Nyt tartutaan toimeen!

Olet toivottavasti mantrannut ääneen omia tosilauseitasi, niinkuin kehoitin viime viikon harjoituksessa tekemäään. Ne ovat siis itsesi muodostamia totuudenmukaisia lauseita, jotka alkoivat pikkuhiljaa muotoutua tehtyäsi Onnen tasapaino-testin. Toivottavasti myös harjoitus nro 1, eli kirjeen itselle kirjoittaminen on auttanut oman tilanteen, eli kehon ja mielen tilan hahmottamisessa!

 

 

 

Sitten kääritään hihat ja valjastetaan oma voima käyttöön, siirrytään sanoista tekoihin.

 

Ota esiin omat tosilauseesi, jotka olet toivottavasti kirjoittanut ohjeistukseni mukaan erilliselle paperille tai vihkoon. Jos et vielä ole tehnyt sitä, tee se nyt. :)

 

 

Tähänastinen työstökaava on mennyt näin:

 

Onnen tasapaino-testin väittämä ja itse antamani kouluarvosana sen todenmukaisuudelle:

• Hallitsen rahankäyttöni  – 5: pitää VÄLTTÄVÄSTI paikkansa

• Arjessani on riittävästi aikaa harrastuksille – 7: pitää TYYDYTTÄVÄSTI paikkansa

 

Tosilauseeni:

• En hallitse rahankäyttöäni, koska kulutan enemmän kuin tienaan, enkä seuraa kulutustani.

• Arjessani ei ole riittävästi aikaa harrastuksille, koska teen liian pitkiä työpäiviä, eikä energiani riitä muuhun.

 

Seuraavaksi pyöräytetään omat tosilauseet vielä kertaalleen uuteen muotoon kääntämällä niiden sisältö täysin käänteiseksi:

• Hallitsen rahankäyttöni, koska kulutan vähemmän kuin tienaan ja seuraan kulutustani.

• Arjessani on riittävästi aikaa harrastuksille, koska teen sopivan pituisia työpäiviä ja energiani riittää myös muuhun.

 

Ai että, kuulostaapa hyvältä...

...ja sitten taas kysellään itseltä!

 

 

Mitä KONKREETTISTA voin tehdä TÄSSÄ HETKESSÄ, jotta lause muuttuu todeksi?

 

• • • • • • • • • • • • • • •

Sparraa itseäsi!

Ehdota itsellesi erilaisia asioita, ehdotuksia saa tulla vaikka kuinka paljon.

Käytä rohkeasti mielikuvitusta, pöhköltäkin tuntuva idea saattaa osoittautua timanttisen toimivaksi!

• • • • • • • • • • • • • • •

 

Kerrataan säännöt:

  • Vastaa selkeillä ja ymmärrettävällä lauseella.
  • Vastaa preesensissä, eli nykyhetkeä ilmaisevassa aikamuodossa.
  • Vastaa yksikön ensimmäisessä persoonassa, eli minä-muodossa.
  • Vastaa indikatiivissa, eli perusmuodossa, toteavasti.
  • Vastaa neutraalisti ja realistisesti, kuitenkin optimistisesti.
  • Älä aseta ehtoja käyttämällä konditionaalia tai muita ehtomuotoja.
  • Älä syytä, soimaa, arvostele tai selittele.
  • Älä myöskään haihattele tai haaveile.

 

Esimerkiksi:

• Teen kiinteistä kuukausikuluistani listan ja lasken paljonko niihin kuluu rahaa.

• Teen koko viikon ruokaostokset kerralla laatimaani ostoslistaa noudattaen.

• En käytä ulkona syömiseen lainkaan pankki- tai luottokorttia, vaan nostan tililtäni kerran viikossa itseni kanssa sopiman käteissumman, jolla maksan kaikki viikon kahvilakäynnit ja ravintolalounaat.

Tai:

• Sovin itseni kanssa selkeät työajat, joista pidän kiinni.

• En tee töitä työajan ulkopuolella.

• Suunnittelen viikon aikatauluni niin, että harrastamiselle jää aikaa.

• Käytän työajan energiatehokkaasti, jotta voin ja jaksan lähteä päivän päätteeksi harrastuksiin.

• Lepään riittävästi, jotta jaksan tehdä työni ja käydä harrastuksissa.

 

 

Käy tällä tavalla läpi kaikki tosilauseesi.

 

Aikamoinen homma, tiedän!!! Tämä kannattaakin ottaa projektiksi, jota pyörittelee mielessään ja esim. vihon sivuilla. Tulevana lauantaina, 25.8. jatketaan konkreettista tekemistä ja työstämistä, mutta ei huolta, tämän tehtävän ei tarvitse olla valmis ennen sitä! Sparraile siis kaikessa rauhassa itsesi kanssa, kirjoita kaikki ideasi ylös yllä mainittujen sääntöjen mukaisesti. Muista, ettei huonoja ideoita ole olemassa. Nyt ei tarvitse miettiä mitkä ajatuksistasi ja idiksistäsi päätyvät lopulta toteutukseen, kunhan annat niiden virratavuolaasti. Jos vihkosta loppuu sivut kesken, osta ihmeessä toinen. ;)

 

• • • • • • • • • • • • • • •

Jos haluat Onnen tasapaino-testin itsellesi, liity Facebookin #YESICAN-ryhmään!

Sieltä löytyy mm. tämä testi tulostettavassa muodossa + muuta kivaa extramateriaalia.

• • • • • • • • • • • • • • •

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu