Rutiini-sana kuulostaa tylsältä ja puuduttavalta, mutta sitä kannattaa mielummin ajatella arjen apuvälineenä. Rutiineiden ei todellakaan ole tarkoitus olla pakonomaista suorittamista, vaan parhaiten ne toimivat tapahtuessaan soljuvasti muun tekemisen seassa. Ne rytmittävät ja ankkuroivat. Rutiinit luovat arkeen tukiverkon, johon voi aina luottaa, kun elämä on hektistä, se heittää eteen kierrepalloja, tai oma balanssi heiluu muuten vaan.

Nyt listataan omat rutiinit!

 

...eli käydään läpi tällä hetkellä hyvin rullaavat, aiemmin toimineet hyvät tavat ja tulevaisuuden tukipilarit. 

 

 

Säännöt:

  • Tee harjoitus KÄSIN, käytä apuna värikyniä tai tusseja.
  • Anna kullekin rutiinille mieleenpainuva ja kuvaava nimi. 
  • Kuvaile rutiinia muutamalla sanalla.
  • Kirjaa ainoastaan tekemistä, ei ajatuksen tasolla tapahtuvia asioita.
  • Listaa tylsimmätkin ja arkisimmatkin asiat.

ALOITA NYKYHETKESTÄ

Listaa vihreällä värilllä mitä omaa arkeasi helpottavia ja rytmittäviä, jo automaationa tapahtuvia asioita teet päivittäin/viikottain.

• Täysin itsestäänselvyyksiä, kuten hampaiden pesemistä aamulla ei tarvitse listata.

 

KURKISTA MENNESEEN

Lisää seuraavaksi listaan oranssilla ne asiat, jotka eivät juuri nyt tässä elämäntilanteessa tapahdu  rutiininomaisesti päivittäin/viikottain, mutta ovat lähimenneisyydessä kuuluneet arkea helpottaviin ja rytmittäviin rutiineihisi.

•  Lähimenneisyys tarkoittaa paria-kolmea viime vuotta. Älä siis muistele teinivuosien tapojasi.

 

KATSAHDA TULEVAISUUTEEN

Listaa lopuksi punaisella värillä sellaiset arkea helpottavat ja rytmittävät asiat, joiden haluaisit kuuluvan päivä/viikkorutiineihisi, mutta et juuri nyt, tässä hetkessä koe kykeneväsi toteuttaa niitä.

• Nämä voivat olla hiljaisia haaveita, unelmia ja toiveita. Pidä kuitenkin realismi mukana, eli pegasoksen kyydissä aamuruuhkien yli töihin kiitämisen voi jättää listaamatta!

 

 

Listaa asiat seuraavien kategorioden alle (esimerkkinä oma rutiininilistaukseni):

 

AJANKÄYTTÖ/HALLINTA

Poissa mielestä: Teen työpäivän päätteeksi seuraavan päivän todo-listan.

Muikkari: Laitan puhelimeen hälytyksen tärkeistä tapaamisista ja tapahtumista.

Aamuhetki: Preparoin illalla pannun valmiiksi, jotta ehdin varmasti nauttia aamukahvin rauhassa.

Mun päivä: Merkkaan kalenteriin ”omia päiviä”.

 

KOTI

Selkeä sänky: Petaan sängyn heti herättyäni.

Hapetus: Tuuletan makuuhuoneen herättyäni ja ennen nukkumaanmenoa.

Puhdas pöytä: Siivoan keittiön ja tyhjennän ruokapöydän aina päivän päätteeksi.

Viikkosiivous: Pidän kerran viikossa kolmen tunnin siivoushetken.

 

KEHON- JA MIELENHUOLTO

Mummo unille: Menen nukkumaan klo 22.

Early Bird: Herään aina suunnilleen samaan aikaan.

Raivolenkki: Pyrähdän juoksulenkin, kun tunnen ahdistuksen tai angstin nousevan.

Päivän päätös: Rauhoitun joka ilta ennen nukkumaanmenoa venyttelemällä ja meditoimalla.

 

KEHONHUOLTO/ ulkonäkö

Huoltohetki: Teen kerran viikossa kasvohoidon.

Maanantaimanikyyri: Teen viikon alussa manikyyrin, pidän huolta käsistäni ja kynsistäni.

Kevyet jalat: Teen itselleni jalkahoidon joka toinen viikko.

 

KEHONHUOLTO/ ravinto

Voima-aamiainen: Syön aina runsaan ja monipuolisen aamiaisen.

Ruokarytmi: Syön tasaisin väliajoin.

Sunday-prep: Teen sunnuntaina vegepurkkeja ja yhden ”tuunattavan” lämpimän aterian valmiiksi jääkaappiin.

Ruokarauha: Syön rauhassa, enkä tee muuta samaan aikaan.

 

HARRASTUKSET/VAPAA-AIKA

Lukutoukka: Luen joka ilta hyvää kirjaa ennen nukkumaanmenoa.

Keskiviikkokundis: Käyn aina keskiviikkoisin joogatunnilla.

Vesipeto: Käyn uimassa kerran viikossa.

Mun päivä: Pidän joka toinen viikko ”oman päivän”.

 

 

Sitten harjoituksen seuraava vaihe:

 

Käy ensin läpi VIHREÄT LAUSEET. Well done, hyvin hallussa! Nämä rutiinit rullaavat kivasti ja rytmittävät arkeasi, hieno homma. Näihin ei tarvitse kiinnittää sen enempää huomiota, anna näiden rutiinien raksuttaa jatkossakin.

 

Tutkaile seuraavaksi ORANSSEJA LAUSEITA, listaamasi asiat ovat joskus olleet arkesi apuna. Silloin oli luultavasti erilainen elämäntilanne, tai energiasi olivat toisenlaiset kuin nyt. Mieti neutraalin mielen johdattamana mikä tässä hetkessä on toisin, kuin näiden asioiden ollessa osa arkeasi. Tärkeintä on, ettet ala syytellä tai soimata. Huomasin meinaan äsken mieleni alkavani motkottaa itselleni omia lauseita listatessani… "Miten voi olla, etten muka saa noita asioita rutiiniksi tässä elämäntilanteessa, kun olen ennenkin saanut?!" Happea vaan, Mariela, nyt laitetaan realistisen rehellinen, kuitenkin armollinen tilannekartoitus käyntiin!

Silmäile samalla PUNAISIA LAUSEITA, ihania tulevaisuuden rutiinihaaveitasi. 

 

 

Tee tilanteestasi kevyttä analyysia näitä kolmea rutiinikategoriaa vertaamalla.

 

  • Onko vihreissä rutiineissa joitain, jotka voisivat auttaa nappaamaan jo aiemmin hyväksi havaittuja oransseja jälleen mukaan arkeen?
  • Mitä voit tässä hetkessä tehdä, jotta voit palauttaa kaipaamiasi oransseja asioita jälleen rutiineiksesi?
  • Nouseeko punaisista lauseista jokin tai useampi esiin erityisen vahvana haaveena?
  • Jos nousee, löytyykö vihreistä ja oransseista rutiineista polkua, joka voisi johdattaa näiden rutiinihaaveiden äärelle?

 

Jää mutustelemaan näitä ajatuksia viikonlopun yli. Tutustu tässä hetkessä toimiviin rutiineihisi ja pohdi mitä kaipaat aiemmista.  Ymmärrä miksi nämä rutiinit ovat jääneet ja mieti miten voisit saada kaipaamiasi takaisin arkeesi. Tunnista tukirakennetarpeesi.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 

Harjoitus jatkuu ensi tiistaina, 28.8., jolloin tehdään itselle ”rutiinilukkari”,

eli viikko- ja kuukausisuunnitelma tämän harjoituksen avulla hahmottuneiden

ajatusten perusteella. Sanoista tekoihin jälleen! 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 

 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu