rahkojen ravintosisältö vaihtelee huomattavasti,  sokerin määrä. Lue siis tuoteseloste. Minun mieleen on vanilja ja kuningatar, molemmissa vähän energiaa. Lisäksi syön jonkin hedelmän. Myös vähäsokerinen välipala/proteiinipatukka on joskus ok.

Uskon, että otan tavaksi mennä salille suoraan töistä. Ei tule kiusausta jäädä kiinni sohvan nurkkaan. Siksi välipalan on oltava riittävä ja ajoissa ennen treeniä. Täydellä vatsalla en pysty urheilemaan.

Kotiin tultua on päivällisen vuoro ja se noudattaa samaa kaavaa kuin lounas. Keitot voisivat olla myös kivoja, pitää kehitellä jotain sopivia vaihtoehtoja. 

Sitten on vielä syötävä iltapala. Rahkasta ja marjoista smoothie, lisäksi yksi pala leipää 100% kaura tai ruis, 1 kanamuna tai täyslihaleikkkelettä ja vihanneksia päälle ja ellei kanamunaa, niin rasva vaikka pähkinöistä, 15gr on annoskoko. 

Tällaisella suunnitelmalla ruokavaliolla lähden uuteen vuoteen.  Annan itselleni aikaa, olen armollinen, en tuijota vaakaa, vaan tarkkailen oloani. Lukemat otan ylös kerran viikossa, jotta tiedän suunnan olevan kuitenkin laskujohteinen. Virkeyttä, parempaa oloa, jaksamista ja parempaa mieltä. Niitä tavoittelen.  En ole katsonut itseäni peilistä rinnasta alaspäin vuosiin. Valokuvat ovat kauhistus, enkä juurikaan halua kuviin. Tänään katson itseäni tarkasti . Otatan miehelläni itsestäni muutaman kuvan treenivaatteissa, katson lähtöpainon puntarilta ja otan muutamat mitat mittanauhalla. Katson totuutta silmiin ja lähden kohti kevyempää ja iloisempaa versiota itsestäni! Onnea minulle ja sinulle alkavaan vuoteen💗

 

 

 

 

 

 

Kommentit (2)

Himee kuuskymppinen

Tsemppiä uuteen vuoteen 👍. Tuntuu niin tutulta ja jonnekin se alku innostuksen jälkeen jää. Aina joku tekosyy vaikka kuinka yrittäisi pinnistää.
Tuo kuva hyvistä raaka-aineista on niin puhutteleva🤗
Kumpa saisi itselleen innostuksen päälle myös uuden vuoden mukana uuteen kevyempään elämään💪

Itseäni etsimässä
Liittynyt21.10.2016

Hei, tiedän mistä puhut. Kyllä on minullakin monia yriryksiä takana. Yritän nyt edetä maltilla, mutta määrätietoisesti. Kiitos tsempistä ja tsemppiä myös sinulle sekä ihanaa alkanutta vuotta!

Seuraa 

Olen 57-vuotias, nainen, vaimo, äiti , mummi, matte. Elämässäni on monta roolia. Nautin kesästä , mökkeilystä, lapsista ja lapsenlapsistani, eläimistä etenkin koirista. Kokkaan, sisustan, rakastan ja huolehdin. Töissäkin joudun käymään, jos voittaisin lotossa keksisin jotain muuta tekemistä , hyväntekeväisyyttä ja auttamista. Tarinoin täällä elämästäni iloineen ja suruineen. Tervetuloa mukaan!

Hae blogista