Luitko viime viikolla Sitkun ja Mutkun tarinan? Tunnistatko puhuvasi ja ajattelevasi joskus, tai jopa aika usein näiden kahden kaveruksen tavoin?

 

”Sitten kun olen saavuttanut tämän, tuon, tai sen, olen onnellinen.”

”Olen onnellinen, jos se ja se tapahtuu.”

”Olisin onnellinen, jos minulla olisi sitä jotakin.”

”Olisin onnellinen, mutta kun minulla ei ole sitä jotakin.”

 

Asetatko omalle hyvinvoinnillesi, tyytyväisyydellesi ja onnellesi ehtoja?

 

Julkaisin viime lauantaina täällä blogissa Onnen tasapaino-testin, jossa pyysin arvioimaan kouluarvosanoin elämän kuutta eri osa-aluetta kuhunkin liittyvän kolmen kysymyksen avulla. Jos et ole vielä tehnyt testiä, tee se nyt, ja aloita vasta sen jälkeen tämän  harjoituksen tekeminen. Myös Sitkun ja Mutkun tarina on hyvä käydä lukemassa taustaksi!

 

Sitten ruvetaan muodostamaan TOSILAUSEITA.

 

Tämä harjoitus auttaa sinua hahmottamaan vielä paremmin omaa tämänhetkistä elämäntilannettasi ja siihen liittyvien osa-alueiden paikallaan junnaamista, toimimattomuutta ja epätyydyttävyyttä. Liian usein tulee syyteltyä, osoiteltua sormella ja seliteltyä. Nyt on aika kohdataan tilanteet itsenäisesti, 100% tässä hetkessä.

 

 

Tutkaile Onnen tasapaino-testisi tuloksia, eli kunkin osion loppuarvosanoja.

(= osa-alueen kolmen kysymyksen arvosanojen keskiarvo.)

 

Mikä tai mitkä osa-alueet saivat korkeimman arvosanan?

Entä mikä tai mitkä osiot jäivät hännille?

 

Ne osiot, joiden loppuarvosanaksi tuli 8 tai yli, voit hyvillä mielin siirtää Well done!-arkistoon. Nämä osa-alueet ovat vähintäänkin melko hyvin hallussasi, eikä omaa työstöenergiaa tarvitse, eikä kannata kiinnittää niihin juuri nyt. Sensijaan seuraavan kerran ollessasi ”hyvin pärjänneellä” osa-alueella, pysähdy hetkeksi nauttimaan. Tiedosta tyytyväisyytesi ja onnentunteesi tilanteessa.

Jos jokin osa-alue sai loppuarvosanaksi kehnon nelosen tai välttävän vitosen, se tarkoittaa, että toimenpiteitä tarvitaan todella kipeästi! Myös siedettävän kutosen ja välttävän seiskan saaneet osiot kaipaavat huomiota ja tarkastelua. Ota nyt lähitarkasteluun 2-3 matalimman arvosanan saanutta osa-aluetta. Aloita harjoitus kehnoiten ”pärjänneestä” osiosta.

 

 

Muotoile osa-alueen väittämistä kysymykset aloittamalla aina sanalla MIKSI.

* Esimerkki: Miksi arjessani ei ole riittävästi aikaa harrastuksille?” | Miksi en hallitse rahankäyttöäni?”

 

Vastaa esittämiisi kysymyksiin näiden sääntöjen mukaan:

 

  • Aloita vastaus toistamalla kysymyksen sisältö.

* Esimerkki: ”Arjessani ei ole riittävästi aikaa harrastuksille, koska teen liian pitkiä työpäiviä, eikä energiani riitä muuhun.

* Tai: En hallitse rahankäyttöäni, koska kulutan enemmän kuin tienaan, enkä seuraa kulutustani.

  • Vastaa yhdellä selkeällä ja ymmärrettävällä lauseella, vältä kimurantteja sivulauseita.
  • Vastaa preesensissä, eli nykyhetkeä ilmaisevassa aikamuodossa.
  • Vastaa yksikön ensimmäisessä persoonassa, eli minä-muodossa.
  • Vastaa neutraalin toteavasti, älä syytä, soimaa, arvostele tai selittele.
  • Vastaa indikatiivissa, eli perusmuodossa, älä käytä konditionaalia, tai muita tapamuotoja.

 

 

Indikatiivi, eli tositapa kuvaa tekemisen sävyneutraalisti, täysin todellisena.

 

Konditionaali, eli ehtotapa ilmaisee tekemisen epävarmuutta tai ehdollisuutta.

 

Muotoile lauseet uudestaan niin monta kertaa, että ne täyttävät KAIKKI ylläolevat säännöt.  

(Tämä on haastavaa, I KNOW!!!) Muotoile ja mutustele vastauksiasi kaikessa rauhassa. Suosittelen hahmottelemaan lauseet kirjoittamalla niitä paperille tai vihkoon. Pyörittele lauseita riittävän kauan, jotta ymmärrät ja sisäistät mitä olet kirjoittanut. 

Vasta kaiken tämän jälkeen ne saavat kantaa ylpeydellä titteliä TOSILAUSE.

...ja homma jatkuu:

  • Jatka harjoitusta muodostamalla samalla tekniikalla tosilauseet myös 1-2 muusta testistä poimimastasi osa-alueesta.
  • Kirjoita lopuksi lauseet puhtaiksi, kukin osa-alue erilliselle paperille tai vihon sivulle.
  • Kirjoita paperin yläreunaan osa-alueen nimi.
  • Listaa sen jälkeen allekkain kolme tosilausetta, jotka kertovat miksi tilanne on tällä hetkellä tämä.
  • Pidä tosilauseet näkösällä tai ainakin lähettyvilläsi, tee niistä vaikka sisustustaulut!

 

Lue lauseet päivittäin ääneen seuraavan viikon ajan!

 

Tosilauseiden ääneen lausuminen laittaa taatusti ajatuksia liikkeelle. Pidä myös näiden ajatusten kanssa sama neutraali linja, kuin tosilauseita muodostaessasi, älä arvota tai arvostele. Älä anna Sitkun ja Mutkun kavereineen huudella ideoitaan ja ehdotuksiaan! Sillonku, Sitku, Mutku ja Noku ovat muodostaneet kovan jengin, jota vastaan Nyt-parka jotuu jatkuvasti taistelemaan, pidä sen puolia!!! Se mitä ajattelet, sanot ja teet tässä hetkessä voidaksesi NYT, tai mahdollisimman pian hyvin, on tärkeää. Ei se mitä tapahtui silloin, kuka teki, mitä teki, mitä joskus kävi, tai mitä sitten joskus tulee ehkä kenties tapahtumaan... 

On vain ja ainoastaan tämä hetki ja tässä ajassa tapahtuva, vaikuta siihen. Mihinkään muuhun et voi vaikuttaa, ja se on muuten tosi! Käännetäänpäs tuo siis tosilauseeksi:

Voin vaikuttaa vain ja ainoastaan tähän hetkeen ja tässä ajassa tapahtuvaan.

 

Tosilauseiden työstö jatkuu ensi tiistaina, silloin on vuorossa #YESICAN-harjoitus numero 4: Sanoista tekoihin.

Kommentit (0)

Seuraa 

Tässä blogissa Mariela Sarkima johdattelee lukijat matkalle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän on itse käynyt läpi ison elämänmuutosprosessin ja pistää nyt parhaat palat oppimastaan kiertoon. #YESICAN-blogissa Mariela jakaa inspiraatiota, harjoituksia, kauneudenhoito- ja hyvinvointivinkkejä sekä meditaatio- ja läsnäoloharjoitteita. 

Hyvinvointi on jo meissä, kaivetaan se esiin!

Me Naiset -lehdestä löydät Marielan #YESICAN-palstan ja paljon muuta ihanaa sisältöä. Tilaa Me Naiset #YESICAN-erikoishintaan tästä!


 

Blogiarkisto

2018
Elokuu
Heinäkuu