Tällä #YESICAN-viikolla ollaan tutkailtu ja analysoitu omia rutiineja. Jos et ole vielä tehnyt Rutiini-check -harjoitusta, tee se nyt, nimittäin seuraavaksi tutkaillaan omaa ajankäyttöä ja laitetaan rutiineja viikkolukkariin!

 

Tutkaile ensin edellisessä harjoituksessa tekemääsi listausta rutiineistasi.

VIHREÄT rutiinit rullaavat kivasti arjessasi. 

ORANSSIEN haluaisit olevan osa arkeasi.

• PUNAISISTA jotkut tietyt nousivat esiin hiljaisina rutiinihaaveina

 

 

Sitten mennään!

• Piirrä paperille tai vihkon sivulle viikko TUSSILLA/KUULAKÄRKIKYNÄLLÄ niin, että kullekin päivälle (ma-su) on oma sarakkeensa

• Jaa tämän jälkeen jokainen päivä kolmeen osaan: AAMU – PÄIVÄ – ILTA.

• Jaa vielä kukin osan tunteihin (oman ajankäyttösi mukaan), aivan kuten lukujärjestyksessä.

 

 

• Merkkaa LYIJYKYNÄLLÄ kunkin päivän kohdalle säännölliseen tekemiseen, kuten töissä käymiseen tai opiskeluun kuluva aika. 

• Kirjoita seuraavaksi lukujärjestykseen LYIJYKYNÄLLÄ muut säännölliset velvoitteet ja toiminta, joihin käytät aikaasi viikon aikana.

• Jos ajankäyttö on jonkin tahon sanelemana, tai muuten kiveen kirjoitettu, siinä tapauksessa ympyröi/reunusta kohta.

 

 

 

• Kirjaa ylös ne VIHREÄT rullaavat rutiinit, jotka rytmittävä jo ihanasti arkeasi.

• Ala tämän jälkeen sommitella listaltasi ORANSSEJA asioita viikkoosi, missä niille olisi tilaa? 

• Entäpä PUNAISET haaveet, asettuisivatko ne kivasti jonnekin? 

 

 

Tarkkaile:

• Tyhjän tilan suhdetta harmaaseen tekemiseen

* Kuinka suuren osan harmaa vie viikostasi?

* Onko viikkosi täyteen tukotettu, onko lukujärjestyksessäsi yhtään ”ilmaa”?

* Jos tilaa ei meinaa löytyä, onko LYIJYKYNÄLLÄ merkattuja kohtia mahdollista muuttaa, mukauttaa, siirtää, tai jopa kumittaa? 

* Jos voit vaikuttaa työ/opiskeluaikaasi, pohdi millä tavalla voit muuttaa tilannetta itsellesi ja rutiinihaaveillesi suotuisammaksi.

 

• Harrastuksiin ja velvoitteisiin käyttämääsi aikaa

* Onko jotain, mitä voit tehdä voidaksesi vaikuttaa ajankäyttöösi tässä suhteessa?

* Onko harrastuksia sopivasti, liian vähän, vai kenties jopa liikaa?

* Voitko pyytää apua velvoitteisiin?

 

 

ANALYYSINI OMASTA VIIKOSTANI:

• Harmaata massaa (= työ ja velvoitteet) on viikossani liikaa, eli 60 tuntia kuutena päivänä viikossa.

• Harrastusrutiinit ovat jääneet  menneisyyteen oransseiksi, koska päästän päiväni venymään pitkiksi.

* Päästin juuri äsken syvän huokauksen... Monelle 50 + työtuntia on ihan normaali ja ok määrä, itselleni ei. Tämän homman haltuun ottaminen on oman #YESICAN-matkani prioriteettilistalla kärjessä!

 

• Ruokarytmini ei ole pysynyt säännöllisenä oikeastaan samasta syystä, ruokarauhan itselle sallimisesta puhumattakaan.

* Ruokarauharutiinin toteuttamisen aloitin eilen. Tosin lipsuin siitä tänään lounaalla... Haluan syödä, nauttia ja keskittyä vain ja ainoastaan siihen. Pystyn kyllä olla lukematta meilejä, tai tekemättä yhtään mitään muuta samaan aikaan!

 

• Oma aika ja ystävien tapaaminen ovat punaisia haaveita, jälleen kerran samasta syystä!

• Päivän päättäminen venyttelemällä/meditoimalla on vielä hento haave, samoin kuin Kundistunnin jälkeinen saunavuoro!

* Itseasiassa tässä on kohta, johon voin jo tarttua heti, oman ajan ottaminen illassa ei ole mistään muusta kuin itsestäni kiinni. Olen vaan lähiaikoina ollut sen verran väsynyt, että kohta "Mummo unille" on ajanut näiden hetkien ohi.

 

• Herääminen, nukkumaanmeno ja päivän starttaaminen aamiaisella ovat hyvin hallussa, niistä aion pitää kiinni.

• Viikossani on sopiva määrä ympyröityjä velvoitteita, ne itseasiassa rytmittävät tosi kivasti viikkoani.

 

Aika tyhjentynyt olo on nyt... Tämä oli tosi vaativa, mutta palkitseva harjoitus! Aion laminoida lukkarini ja laittaa sen kotona jääkaapin oveen, kuten reipas opintiellä kulkija tekee! Enkä meinaa yrittää saada kaikkea kerralla haltuun, älä säkään! Palikka kerrallaan, pikkuhiljaa. Aloitan ruokarauhasta ja päivän päätöksestä. Uskon, että noihin rutinoituminen houkuttaa muutkin kohdat lukkarissani tapahtumaan ajan kanssa.

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu