Vihantyö

Sivut

Kommentit (126)

Vierailija

Kaksi tapaa kohdata

Levi väittää, että usko jumalaan on rienausta Auschwitzin jälkeen. Voiko olla ulkoista, tuonpuoleista, absoluuttista hyvää, joka sallii miljoonien kuolla kammioissa? Levin väite on katkera, ja sen katkeruus kohdistuu kenties myös yleistä, universaalia, objektiivista moraalia kohtaan. Missä oli ”hyvä”, kun paha soitti kiduttavia fanfaareitaan kuolevien yllä?

Silti katkeruuden läpi löytyy myös usko – usko ihmisen armollisuuteen. Levi kuvaa tapaa, jolla natsit katsoivat häntä tunnistamatta jaettua ihmisyyttä, pelkkänä instrumenttina tai ruumiina. Oli kuitenkin niitä, jotka katsoivat häntä toisin palauttaen häivähdyksiä siitä, mikä leirillä tuhottiin. Leirillä työskenteli myös siviilejä ja näistä yksi, Lorenzo, otti tehtäväkseen auttaa Leviä selviytymään. Lorenzo jaksoi nähdä Levin yksilönä, subjektina. Levi kirjoittaa: ”Hän oli negaation maailman ulkopuolella. Lorenzon vuoksi en unohtanut, että olin ihminen”. Tämä muistutti Leviä siitä, että maailmassa oli edelleen oikeudenmukaisuutta ja lempeyttä, että se ei ollut absoluuttisen autio tai ruhjova.

auschwitz-survivorsLempeys liikehti siis esille myös sadismin yliajamissa olosuhteissa. Hyvyys on haurasta, mutta silti jo välähdys siitä voi pelastaa. Se on myös leviävää ja siten sitkeää. Lorenzo tunnisti, että Levi oli itseisarvoinen olento, ja Levi edelleen tunnisti yksilöyttä muissa. Hänen muistiinsa piirtyy Kraus, joka oli lyöty, pian kuoleva, kärsimykseen ja epätoivoon uppoava mies. Heidän kulkiessaan työleirin jonossa, Levi katsoi hänen hiljaisiin, luovuttaneisiin silmiinsä ja näki äkisti niiden takana subjektin, ”jonkun” ja tämän pysäyttämänä koetti lohduttaa Krausia tehdäkseen vääjäämättömästä lopusta tälle helpomman. Levi auttoi kuolemaan tuomittua, tuntematonta ihmistä siksi, että oli muistanut tämän yksilöyden, nähnyt ihmisen nimeltä Kraus paikassa, missä vangit muutoin olivat kasvoton, hahmoton joukkio.

Vierailija

These views were informed in part by Maria Monk, who wrote the best-selling book of 1835: “Awful Disclosures of Maria Monk: The Hidden Secrets of a Nun’s Life in a Convent Exposed”. All made up.

Also in 1835 Samuel F. B. Morse, he of the Morse code, warned that Catholic kings and Jesuits were sending:

“shiploads of Roman Catholic emigrants, and for the sole purpose of converting us to the religion of Popery.”

Lyman Beecher, whose daughter would later write “Uncle Tom’s Cabin”, gave anti-Catholic sermons which led to a wave of church burnings in New England and the Midwest.

In 1844 an anti-Catholic riot in Philadelphia went on for three days, burning down churches and houses, killing 13.

Saint-Michaels-Philadelpia-1844
Philadelphia, 1844.

Then in 1845 the Irish Potato Famine hit.

Over a million Irish immigrants fled to the US. Most had no money, no education. Nearly all were Catholic.

The Irish were seen as bringing crime, taking jobs and lowering wages. They were stereotyped as poor, lazy, drunk and violent. Ralph Waldo Emerson did not even think they were Caucasian, seeing them as little better than American Indians, Africans or the Chinese.

Out of all this came the Know-Nothings. In Washington and Baltimore they beat up voters who opposed them. In Cincinnati they tried to lynch a papal envoy. In Louisville a priest reported that election violence led to:

“a reign of terror surpassed only by the Philadelphia riots. Nearly one hundred poor Irish have been butchered or burned and some twenty houses have been consumed in the flames.”

Vierailija

Kopioitu blogista jyllannin suomineito: "Narsistista ei valitettavasti pääse noin vaan eroon, vaikka hänestä fyysisesti eroaisi. Vaikka muuttaisit toiseen maahan. Narsistin ote ja häirintä kun ei katso mitään rajoja. Bloggaamisen aloittaminen oli vaikea paikka itselleni juuri siksi, että nyt narsisti saisi avoimen kanavan elämääni. Mutta asialla ei ollut enää mitään väliä, sillä hän löytää siihen keinot joka tapauksessa. Vuosien aikana kaikkiin sosiaalisen median tileihini ja sähköposteihini on murtauduttu varmaan satoja kertoja. Ja se jatkuu edelleen."

Vierailija

Mihin syyllistyy ihminen, joka tietää jonkun rikollisesti rikkovan toisen yksityisyyden ?

Jos jotkut tekevät tällaista porukassa, ja ihmiset hyväksyvät lastensa ja lastenlastensa teot ja naureskelevat tällaiselle teolle ja jatkavat vuosia, kantamatta vastuuta teostaan eli kärsimättä siitä kuuluvaa rangaistusta? Eivätkä tunne mitään häpeää teostaan rajoittamalla itseään ja sukuaan kaikin mahdollisin tavoin, irrottautumalla yhteisöstä ja menemällä jonnekin missä aloittavat alusta oppien toisen ihmisen rajat ja kunnioitusta

Vierailija

Tahallista järjestäytynyttä "normaaliuteen" piilotettua vainoamista on laajassa mitassa harjoitettu valtion taholta ddr:ssä. Nykyisin se on USA:n juttu, jossa ihmisen käytöksen tutkimus ohjaa lähestulkoon kaikkea, mutta vallan ja rahan vuoksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat